434459_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal
434459
statistikk
2021-04-30T08:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Svalbard
no
flytrafikk, Lufttransport, passasjerer, godstransport, ruteflyginger, charterflyginger, innenlandsk flytrafikk, internasjonal flytrafikk, flyplasserLuftfart, Transport og reiseliv, Transport og reiseliv, Svalbard
true

Lufttransport

Oppdatert

Neste oppdatering

Foreløpig ikkje fastsett

Nøkkeltall

2,7

millioner passasjerer ved avgang og ankomst til norske flyplasser i 1. kvartal 2021

Norske lufthavner, hovedtall1
1. kvartal 2021Prosentendring fra
1. kvartal 20201. kvartal 20181. kvartal 2016
1Inkluderer all kommersiell flygning.
2Kun avgangsdata tatt med.
Innenlandske og utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst2 745 456-73,5-78,1-77,3
Innenlandske flygninger2
Passasjerer ombord ved avgang1 241 929-61,4-67,8-66,9
Seter3 537 053-41,3-44,4-44,3
Flybevegelser41 797-27,4-32,5-36,6
Utenlandske flygninger
Totalt passasjerer ombord ved avgang og ankomst261 802-93,3-94,6-94,3
Seter1 281 296-80,5-81,7-81,7
Flybevegelser6 994-82,1-83,9-84,0

Se utvalgte tabeller fra denne statistikken

Tabell 1 
Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe

Passasjerer, etter lufthavn og passasjergruppe1
1. kvartal 2021
Passasjerer ombord ved avgang og ankomst i altPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved avgang med flybytte (Transfer)Passasjerer ombord ved avgang i transitt
1Alle kommersielle flygninger.
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge
Norske lufthavner totalt2 745 4561 380 1641 365 292234 57880 804
Oslo Gardermoen788 458398 623389 83594 0890
Stavanger Sola229 124114 671114 4531 599473
Bergen Flesland442 133222 964219 16957 2248 046
Trondheim Værnes241 306121 137120 16921 1855 887
Bodø162 69581 31581 38021 55915 526
Tromsø Langnes207 730103 428104 30230 6085 424
Kristiansand Kjevik46 51422 90623 608415
Haugesund Karmøy27 98313 87614 107440
Ålesund Vigra55 50927 84127 66869290
Molde Årø21 40410 06711 3377579
Kristiansund Kvernberget34 15917 20916 95089559
Harstad/Narvik Evenes52 97126 35426 6171061 678
Bardufoss22 04311 00311 04000
Alta35 16717 99217 1751 1661 495
Lakselv Banak10 1355 3364 7992935
Kirkenes Høybuktmoen27 22313 96613 2573 319323
Svalbard Longyear13 8297 3186 51110
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen11 5285 8145 7141 4392 482
Florø25 22212 52512 697300
Førde Bringeland4 8052 4122 39330
Sandane Anda3 5311 7601 7718385
Ørsta-Volda Hovden11 8165 7516 0655158
Røros62134327800
Namsos7 3623 7113 65172 573
Rørvik Ryum5 3792 6702 7093450
Brønnøysund Brønnøy20 34910 14710 202891 823
Sandnessjøen Stokka9 9445 0074 937561 627
Mo i Rana Røssvold13 8256 9846 841612 092
Mosjøen Kjærstad10 5905 3335 257411 886
Røst2 0059711 0341487
Værøy1 14860054800
Vestvågøy Leknes15 1497 3377 812104828
Svolvær Helle9 4554 8084 64748611
Stokmarknes Skagen14 2107 0177 193261 381
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya9 8944 9854 909102 369
Sørkjosen5 3872 7082 67941 969
Hasvik7 5043 7863 718312 867
Hammerfest33 67216 84116 8313474 209
Honningsvåg Valan5 0702 5242 54641 632
Mehamn5 1872 6602 527311 367
Berlevåg3 2901 6581 63251 171
Båtsfjord6 1893 1293 060211 844
Vadsø18 7569 4559 3019864 474
Vardø Svartnes5 9142 9612 953152 299
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp56 82329 18427 63900
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken265718747000
Ørland21 79189090100

Tabell 2 
Passasjerer, etter lufthavn og type flygning

Passasjerer, etter lufthavn og type flygning1
1. kvartal 2021
All kommersiell flygningPassasjerflygning i regelbunden trafikkPassasjerflygning ikke i regelbunden trafikkFraktflygningHelikopterflygning til kontinentalsokkelenAnnen kommersiell helikopterflygningAnnen kommersiell flygning
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt2 745 4562 600 72914 5701 998127 781278100
Oslo Gardermoen788 458783 3323 1001 9980028
Stavanger Sola229 124179 1992 846047 068110
Bergen Flesland442 133390 707788050 616913
Trondheim Værnes241 306240 27599703031
Bodø162 695162 21946500110
Tromsø Langnes207 730207 647830000
Kristiansand Kjevik46 51446 4081060000
Haugesund Karmøy27 98326 2781 7050000
Ålesund Vigra55 50955 0444650000
Molde Årø21 40421 388000016
Kristiansund Kvernberget34 15923 106894010 145140
Harstad/Narvik Evenes52 97152 97100000
Bardufoss22 04321 2388050000
Alta35 16735 16700000
Lakselv Banak10 13510 13500000
Kirkenes Høybuktmoen27 22326 8803430000
Svalbard Longyear13 82913 6330001960
Fagernes Leirin0000000
Sogndal Haukåsen11 52811 52800000
Florø25 22215 1022010 11350
Førde Bringeland4 8054 80500000
Sandane Anda3 5313 53100000
Ørsta-Volda Hovden11 81611 81600000
Røros62162100000
Namsos7 3627 36200000
Rørvik Ryum5 3795 37900000
Brønnøysund Brønnøy20 34914 4521 32004 57160
Sandnessjøen Stokka9 9449 94400000
Mo i Rana Røssvold13 82513 82500000
Mosjøen Kjærstad10 59010 59000000
Røst2 0052 00500000
Værøy1 1481 0021370090
Vestvågøy Leknes15 14915 14300006
Svolvær Helle9 4559 45500000
Stokmarknes Skagen14 21014 21000000
Narvik Framnes0000000
Andenes Andøya9 8949 89400000
Sørkjosen5 3875 38700000
Hasvik7 5047 50400000
Hammerfest33 67228 390005 265170
Honningsvåg Valan5 0705 07000000
Mehamn5 1875 18700000
Berlevåg3 2903 29000000
Båtsfjord6 1896 18900000
Vadsø18 75618 75600000
Vardø Svartnes5 9145 91400000
Moss Rygge0000000
Sandefjord Torp56 82356 5252920006
Skien Geitryggen10000000
Notodden10000000
Stord Sørstokken16574631940000
Ørland11 7911 763280000

Tabell 3 
Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)

Passasjerer, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning)1
1. kvartal 2021
Innenlandske flygningerUtenlandske flygninger
Passasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgangPassasjerer ombord ved ankomstPassasjerer ombord ved avgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norske lufthavner totalt1 241 7251 241 929138 439123 363
Oslo Gardermoen304 670300 36793 95389 468
Stavanger Sola105 000106 8329 6717 621
Bergen Flesland208 335207 77414 62911 395
Trondheim Værnes118 011118 4183 1261 751
Bodø81 10781 32220858
Tromsø Langnes103 096104 21933283
Kristiansand Kjevik22 83023 5377671
Haugesund Karmøy12 53013 4311 346676
Ålesund Vigra25 38826 2052 4531 463
Molde Årø10 06711 33700
Kristiansund Kvernberget17 14416 8906560
Harstad/Narvik Evenes26 35426 61700
Bardufoss11 00310 969071
Alta17 99217 17500
Lakselv Banak5 3364 79900
Kirkenes Høybuktmoen13 96613 25700
Svalbard Longyear7 3186 51100
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen5 8145 71400
Florø12 52512 69700
Førde Bringeland2 4122 39300
Sandane Anda1 7601 77100
Ørsta-Volda Hovden5 7516 06500
Røros34327800
Namsos3 7113 65100
Rørvik Ryum2 6702 70900
Brønnøysund Brønnøy10 14710 20200
Sandnessjøen Stokka5 0074 93700
Mo i Rana Røssvold6 9846 84100
Mosjøen Kjærstad5 3335 25700
Røst9711 03400
Værøy60054800
Vestvågøy Leknes7 3377 81200
Svolvær Helle4 8084 64700
Stokmarknes Skagen7 0177 19300
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya4 9854 90900
Sørkjosen2 7082 67900
Hasvik3 7863 71800
Hammerfest16 84116 83100
Honningsvåg Valan2 5242 54600
Mehamn2 6602 52700
Berlevåg1 6581 63200
Båtsfjord3 1293 06000
Vadsø9 4559 30100
Vardø Svartnes2 9612 95300
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp16 60416 99312 58010 646
Skien Geitryggen20000
Notodden20000
Stord Sørstokken218747000
Ørland289090100

Tabell 4 
Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn

Gods, etter lufthavn og trafikk (innenlands-/utenlandsflygning). Tonn1
1. kvartal 2021
Gods i altInnenlandske flygningerUtenlandske flygninger
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Alle kommersielle flygninger
2Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
Norsk lufthavner totalt54 9164 8014 81110 03835 266
Oslo Gardermoen43 9768561 8908 67432 556
Stavanger Sola2 8137464941 107466
Bergen Flesland1 4987556882629
Trondheim Værnes67141524907
Bodø1 06160046100
Tromsø Langnes1 11359551800
Kristiansand Kjevik262222913378
Haugesund Karmøy2520500
Ålesund Vigra26332469887
Molde Årø55183700
Kristiansund Kvernberget1712500
Harstad/Narvik Evenes2 122661302 043
Bardufoss2524100
Alta119487100
Lakselv Banak1971200
Kirkenes Høybuktmoen70482200
Svalbard Longyear1881682000
Fagernes Leirin00000
Sogndal Haukåsen1771000
Florø76413500
Førde Bringeland27171000
Sandane Anda22000
Ørsta-Volda Hovden63300
Røros1813500
Namsos63300
Rørvik Ryum64200
Brønnøysund Brønnøy2091100
Sandnessjøen Stokka3325800
Mo i Rana Røssvold49351400
Mosjøen Kjærstad1711600
Røst43100
Værøy43100
Vestvågøy Leknes36251100
Svolvær Helle1611500
Stokmarknes Skagen3830800
Narvik Framnes00000
Andenes Andøya64200
Sørkjosen54100
Hasvik83500
Hammerfest97475000
Honningsvåg Valan103700
Mehamn1871100
Berlevåg104600
Båtsfjord158700
Vadsø51361500
Vardø Svartnes84400
Moss Rygge00000
Sandefjord Torp167900
Skien Geitryggen200000
Notodden200000
Stord Sørstokken200000
Ørland200000

Tabell 5 
Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn

Flybevegelser og seter, etter lufthavn og flybevegelse på lufthavn12
1. kvartal 2021
FlybevegelserSeter
AnkomstAvgangAnkomstAvgang
1Data er avledet fra korresponderende lufthavner i Norge.
2Alle kommersielle flygninger
Norske lufthavner totalt46 13845 2504 187 8454 175 061
Oslo Gardermoen8 7148 5961 355 8381 356 178
Stavanger Sola4 0873 979378 015375 041
Bergen Flesland6 8076 643630 275628 210
Trondheim Værnes3 1713 084299 803298 124
Bodø3 1753 098213 175213 101
Tromsø Langnes3 2353 226243 179243 994
Kristiansand Kjevik71971372 25672 087
Haugesund Karmøy37338347 73147 848
Ålesund Vigra76877476 85576 754
Molde Årø32232139 66439 586
Kristiansund Kvernberget90388269 66169 232
Harstad/Narvik Evenes64764479 59179 283
Bardufoss20820238 13536 892
Alta81168452 81152 081
Lakselv Banak27327015 30914 887
Kirkenes Høybuktmoen66264947 88946 899
Svalbard Longyear31025023 07821 991
Fagernes Leirin0000
Sogndal Haukåsen58057922 44722 441
Florø84278155 40353 982
Førde Bringeland48447412 90112 743
Sandane Anda2122118 3628 325
Ørsta-Volda Hovden38037814 90814 844
Røros1581495 7525 397
Namsos28528410 61710 604
Rørvik Ryum2372349 1049 020
Brønnøysund Brønnøy64765337 01537 263
Sandnessjøen Stokka30630511 83311 760
Mo i Rana Røssvold41941315 66415 660
Mosjøen Kjærstad37937514 57914 422
Røst1431435 5555 555
Værøy1301291 8211 807
Vestvågøy Leknes44944717 39517 318
Svolvær Helle39839715 24215 205
Stokmarknes Skagen37537514 53414 534
Narvik Framnes0000
Andenes Andøya38337415 16315 074
Sørkjosen1931937 4477 447
Hasvik1991997 7447 744
Hammerfest1 0731 06852 30552 003
Honningsvåg Valan2072077 9477 947
Mehamn25926010 10510 145
Berlevåg1851857 2177 217
Båtsfjord2542539 9059 865
Vadsø74574329 07128 994
Vardø Svartnes2242238 7388 698
Moss Rygge0000
Sandefjord Torp70170671 90272 460
Skien Geitryggen10000
Notodden1221919
Stord Sørstokken11520634879
Ørland189923 2513 501

Tabell 6 
Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner

Trafikk mellom utvalgte norske lufthavner1
1. kvartal 2021
Til
Oslo GardermoenStavanger SolaBergen FleslandTrondheim VærnesBodøTromsø Langnes
1Alle kommersielle flygninger
Passasjerer ombord ved avgang fra
Oslo Gardermoen042 79851 48048 89019 75635 795
Stavanger Sola43 017032 0524 95221273
Bergen Flesland51 52430 773025 6084 71811 630
Trondheim Værnes49 7694 80823 915013 152214
Bodø20 42504 80711 811014 545
Tromsø Langnes36 36335411 61518813 6610
 
Flybevegelser fra
Oslo Gardermoen0655712793273455
Stavanger Sola67707489827
Bergen Flesland713741046897178
Trondheim Værnes79310046602218
Bodø2731982170258
Tromsø Langnes475817682700
 
Seter fra
Oslo Gardermoen0116 001123 152125 27149 72681 331
Stavanger Sola116 105075 77115 3401121 260
Bergen Flesland122 99075 334053 96110 02819 287
Trondheim Værnes125 17015 51153 392032 4111 440
Bodø49 591569 97732 296033 435
Tromsø Langnes81 6771 44019 1311 44033 8290

Om statistikken

Statistikken beskriver all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Tallene omfatter blant annet flygninger og antall terminalpassasjerer mellom norske lufthavner.

Omgrep

Definisjon av dei viktigaste omgrepa og variablane

Begrepet flybevegelse brukes for å beskrive aktiviteten til et fly på en lufthavn og denne er enten en ankomst eller en avgang.

Begrepet  flygning brukes om aktiviteten til et fly fra avgang til ankomst. Dersom begge lufthavner involvert i en flygning er norske så er det en innenlandsflygning . En flygning mellom en norsk og en utenlandsk lufthavn er en utenlandsflygning .

Generelt er en passasjer en person som reiser med et befordringsmiddel. I denne statistikken er begrepet flypassasjer begrenset til 1 person og 1 flygning (en person og en reise mellom 2 lufthavner). Dette er ikke det samme som en  flyreise da dette ofte kan være en person på flere flygninger (mer enn 2 lufthavner) med transfer eller transit på en eller flere lufthavner.

Med transitpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med samme fly og samme rutenummer. Også betegnet som passasjerer i direkte transit.

Med transferpassasjerer forstås de passasjerer som, ved ankomst til en flyplass, reiser videre med et annet fly og et annet rutenummer. Passasjerene foretar et flybytte. Også betegnet som passasjerer i indirekte transit.

Passasjerer om bord ved ankomst grupperes slik:

Passasjerer som ikke forlater flyet ( transit ved ankomst )
Passasjerer som forlater flyet ( avstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som forlater flyet og som avslutter flyreisen
    Passasjerer som forlater flyet og som går over i annet fly ( transfer ved ankomst )

Passasjerer ombord ved avgang grupperes tilsvarende:

Passasjerer som allerede sitter i flyet ( transit ved avgang )
Passasjerer som går om bord i flyet ( påstigende ) kan videre grupperes etter
    Passasjerer som går om bord og som  starter flyreisen
    Passasjerer som går om bord og som kommer fra et annet fly ( transfer ved avgang )

Passasjerer om bord er summen av transitpassasjerer og av-/påstigende passasjerer, mens summen av transferpassasjerer og passasjerer som starter/slutter flyreisen gir av-/påstigende.

Passasjerer over lufthavn, terminalpassasjerer , er beregnet ved å legge sammen passasjerer ombord ved ankomst og passasjerer ombord ved avgang. Transit- og transferpassasjerene på lufthavnen telles to ganger. Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

Begrepet type trafikk brukes for å gruppere flygningene til og fra lufthavnen. Hovedgrupperingen er en inndeling etter kommersiell og ikke-kommersiell trafikk.

Med kommersiell trafikk menes all trafikk som innebærer transport av passasjerer eller gods for betaling. Disse er:

Passasjerflygning i regelbundet trafikk
Passasjerflygning ikke i regelbundet trafikk
Fraktflygning
Helikopterflygning til kontinentalsokkelen
Annen kommersiell helikopterflygning
Annen kommersiell flygning

Ikke-kommersiell trafikk inkluderer:

Ettersøkings- og redningstjeneste
Ambulanseflygning
Skole- og instruksjonsflygning
Posisjonsflygning
Teknisk retur flygning
Kontrollflygninger
Allmenn flygning

Regelbundet/Ikke-Regelbundet vs. Rute/Charter

I tidligere publiseringer har begrepene rute-/charterflyging vært brukt. Ruteflygninger ble da forstått som flyselskapenes ordinære flygninger etter tidtabell der hvert flysete er tilgjengelig for kjøp. Charterflygning ble brukt om passasjerflygninger der flyselskapet var innleid av en turoperatør. Disse flyreisene ble typisk solgt sammen med hotellopphold. Begrepene har vist seg å være problematiske etter hvert som turoperatører (som chartrer fly) operer med publiserte rutetider samt at såkalte charterfly kan benyttes kun for transporten.

I Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og &–tjenester (Takstregulativet, Samferdselsdepartementet 22. november 2007) som fastsetter avgifter betalt til lufthavnen grupperes " regelbundet passasjertrafikk " sammen med " seriemessig charter ". Det vil si at fra lufthavnens ståsted, og i forhold til deres avgifter og økonomisystem, så skilles det ikke mellom disse to typer flygninger. Lufthavnen har ingen økonomiske motiv for å skille mellom flygninger som er markedsført av en turoperatør og de flygninger som er markedsført av flyselskapet. Lufthavnen forholder seg til regelbundet/ikke-regelbundet.

Data er ikke kontrollert for sammenfall av rute-/charterflygning og regelbundet/ikke-regelbundet flygning. Data er levert med klassifisering på regelbundet/ikke-regelbundet.

Seter

Maksimalt antall seter ombord er angitt som seter.

Gods

Godstransport er klassifisert etter:

Post
Frakt (Ikke inkludert innsjekket bagasje på passasjerflygninger)

Standard klassifikasjonar

Ingen

Administrative opplysingar

Namn og emne

Namn: Lufttransport
Emne: Transport og reiseliv

Ansvarleg seksjon

Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Kor ofte og aktualitet

Kvartalspublisering innen 60 dager etter kvartalets utløp.

Internasjonal rapportering

Data sendes EUs statistikkontor EUROSTAT.

Lagring og bruk av grunnmaterialet

Data lagres midlertidig i SAS-filer og langtidslagres som tekstfiler.

Bakgrunn

Føremål og historie

Statistikken skal beskrive all kommersiell lufttransport av passasjerer og gods i Norge og mellom Norge og utlandet. Data må presenteres slik at internasjonale sammenligninger er mulig.

EU påla medlemmer og EØS-land å levere data på lufttransport fra og med 2003. Før 2009 var Avinor ansvarlig for Norges leveranse. Fra 1. januar 2009 overtok SSB.

Finansiering skjer via Statsoppdraget.

Brukarar og bruksområde

Statistikken benyttes av offentlige myndigheter og forskningsinstitusjoner. Internt i SSB benyttes data, direkte eller indirekte, i en rekke andre statistikker.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Samanheng med annan statistikk

Tallene er sammenlignbare med Avinors egen statistikk over flytrafikk (se www.avinor.no ).

Lufttransport inngår i statistikken Innenlandske transportytelser . Her telles antall reiser og ikke antall passasjerer. Antall reiser avviker fra antall passasjerer når reisen består av flere flygninger. En person som reiser fra Alta, via Bodø, til Bergen blir tellet som en reise i Innenlandske transportytelser, mens samme person i Lufttransport blir tellet i hver flygning (2 flygninger her).

Transportøkonomisk institutt utgir jevnlig rapporter der reiser på fly behandles. Også her opererer man med reiser og ikke flypassasjerer.

Avinor inkluderer ikke transittpassasjerer i sin definisjon av terminalpassasjerer.

I analyser av en lufthavns trafikk over tid vil terminalpassasjerer som mål på trafikk være en god analysevariabel. Terminalpassasjerer er imidlertid uegnet for sammenligning av nasjonal trafikk med internasjonal trafikk. Flypassasjerer i innenlands trafikk registreres to ganger som terminalpassasjerer, mens flypassasjerer i utenlandstrafikk kun registreres som terminalpassasjerer ved norske lufthavner.

Lovheimel

Statistikkloven §2-1, 2-2 og 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 437/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 1358/2003.
  • Kommisjonsforordning (EF) 546/2005.
  • Kommisjonsforordning (EF) 158/2007.
  • Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 219/2010 - Artikkel 4.5.

Produksjon

Omfang

Data er hentet fra sivile lufthavner i Norge med regelbundet passasjertransport (ruteflygninger). Lufthavn betraktes som rapporterende enhet selv om det i praksis er færre oppgavegivere enn det er lufthavner. Minste dataelement er flybevegelse på lufthavn. Data for en flybevegelse inneholder informasjon på trafikk (fra/til), transport (passasjerer/gods), transportør (flyselskap) og transportmiddel (fly-type/registreringsnummer).

Analyseenhet er lufthavn og flystrekning.

Datakjelder og utval

Datakilden frem til og med 2008 besto av aggregerte tall produsert av Avinor.

Data fra og med 2009

Innsamlede data er på flybevegelse og er levert av lufthavnene. Avinor leverer på vegne av underliggende lufthavner, Oslo Lufthavn leverer for Gardermoen, mens øvrige private lufthavner leverer separat.

Data fra lufthavnene er supplert med informasjon fra Luftfartstilsynet og Eurostat. Disse kildene ligger til grunn for angivelse av setekapasitet.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data overføres elektronisk til SSB en gang i kvartalet. Datafangst er tilrettelagt i Altinn. Mer om datafangst på  egen side .

I produksjonen fram til og med 2008 ble tallene kontrollert mot Avinors månedlige pressemeldinger.

Det kontrolleres mot supplerende kilder på flytype. Passasjer og godstrafikk er også kontrollert ved hjelp av speilanalyse der korresponderende lufthavner er oppgavegiver.

For produksjonen fram til og med årgangen 2008 ble tallene i stor grad publisert slik de ble mottatt.

Noen beregninger er utført maskinelt. Dette gjelder spesielt uregistrerte passasjerer som spedbarn og ansatte ved flyselskap i omposisjonering.

Sesongjustering

Ikkje relevant

Konfidensialitet

SSB vurderer ikke publiserte data som egnet til å skade noen bestemt person eller juridisk person.

Samanlikningar over tid og stad

Statistisk Årbok beskriver lufttransport og har tabeller for år før 2000. Disse data er basert på direkte rapporter fra Avinor.

Statistikken i denne publiseringen ble første gang utgitt for året 2003, og da med kvartalstall.

For årene 2004 og 2005 er det kun publisert årstall.

For årene 2006-2008 ble det ikke publisert tall.

Fra og med 2009 er statistikken vesentlig endret med større detalj i publisering for variabler og tidsperiode.

For type trafikk 'Helikopterflygning til kontinentalsokkelen' er det for antall passasjerer et brudd i serien med april 2013. Forut for dette manglet data fra en betydelig helikopteroperatør.

 

Nøyaktigheit og pålitelegheit

Feilkjelder og uvisse

Usikkerhet omkring datakvalitet er årsaken til brudd i tidsserier forut for 2009.

Målefeil

Data fra lufthavnene er basert på deres økonomisystem og er innsamlet fra flyselskap og agenter. Innsamlingen her er en kilde til mulige feil, både gjennom feilrapportering og manglende rapportering. Videre er det slik at inntektsgrunnlaget til lufthavnen i størst grad er knyttet til avganger, så det vil være kvalitetsforskjeller mellom avgangs- og ankomstdata. En ytterligere kilde til feil i data ligger i rapportering til SSB. I den grad lufthavnene er bedt om å levere data som ikke er del av deres fagsystem vil det alltid være mulighet for feil gjennom ulike tolkninger av etterspurt data.

I data som rapporteres fra flyselskap til lufthavn er transferpassasjerer passasjerer med gjennomgangsbillett . Det vil si at passasjerer i transfer vil kun bli registrert som sådan dersom de går mellom fly i samme flyselskap. Dersom en passasjer ankommer en flyplass med et flyselskap og reiser videre med et annet vil vedkommende ikke bli registrert som transferpassasjer. Med feil i tallet for transferpassasjer følger det feil i tallet på passasjerer som starter/slutter reisen på flyplassen. Passasjeren, som ikke ble registrert som transferpassasjer, vil bli tellet med både i antallet som slutter flyreise og blant de som starter flyreisen. Variablene passasjerer om bord ved ankomst/avgang vil imidlertid være upåvirket av denne feilen.

For regelbundet innenlands passasjertrafikk burde antall avgangspassasjerer være lik antall ankomstpassasjerer siden vi har inkludert alle lufthavner med regelbundet trafikk. Når dette ikke er tilfellet så skyldes det feil eller manglende registrering fra lufthavnen.

Bearbeidingsfeil

Feil oppstått fra ulik tolkning mellom oppgavegivere, og som ikke fanges opp, kan forplante seg, og forsterkes, i produksjonen. I bearbeiding og kontroll av data er det også en ustrakt bruk av maskinelle prosedyrer. Disse kan i noen tilfeller gi et avvik mot andre statistikker.

Enhetsfrafall

Data fra lufthavnene Skien (Geiteryggen), Stord (Sørstokken), Ørland og Notodden mangler. For å nå målet om en heldekkende statistikk har vi valgt å publisere tall også for disse lufthavnene. Data er avledet fra rapporteringen til de øvrige 48 korresponderende lufthavner.

Partielt frafall

Spesifikasjonen som ble levert lufthavnene for dataleveranse til SSB tok delvis utgangspunkt i gruppering av passasjer som beskrevet i avsnitt om datainnsamling. Innleverte data manglet tall for transittpassasjerer ved ankomst. Disse ble, via flightnummer, utledet fra påfølgende avgang. I tillegg var det i innleverte data ikke inkludert tall for spedbarn (uten sete) og ansatte ved flyselskap i omposisjonering. Her blir passasjerer ombord korrigert etter data fra flygningens opprinnelse/destinasjon.

Revisjon

Ikkje relevant