2016 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mill. tonn CO2-ekvivalenter | Mill. tonn | 1 000 tonn | Tonn | ||||
Klimagasser i alt | Karbondioksid (CO2) | Metan (CH4) | Lystgass (N2O) | Hydrofluor-karboner (HFK) | Perfluor-karboner (PFK) | Svovel-heksafluorid (SF6) | |
1Omfatter ikke utenriks sjø- og luftfart. | |||||||
Alle kilder | 53,6 | 44,5 | 203,7 | 8,2 | 666,9 | 23,6 | 2,8 |
Olje- og gassutvinning - stasjonær forbrenning | 14,0 | 13,9 | 4,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Olje- og gassutvinning - prosessutslipp | 0,8 | 0,2 | 25,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Industri og bergverk - stasjonær forbrenning | 3,7 | 3,6 | 1,5 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Industri og bergverk - prosessutslipp | 7,9 | 7,3 | 6,9 | 1,1 | 0,0 | 23,6 | 0,0 |
Energiforsyning | 1,7 | 1,7 | 1,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Oppvarming i andre næringer | 0,5 | 0,5 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Oppvarming i husholdninger | 0,5 | 0,3 | 5,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Personbiler | 5,1 | 5,1 | 0,2 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Andre lette kjøretøy | 1,5 | 1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tunge kjøretøy | 3,0 | 2,9 | 0,5 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Motorsykler og mopeder | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jernbane | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Innenriks luftfart | 1,2 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Innenriks sjøfart og fiske | 3,3 | 3,1 | 6,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Motorredskaper m.m. | 2,8 | 2,8 | 0,7 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jordbruk - husdyr og husdyrgjødsel | 3,2 | 0,0 | 103,4 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jordbruk - kunstgjødsel og annet | 1,3 | 0,1 | 0,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avfallsdeponigass | 1,0 | 0,0 | 41,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Slitasje på veier, dekk, bremser og jernbaneledninger | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bruk av produkter med fluorgasser, løsemidler m.m. | 1,5 | 0,1 | .. | 0,0 | 666,9 | 0,0 | 2,8 |
Annet | 0,3 | 0,1 | 5,2 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |