Om sesongjustering av varekonsumindeksen

1. Om sesongjustering

2. Prekorrigering

3. Sesongjustering

4. Revisjonsrutiner

5. Kvalitet på sesongjustering

6. Spesielle tilfeller

7. Publiseringsrutiner

8. Publikasjoner og andre lenker om sesongjustering


1. Om sesongjustering

1.1 Generelt om sesongjustering

For måneds- og kvartalstall er det ofte betydelige sesongvariasjoner som vanskeliggjør en direkte tolkning av utviklingen fra periode til periode. For å lette tolkningen av slike tidsserier, sesongjusteres mange tallserier ved bruk av X-12-ARIMA eller andre sesongjusteringsverktøy.

For mer generell informasjon om sesongjustering og begrepene knyttet til det, se Generelt om sesongjustering (pdf).

1.2 Hvorfor sesongjusteres varekonsumindeksen?

Varekonsumindeksen (VKI) er en indikator som i tillegg til detaljhandelomsetningen tar hensyn til kjøp av biler og motorsykler. Husholdningenes forbruk av elektrisk kraft og fyringsolje er også inkludert i VKI. Varekjøpene påvirkes av for eksempel hvor mange dager i måneden man kan registrere biler og handle, temperatur og ferieavvikling, - såkalte sesong- og kalendereffekter. For å gjøre sammenlignbarheten med tidligere perioder lettere, sesongjusteres tallene.

Følgende tabell viser seriene som publiseres per i dag og underaggregatene som brukes for estimere hovedstørrelsene. Tabellen viser også vektene for de underliggende komponentene i forhold til totalt varekonsum. Vektene er beregnet etter foreløpige tall for 2012 publisert i kvartalsvis nasjonalregnskap (KNR).

Hovedaggregatene som publiseres

Koder

Vekter i 2012

Mat, drikkevarer og tobakk

A1,A2,B1, B2

33,1

Elektrisitet og brensel

D5,D6

8,2

Kjøp av transportmidler samt bensin og olje

G1,G2,G3

16,0

Andre varer

Øvrige koder

42,8

Varekonsum i alt

Alle

100,0

Komponentene

 

 

Matvarer

A1

22,3

Alkoholfri drikkevarer

A2

3,4

Alkoholholdig drikkevarer

B1

3,8

Tobakk

B2

3,6

Klær og sko

C1

10,7

Materialer for rep. i leid bolig

D2

0,2

Elektrisitet

D4

7,5

Brensler og fjernvarme

D5

0,7

Møbler og hvitevarer

E1

6,7

Diverse hus.artikler og utstyr

E2

2,7

Rengjøringsmidler og andre artikler

E4

1,4

Legemidler

F1

1,5

Briller ortopedisk utstyr

F2

0,7

Kjøp av transportmidler

G1

9,7

Reservedeler til transportmidler

G2

1,1

Bensin og olje

G3

5,2

Teleutstyr

H2

0,7

Foto- og it-utstyr

I1

4,8

Fritidsutstyr

I2

3,8

Varige kultur og fritidsvarer

I4

1,3

Aviser, bøker og andre ikke varige fritid.

I5

4,4

Personlige varer, varige

L2

0,4

Kosmetikk og toalettartikler

L3

2,6

Andre personlige varer

L4

0,8

Varekonsum i alt

Alle

100,0

Både ujusterte og sesongjusterte tall for hovedaggregatene beregnes ved å ta utgangspunkt i komponentene, og det er slik at nesten alle disse komponentene viser et klart og tydelig sesongmønster. I avsnitt 1.3 kommenteres egenskapene ved sesongen for noe av disse seriene.

Det er detaljhandelomsetningen, som representerer om lag 80 prosent av totalindeksen, som er hovedindikator for å estimere tall for seriene. Følgende faktorer påvirker den månedlige omsetningen, uavhengig av hvordan den underliggende utviklingen er:

For elektrisitet er det hovedsakelig temperaturen som påvirker konsumet i de forskjellige månedene. For biler og drivstoff viser det seg at det er sommermånedene som er høysesong for kjøp av disse varene.

Hvis man ønsker å sammenligne tall for to forskjellige perioder som vi vet har ulikt sesongmønster, er det viktig å identifisere størrelsene på disse sesongeffektene. Dette er grunnen til at vi sesongjusterer varekonsumindeksen.

1.3 Serier som sesongjusteres

Vi har valgt å først justere alle enkeltkomponenter og deretter aggregere dem for å beregne hovedaggregater. Dette betyr at sammenhengen mellom aggregatene også gjelder for sesongjusterte tall. Faktisk er det slik at vi får minst like gode resultater når vi justerer på denne måten (indirekte) i stedet for å justere direkte på hovedaggregater.

For å komme fram til en slik konklusjon tas det utgangspunkt i tabellen under kapittel 5. Den viser kvaliteten på de sesongjusterte tallene, samt andre analyser via figurer og resultater fra X-12-ARIMA.

Selv om sesongmønsteret for enkelte av komponentene kan endre seg over tid, er det slik at vi kan trekke noen konklusjoner for hovedaggregatene. Figurene nedenfor viser forventede korrigeringsfaktorer for 2013 under de forutsetningene som dokumenteres i de neste kapitlene.

Forventede sesongkorrigeringsfaktorer for 2013

  

  

Serien for varekonsum i alt viser høyest omsetning i desember og lavest i januar og februar (julehandeleffekt). For perioden mai – november er sesong mindre relevant. Hvordan mars og april behandles, avhenger av når påsken faller. Når påsken faller i april, blir det små korreksjoner fordi den oppfattes som en del av sesongen. Justeringer blir større når påsken faller i mars eller tidlig i april.

Når det gjelder sesongjustering av elektrisitet, viser figuren at denne serie har et meget klart og definert sesongmønster, formet som en U, i løpet av året. Årsaken er hovedsakelig temperaturen. Det viser seg at april og oktober er de to månedene som i praksis ikke justeres (oppfattes som gjennomsnittlige konsum i året). Januar, februar og desember er de to månedene som justeres mest (over 30 prosent). At konsumet i februar er lavere enn mars, forklares ved antall dager i måneden.

Til slutt ser vi at mai, juni og spesielt juli er for månedene med den høyeste omsetningen av transportmidler og bensin. Omsetningen i januar og februar er klart lavere enn resten av året for denne serien.

2. Prekorrigering

2.1 Prekorrigeringsrutiner i bruk

Prekorrigering er korrigering av rådata for kalendereffekter og ekstremverdier før det blir gjennomført en sesongjustering.

2.2 Kalenderjustering

Kalenderjusteringer innebærer både å justere for virkedager og for bevegelige helligdager. Virkedagskorrigering betyr at vi justerer rådata for at både antall arbeidsdager og sammensetningen av dem kan variere fra periode til periode.

2.2.1 Metode for justering for virkedager

2.2.2 Justering for bevegelige helligdager

2.2.3 Nasjonal og EU/euroområde-kalender


2.3 Behandling av ekstreme verdier

Ekstreme verdier, også kalt utliggere, er unormale verdier i serien.


2.4 Valg av modell

For å prekorrigere er det nødvendig å velge en ARIMA-modell, samt avgjøre om data bør log-transformeres eller ikke.


2.5 Dekomponeringsrutiner

Dekomponeringsrutinen spesifiserer hvordan trend-, sesong- og irregulærkomponent blir dekomponert. De mest vanligste dekomponeringene er additiv, multiplikativ og log-additiv.


3. Sesongjustering

3.1 Valg av sesongjusteringsmetode


3.2 Konsistens mellom rådata og sesongjusterte tall

I enkelte serier er det ønskelig at f.eks. sum (gjennomsnitt) kvartalsvise sesongjusterte tall for et år skal være identisk med sum (gjennomsnitt) kvartalsvise tall i den opprinnelige råserien.


3.3 Konsistens mellom aggregat/definisjoner for sesongjusterte tall

I enkelte serier pålegges det konsistens mellom sesongjusterte totaler og underaggregater. I tillegg er det for enkelte tidsserier et forhold mellom de ulike seriene, for eksempel bruttoprodukt som er lik produksjon minus produktinnsats.

Kommentar: I varekonsumindeksen er ikke dette relevant.


3.4 Direkte eller indirekte metode

En direkte metode er anvendt dersom tidsseriene for en total og tilhørende underaggregater alle er sesongjustert hver for seg. En indirekte metode er anvendt for totalen dersom tidsseriene for de tilhørende underaggregatene er sesongjustert direkte og det deretter er foretatt en aggregering til totalnivå.


3.5 Tidshorisont for estimering av modell og beregning av korrigeringsfaktorer

Når sesongjusteringen skal gjennomføres er det mulig å velge hvilken periode som skal brukes i estimeringen og beregningen av korrigeringsfaktorene. Med korrigeringsfaktorer menes faktorer for å prekorrigere og sesongjustere tidsserien.

Kommentar: Alle seriene startes i 2000 for å beregne modell og korrigeringsfaktorer.


4. Revisjonsrutiner

4.1 Revisjonsrutiner i bruk

Sesongjusteringen kan bli endret ved at det kommer til nye observasjoner eller rådata endres. Dette kalles revisjon, og det finnes flere måter å håndtere revisjonen på i offentliggjøringen av statistikken.

Kommentar: Fordi Statistisk sentralbyrå prioriterer høy aktualitet, må vi i noen tilfeller benytte foreløpige tall som kan bli endret ved neste publisering. Dette medfører at det vanligvis vil forekomme revisjoner i indeksen for forrige periode. Når det gjelder sesongjustering, kan det å tilføre nye observasjoner føre til at de sesongjusterte tallseriene blir revidert. Reviderte tall publiseres i forbindelse med den offisielle månedlige publiseringen av varekonsumindeksen.

I følgende tabell gis en indikasjon på forventede revisjoner på sesongjusterte endringstall for hovedaggregatene når de justeres direkte.


Hvor mange prosentpoeng endres sesongjustert endringstall for periode t når vi betinger på siste observasjon i sample (2010-2012)
       gjn      min      med      max      Jan      Feb      Mar      Apr      Mai      Jun      Jul      Aug      Sep      Okt      Nov      Des
Varekonsum i alt 0,3 0,0 0,2 1,2 0,3 0,5 0,2 0,3 0,1 0,4 0,1 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
                                 
Mat, drikkevarer og tobakk 0,3 0,0 0,2 0,8 0,3 0,2 0,4 0,4 0,1 0,2 0,4 0,3 0,0 0,1 0,2 0,3
Elektrisitet og brensel 1,0 0,0 0,5 4,2 0,8 0,5 1,2 0,6 0,5 0,7 0,4 0,6 0,8 1,1 2,0 3,5
Kjøp av transportmidler samt bensin og olje 0,7 0,0 0,4 3,3 1,0 1,4 0,8 0,3 0,3 1,1 0,8 0,5 0,8 0,2 0,3 0,7
Andre varer 0,4 0,0 0,2 1,5 0,4 0,6 0,4 0,6 0,3 0,1 0,3 0,6 0,8 0,3 0,3 0,3


4.2 Løpende eller faste valg i sesongjusteringen

4.3 Tidshorisont for publisering av reviderte tall


5. Kvalitet på sesongjustering

5.1 Evaluering av sesongjusterte tall

5.2 Kvalitetsindikatorer

Kommentar: Tabellen nedenfor viser enkelte indikatorer på kvalitet på sesongjusterte tall. Forklaringen på indikatorene i tabellen kan finnes her: SSBs Metadata - Statistiske metoder - Sesongjustering .


Månedlige. Varekonsumindeks. Oppsummering kvalitative indikatorer
SERIENAVN KODE Hovedopsjoner Anova* Revisjoner** Kvalitative indikatorer
METODE ARIMA MDL VALG IRREG TREND SESONG VKDAG ASA ACH M2 M7 M10 M11 Q-verdi
Komponentene (beregnet for periode 2000-2012)                              
Matvarer A1 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,7 0,1 81,9 17,3 0,3 0,4 0,1 0,1 0,2 0,2 0,2
Alkoholfrie drikkevarer A2 MULT (2 1 0) (0 1 1 ) A 0,5 0,0 97,2 2,4 0,4 0,4 0,0 0,2 0,2 0,2 0,3
Alkoholholdige drikkevarer B1 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,8 0,0 88,5 10,7 0,4 0,4 0,1 0,1 0,2 0,1 0,4
Tobakk B2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) M 9,3 0,3 90,4 0,0 1,3 1,5 0,5 0,9 1,0 0,9 1,0
Klær og sko C1 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) M 1,1 0,3 88,8 9,8 0,6 0,7 0,1 0,1 0,2 0,1 0,1
Materialer for rep. i leid bolig D2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) M 1,5 0,5 79,6 18,4 0,7 0,6 0,0 0,2 0,2 0,2 0,2
Elektrisitet D4 MULT (0 1 2) (0 1 1 ) A 2,7 0,6 96,0 0,7 1,3 0,8 0,1 0,1 0,3 0,3 0,3
Brensler og fjernvarme D5 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 8,1 1,0 80,3 10,6 1,6 1,7 0,3 0,3 0,7 0,6 0,5
Møbler og hvitevarer E1 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,4 0,2 92,8 6,6 0,6 0,6 0,0 0,1 0,3 0,3 0,2
Diverse hus.artikler og utstyr E2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 1,0 0,2 87,4 11,4 0,4 0,5 0,0 0,1 0,4 0,4 0,3
Rengjøringsmidler og andre artikler E4 MULT (0 1 1) (0 1 1) A 0,8 0,2 84,1 14,9 0,5 0,4 0,1 0,3 0,8 0,8 0,3
Legemidler F1 MULT (0 1 2 (0 1 1 ) A 1,5 0,1 81,2 17,2 0,4 0,5 0,0 0,2 0,4 0,4 0,3
Briller ortopedils utstyr F2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 1,3 0,4 84,4 13,9 0,6 0,7 0,2 0,1 0,6 0,6 0,3
Kjøp av transportmidler G1 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 5,0 0,7 67,6 26,7 1,0 0,9 0,3 0,3 0,6 0,6 0,4
Reservedeler til transportmidler G2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 4,4 2,3 90,1 3,3 1,1 0,5 0,1 0,2 0,6 0,6 0,3
Bensin og olje G3 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 3,6 0,3 74,5 21,7 0,6 0,6 0,1 0,2 0,4 0,3 0,4
Teleutstyr H2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 4,6 1,4 85,1 8,9 0,8 0,9 0,2 0,2 0,3 0,3 0,3
Foto- og it-utstyr I1 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 1,2 0,6 94,4 3,9 0,9 0,9 0,1 0,1 0,4 0,4 0,2
Fritidutstyr I2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) M 2,2 0,1 97,7 0,0 1,3 1,2 0,1 0,1 0,3 0,3 0,4
Varige kultur og fritidsvarer I4 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 1,4 0,1 94,5 4,0 1,2 1,2 0,1 0,2 0,8 0,7 0,5
Aviser, bøker og andre ikke varige fritid. I5 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,2 0,0 97,0 2,7 0,7 0,9 0,0 0,1 0,3 0,3 0,3
Personlige varer, varige L2 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,3 0,1 96,7 2,9 1,0 0,9 0,0 0,5 0,1 0,1 0,2
Kosmetikk og toaltettartikler L3 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,7 0,1 92,6 6,6 0,5 0,4 0,0 0,1 0,2 0,2 0,3
Andre personlige varer L4 MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 1,1 0,3 88,1 10,5 0,4 0,5 0,1 0,2 0,3 0,3 0,2
Hovedaggregatene ***                              
(beregnet for periode 2000-2012)                              
Varekonsum i alt   MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,7 0,2 88,1 11,0 0,2 0,3 0,1 0,6 0,1 0,1 0,2
Mat, drikkevarer og tobakk   MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,9 0,1 85,9 13,1 0,2 0,2 0,1 0,1 0,2 0,2 0,3
Elektrisitet og brensel   MULT (0 1 1) (0 1 1 ) M 3,4 0,5 95,3 0,8 1,3 1,0 0,1 0,1 0,3 0,3 0,3
Kjøp av transportmidler samt bensin og olje   MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 2,8 0,3 67,1 29,9 0,8 0,7 0,2 0,2 0,5 0,5 0,3
Andre varer   MULT (0 1 1) (0 1 1 ) A 0,4 0,2 92,5 7,0 0,4 0,4 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1
* ANOVA viser bidraget fra de forskjellige komponentene til gjennomsnittlige endring fra forrige periode i den originale serie.
** ASA : Relativ endring i prosent i sesongjustert nivåtall for periode t når vi betinger på siste observasjon i samplet.
** ACH : Hvor mange prosentpoeng endres sesongjustert endringstall for periode t når vi betinger på siste observasjon i samplet.
*** Resultatene for hovedaggregatene fremkommer ved direkte justering.

Kommentarer til tabellen med kvalitative indikatorer

Alle seriene ble justert med multiplikativ metode. Resultater for hovedaggregatene er beregnet via X-12-ARIMA selv om disse seriene i praksis justeres indirekte.

X-12-ARIMA velger automatisk modellen som passer best for hver enkelte serie bortsett fra alkoholfrie drikkevarer (A2), hvor modellen blir valgt manuelt.

ANOVA viser at endringstall for originalseriene forklares primært via sesong- og virkedageffekter og ikke via trenden. Bidraget fra den irregulære komponenten er også ganske lav. Vi ser at for varekonsum i alt, forklares over 99 prosent av verdien for endringstall via sesong- og virkedageffekter.

ASA og ACH ble beregnet for 2010-2012. Resultatene viser at revisjoner av endringstallene (vekstrater) fra måneden før varierte fra 0,2 prosentpoeng for mat, drikkevarer og tobakk til 1,0 prosentpoeng for elektrisitet og brensel. Ser vi på varekonsumet i alt, var den forventede revisjonen for sesongjusterte endringstall på rundt 0,3 prosentpoeng.

M og Q verdier for hovedaggregatene tyder på at seriene er justert med meget gode resultater. Nivå- og endringstall revideres lite for de mest aktuelle tallene. Sesongmønsteret er blitt klart identifisert og fjernet. Både sesongmønsteret og den irregulære komponenten er stabile over tid.


6. Spesielle tilfeller

6.1 Sesongjustering av korte tidsserie

6.2 Behandling av vanskelige tidsserier


7. Publiseringsrutiner

7.1 Tilgjengelighet

7.2 Formidling

Kommentar: I tillegg til råserier publiseres sesongjusterte serier. Det formidles både indeks og vekstrater i form av prosentvis endring fra måneden før. Sesongjustert varekonsumindeks og trenden publiseres grafisk i ’Konjunkturindikatorer for Norge’.


8. Publikasjoner og andre lenker om sesongjustering

SSBs Metadata - Statistiske metoder - Sesongjustering

The Committee for Monetary, Financial and Balance of Payments statistics: ESS-Guidelines on seasonal adjustment

EUROSTAT: Seasonal Adjustment. Methods and Practices

US census: X-12-ARIMA-manual

Dinh Quang Pham: Nye US Census-baserte metoder for ukedagseffekter for norske data, Notater 2008/58, Statistisk sentralbyrå

Dinh Quang Pham: Ny metode for påskekorrigering for norske data, Notater 2007/43, Statistisk sentralbyrå.