Publikasjon

Discussion Papers no. 722

Classroom grade composition and pupil achievement

I denne artikkelen studerer vi betydningen av aldersblandede klasser på elevprestasjoner (målt som eksamenskarakteren i 10. klasse) i ungdomsskolen. For å ta hensyn til at en klasses alderssammensetning ikke er tilfeldig benytter vi Opplæringsloven paragraf 8.3 (som eksiterte til og med skoleåret 2002/03) som legger sterke føringer på hvordan aldersblandede klasser skal settes sammen.

 Funnene viser at elever (som i løpet av ungdomsskolen) har vært i aldersblandede klasser presterer i gjennomsnitt bedre enn elever som aldri har vært i aldersblandede klasser. Denne effekten er sammensatt av en positiv effekt av å dele klasserom med eldre elever, og en negativ effekt av å dele klasserom med yngre elever.  Den positive effekten oppveier imidlertid den negative, noe som forklarer hvorfor gjennomsnittseffekten er positiv. Elever kan altså tjene på å være i aldersblandede klasser, men det er viktig å være klar over at effekten også avhenger av når man er blir eksponert for eldre eller yngre elever.

Les mer om publikasjonen