Publikasjon

Discussion Papers no. 714

Financial incentives and study duration in higher education

I denne artikkelen studerer vi effekten av finansielle incentiver på studentatferd i høyere utdanning. Studenter i Norge som fullførte enkelte studier på normert tid mellom høsten 1990 og 1995 fikk en reduksjon i studielånet på 18 000 kr fra Statens lånekasse for utdanning. Ved å sammenligne studenter ved berørte og ikke berørte studier (ved bruk av en forskjeller-i-forskjeller metode), finner vi at berørte studenter i snitt reduserte antall semester forsinket med 0,8 i reformperioden og med 1,5 semestre i de påfølgende to årene etter reformen. Vi finner at hvert studieår under reformen reduserte antall semester forsinket med 0,23. I tillegg har vi noe indikasjon på at bruken av finansielle incentiver er mest effektive når de berører studenter tidlig i utdanningsløpet. Hva angår fullføring på normert tid finner vi at andelen økte med 3,8 prosent poeng for hvert reform år, fra et nivå på 20 prosent i perioden før reformen. En rekke robusthetssjekker tyder på at den estimerte effekten ikke gjenspeiler ulike trender eller utelatte variable.

Les mer om publikasjonen