Discussion Papers no. 711
Homework assignment and student achievement in OECD countries
I denne artikkelen studerer vi effekten av å gi hjemmelekser på elevprestasjoner blant ni-åringer i 16 OECD land. Flertallet av elevene har samme klasse og lærer i to fag (matematikk og naturfag). Uobserverbare faste egenskaper ved elevene og læreren kan derfor differensieres bort ved å utnytte at samme lærer gir ulik mengede hjemmelekser i de to fagene. Gjennomsnittseffekten, på tvers av alle land, viser at lekser til alle timer øker elevprestasjonene med omtrent 3 poeng (4 prosent av ett standardavvik) i fohold til at det aldri blir gitt lekser. Jenter som får hjemmelekser ser også ut til å gjøre det bedre enn gutter som får hjemmelekser. Når vi ser på hvert land hver for seg, finner vi at effekten av hjemmelekser er høyest i USA, Australia og Østerrike (14-21 prosent av ett standardavvik). Til slutt tyder resultatene også på at effekten av lekser er større i de landene hvor både lærerne og elevene tilbringer mer tid i skolen. Dataene som benyttes i analysen kommer fra TIMSS 2007 (Trends in International Mathematics and Science Study).