1990 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mill. tonn CO2-ekvivalenter | Mill. tonn | 1 000 tonn | Tonn | ||||
Klimagasser i alt | Karbondioksid (CO2) | Metan (CH4) | Lystgass (N2O) | Hydrofluor-karboner (HFK) | Perfluor-karboner (PFK) | Svovel-heksafluorid (SF6) | |
1Omfatter ikke utenriks sjø- og luftfart. | |||||||
Alle kilder | 52,0 | 35,2 | 250,9 | 15,2 | 0,4 | 503,5 | 92,0 |
Olje- og gassutvinning - stasjonær forbrenning | 7,1 | 7,0 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Olje- og gassutvinning - prosessutslipp | 0,6 | 0,3 | 13,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Industri og bergverk - stasjonær forbrenning | 4,6 | 4,5 | 1,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Industri og bergverk - prosessutslipp | 15,0 | 6,8 | 10,0 | 6,9 | 0,0 | 503,5 | 89,7 |
Energiforsyning | 0,4 | 0,4 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Oppvarming i andre næringer | 1,2 | 1,1 | 1,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Oppvarming i husholdninger | 1,5 | 1,3 | 6,4 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Personbiler | 5,2 | 5,1 | 2,9 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Andre lette kjøretøy | 0,7 | 0,7 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tunge kjøretøy | 1,8 | 1,8 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Motorsykler og mopeder | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jernbane | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Innenriks luftfart | 1,0 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Innenriks sjøfart og fiske | 3,2 | 3,2 | 0,3 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Motorredskaper m.m. | 1,3 | 1,2 | 0,4 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jordbruk - husdyr og husdyrgjødsel | 3,9 | 0,0 | 125,3 | 2,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jordbruk - kunstgjødsel og annet | 1,6 | 0,2 | 0,0 | 4,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avfallsdeponigass | 2,1 | 0,0 | 82,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Slitasje på veier, dekk, bremser og jernbaneledninger | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bruk av produkter med fluorgasser, løsemidler m.m. | 0,2 | 0,1 | .. | .. | 0,4 | 0,0 | 2,3 |
Annet | 0,5 | 0,2 | 4,8 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |