5. Kvalitet på sesongjustering
8. Publikasjoner og andre lenker om sesongjustering
For måneds- og kvartalstall er det ofte betydelige sesongvariasjoner som vanskeliggjør en direkte tolkning av utviklingen fra periode til periode. For å lette tolkningen av slike tidsserier, sesongjusteres mange tallserier ved bruk av X-12-ARIMA eller andre sesongjusteringsverktøy.
For mer generell informasjon om sesongjustering og begrepene knyttet til det, se Generelt om sesongjustering (pdf).
Varekonsumindeksen (VKI) er en indikator som i tillegg til detaljhandelomsetningen tar hensyn til kjøp av biler og motorsykler. Husholdningenes forbruk av elektrisk kraft og fyringsolje er også inkludert i VKI. Varekjøpene påvirkes av for eksempel hvor mange dager i måneden man kan registrere biler og handle, temperatur og ferieavvikling, - såkalte sesong- og kalendereffekter. For å gjøre sammenlignbarheten med tidligere perioder lettere, sesongjusteres tallene.
Følgende tabell viser seriene som publiseres per i dag og underaggregatene som brukes for estimere hovedstørrelsene. Tabellen viser også vektene for de underliggende komponentene i forhold til totalt varekonsum. Vektene er beregnet etter foreløpige tall for 2012 publisert i kvartalsvis nasjonalregnskap (KNR).
Hovedaggregatene som publiseres |
Koder |
Vekter i 2012 |
Mat, drikkevarer og tobakk |
A1,A2,B1, B2 |
33,1 |
Elektrisitet og brensel |
D5,D6 |
8,2 |
Kjøp av transportmidler samt bensin og olje |
G1,G2,G3 |
16,0 |
Andre varer |
Øvrige koder |
42,8 |
Varekonsum i alt |
Alle |
100,0 |
Komponentene |
|
|
Matvarer |
A1 |
22,3 |
Alkoholfri drikkevarer |
A2 |
3,4 |
Alkoholholdig drikkevarer |
B1 |
3,8 |
Tobakk |
B2 |
3,6 |
Klær og sko |
C1 |
10,7 |
Materialer for rep. i leid bolig |
D2 |
0,2 |
Elektrisitet |
D4 |
7,5 |
Brensler og fjernvarme |
D5 |
0,7 |
Møbler og hvitevarer |
E1 |
6,7 |
Diverse hus.artikler og utstyr |
E2 |
2,7 |
Rengjøringsmidler og andre artikler |
E4 |
1,4 |
Legemidler |
F1 |
1,5 |
Briller ortopedisk utstyr |
F2 |
0,7 |
Kjøp av transportmidler |
G1 |
9,7 |
Reservedeler til transportmidler |
G2 |
1,1 |
Bensin og olje |
G3 |
5,2 |
Teleutstyr |
H2 |
0,7 |
Foto- og it-utstyr |
I1 |
4,8 |
Fritidsutstyr |
I2 |
3,8 |
Varige kultur og fritidsvarer |
I4 |
1,3 |
Aviser, bøker og andre ikke varige fritid. |
I5 |
4,4 |
Personlige varer, varige |
L2 |
0,4 |
Kosmetikk og toalettartikler |
L3 |
2,6 |
Andre personlige varer |
L4 |
0,8 |
Varekonsum i alt |
Alle |
100,0 |
Både ujusterte og sesongjusterte tall for hovedaggregatene beregnes ved å ta utgangspunkt i komponentene, og det er slik at nesten alle disse komponentene viser et klart og tydelig sesongmønster. I avsnitt 1.3 kommenteres egenskapene ved sesongen for noe av disse seriene.
Det er detaljhandelomsetningen, som representerer om lag 80 prosent av totalindeksen, som er hovedindikator for å estimere tall for seriene. Følgende faktorer påvirker den månedlige omsetningen, uavhengig av hvordan den underliggende utviklingen er:
For elektrisitet er det hovedsakelig temperaturen som påvirker konsumet i de forskjellige månedene. For biler og drivstoff viser det seg at det er sommermånedene som er høysesong for kjøp av disse varene.
Hvis man ønsker å sammenligne tall for to forskjellige perioder som vi vet har ulikt sesongmønster, er det viktig å identifisere størrelsene på disse sesongeffektene. Dette er grunnen til at vi sesongjusterer varekonsumindeksen.
Vi har valgt å først justere alle enkeltkomponenter og deretter aggregere dem for å beregne hovedaggregater. Dette betyr at sammenhengen mellom aggregatene også gjelder for sesongjusterte tall. Faktisk er det slik at vi får minst like gode resultater når vi justerer på denne måten (indirekte) i stedet for å justere direkte på hovedaggregater.
For å komme fram til en slik konklusjon tas det utgangspunkt i tabellen under kapittel 5. Den viser kvaliteten på de sesongjusterte tallene, samt andre analyser via figurer og resultater fra X-12-ARIMA.
Selv om sesongmønsteret for enkelte av komponentene kan endre seg over tid, er det slik at vi kan trekke noen konklusjoner for hovedaggregatene. Figurene nedenfor viser forventede korrigeringsfaktorer for 2013 under de forutsetningene som dokumenteres i de neste kapitlene.
Forventede sesongkorrigeringsfaktorer for 2013
Serien for varekonsum i alt viser høyest omsetning i desember og lavest i januar og februar (julehandeleffekt). For perioden mai – november er sesong mindre relevant. Hvordan mars og april behandles, avhenger av når påsken faller. Når påsken faller i april, blir det små korreksjoner fordi den oppfattes som en del av sesongen. Justeringer blir større når påsken faller i mars eller tidlig i april.
Når det gjelder sesongjustering av elektrisitet, viser figuren at denne serie har et meget klart og definert sesongmønster, formet som en U, i løpet av året. Årsaken er hovedsakelig temperaturen. Det viser seg at april og oktober er de to månedene som i praksis ikke justeres (oppfattes som gjennomsnittlige konsum i året). Januar, februar og desember er de to månedene som justeres mest (over 30 prosent). At konsumet i februar er lavere enn mars, forklares ved antall dager i måneden.
Til slutt ser vi at mai, juni og spesielt juli er for månedene med den høyeste omsetningen av transportmidler og bensin. Omsetningen i januar og februar er klart lavere enn resten av året for denne serien.
Prekorrigering er korrigering av rådata for kalendereffekter og ekstremverdier før det blir gjennomført en sesongjustering.
Kalenderjusteringer innebærer både å justere for virkedager og for bevegelige helligdager. Virkedagskorrigering betyr at vi justerer rådata for at både antall arbeidsdager og sammensetningen av dem kan variere fra periode til periode.
Kommentar: Det justeres for påske og pinse der disse er signifikante.
Kommentar: I varekonsumindeksen benyttes den norske kalenderen.
Ekstreme verdier, også kalt utliggere, er unormale verdier i serien.
For å prekorrigere er det nødvendig å velge en ARIMA-modell, samt avgjøre om data bør log-transformeres eller ikke.
Dekomponeringsrutinen spesifiserer hvordan trend-, sesong- og irregulærkomponent blir dekomponert. De mest vanligste dekomponeringene er additiv, multiplikativ og log-additiv.
Kommentar: I varekonsumindeksen benyttes log-additiv dekomponering. Dette betyr at alle seriene i VKI dekomponeres multiplikativt
I enkelte serier er det ønskelig at f.eks. sum (gjennomsnitt) kvartalsvise sesongjusterte tall for et år skal være identisk med sum (gjennomsnitt) kvartalsvise tall i den opprinnelige råserien.
I enkelte serier pålegges det konsistens mellom sesongjusterte totaler og underaggregater. I tillegg er det for enkelte tidsserier et forhold mellom de ulike seriene, for eksempel bruttoprodukt som er lik produksjon minus produktinnsats.
Kommentar: I varekonsumindeksen er ikke dette relevant.
En direkte metode er anvendt dersom tidsseriene for en total og tilhørende underaggregater alle er sesongjustert hver for seg. En indirekte metode er anvendt for totalen dersom tidsseriene for de tilhørende underaggregatene er sesongjustert direkte og det deretter er foretatt en aggregering til totalnivå.
Når sesongjusteringen skal gjennomføres er det mulig å velge hvilken periode som skal brukes i estimeringen og beregningen av korrigeringsfaktorene. Med korrigeringsfaktorer menes faktorer for å prekorrigere og sesongjustere tidsserien.
Kommentar: Alle seriene startes i 2000 for å beregne modell og korrigeringsfaktorer.
Sesongjusteringen kan bli endret ved at det kommer til nye observasjoner eller rådata endres. Dette kalles revisjon, og det finnes flere måter å håndtere revisjonen på i offentliggjøringen av statistikken.
Kommentar: Fordi Statistisk sentralbyrå prioriterer høy aktualitet, må vi i noen tilfeller benytte foreløpige tall som kan bli endret ved neste publisering. Dette medfører at det vanligvis vil forekomme revisjoner i indeksen for forrige periode. Når det gjelder sesongjustering, kan det å tilføre nye observasjoner føre til at de sesongjusterte tallseriene blir revidert. Reviderte tall publiseres i forbindelse med den offisielle månedlige publiseringen av varekonsumindeksen.
I følgende tabell gis en indikasjon på forventede revisjoner på sesongjusterte endringstall for hovedaggregatene når de justeres direkte.
gjn | min | med | max | Jan | Feb | Mar | Apr | Mai | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Des | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Varekonsum i alt | 0,3 | 0,0 | 0,2 | 1,2 | 0,3 | 0,5 | 0,2 | 0,3 | 0,1 | 0,4 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mat, drikkevarer og tobakk | 0,3 | 0,0 | 0,2 | 0,8 | 0,3 | 0,2 | 0,4 | 0,4 | 0,1 | 0,2 | 0,4 | 0,3 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektrisitet og brensel | 1,0 | 0,0 | 0,5 | 4,2 | 0,8 | 0,5 | 1,2 | 0,6 | 0,5 | 0,7 | 0,4 | 0,6 | 0,8 | 1,1 | 2,0 | 3,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kjøp av transportmidler samt bensin og olje | 0,7 | 0,0 | 0,4 | 3,3 | 1,0 | 1,4 | 0,8 | 0,3 | 0,3 | 1,1 | 0,8 | 0,5 | 0,8 | 0,2 | 0,3 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer | 0,4 | 0,0 | 0,2 | 1,5 | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,6 | 0,3 | 0,1 | 0,3 | 0,6 | 0,8 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar: Tabellen nedenfor viser enkelte indikatorer på kvalitet på sesongjusterte tall. Forklaringen på indikatorene i tabellen kan finnes her: SSBs Metadata - Statistiske metoder - Sesongjustering .
SERIENAVN | KODE | Hovedopsjoner | Anova* | Revisjoner** | Kvalitative indikatorer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
METODE | ARIMA MDL | VALG | IRREG | TREND | SESONG | VKDAG | ASA | ACH | M2 | M7 | M10 | M11 | Q-verdi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komponentene (beregnet for periode 2000-2012) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer | A1 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,7 | 0,1 | 81,9 | 17,3 | 0,3 | 0,4 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholfrie drikkevarer | A2 | MULT | (2 1 0) (0 1 1 ) | A | 0,5 | 0,0 | 97,2 | 2,4 | 0,4 | 0,4 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer | B1 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,8 | 0,0 | 88,5 | 10,7 | 0,4 | 0,4 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tobakk | B2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | M | 9,3 | 0,3 | 90,4 | 0,0 | 1,3 | 1,5 | 0,5 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og sko | C1 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | M | 1,1 | 0,3 | 88,8 | 9,8 | 0,6 | 0,7 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Materialer for rep. i leid bolig | D2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | M | 1,5 | 0,5 | 79,6 | 18,4 | 0,7 | 0,6 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektrisitet | D4 | MULT | (0 1 2) (0 1 1 ) | A | 2,7 | 0,6 | 96,0 | 0,7 | 1,3 | 0,8 | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brensler og fjernvarme | D5 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 8,1 | 1,0 | 80,3 | 10,6 | 1,6 | 1,7 | 0,3 | 0,3 | 0,7 | 0,6 | 0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og hvitevarer | E1 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,4 | 0,2 | 92,8 | 6,6 | 0,6 | 0,6 | 0,0 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diverse hus.artikler og utstyr | E2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 1,0 | 0,2 | 87,4 | 11,4 | 0,4 | 0,5 | 0,0 | 0,1 | 0,4 | 0,4 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rengjøringsmidler og andre artikler | E4 | MULT | (0 1 1) (0 1 1) | A | 0,8 | 0,2 | 84,1 | 14,9 | 0,5 | 0,4 | 0,1 | 0,3 | 0,8 | 0,8 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legemidler | F1 | MULT | (0 1 2 (0 1 1 ) | A | 1,5 | 0,1 | 81,2 | 17,2 | 0,4 | 0,5 | 0,0 | 0,2 | 0,4 | 0,4 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Briller ortopedils utstyr | F2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 1,3 | 0,4 | 84,4 | 13,9 | 0,6 | 0,7 | 0,2 | 0,1 | 0,6 | 0,6 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kjøp av transportmidler | G1 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 5,0 | 0,7 | 67,6 | 26,7 | 1,0 | 0,9 | 0,3 | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reservedeler til transportmidler | G2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 4,4 | 2,3 | 90,1 | 3,3 | 1,1 | 0,5 | 0,1 | 0,2 | 0,6 | 0,6 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bensin og olje | G3 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 3,6 | 0,3 | 74,5 | 21,7 | 0,6 | 0,6 | 0,1 | 0,2 | 0,4 | 0,3 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teleutstyr | H2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 4,6 | 1,4 | 85,1 | 8,9 | 0,8 | 0,9 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto- og it-utstyr | I1 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 1,2 | 0,6 | 94,4 | 3,9 | 0,9 | 0,9 | 0,1 | 0,1 | 0,4 | 0,4 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fritidutstyr | I2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | M | 2,2 | 0,1 | 97,7 | 0,0 | 1,3 | 1,2 | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Varige kultur og fritidsvarer | I4 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 1,4 | 0,1 | 94,5 | 4,0 | 1,2 | 1,2 | 0,1 | 0,2 | 0,8 | 0,7 | 0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aviser, bøker og andre ikke varige fritid. | I5 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,2 | 0,0 | 97,0 | 2,7 | 0,7 | 0,9 | 0,0 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personlige varer, varige | L2 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,3 | 0,1 | 96,7 | 2,9 | 1,0 | 0,9 | 0,0 | 0,5 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosmetikk og toaltettartikler | L3 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,7 | 0,1 | 92,6 | 6,6 | 0,5 | 0,4 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre personlige varer | L4 | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 1,1 | 0,3 | 88,1 | 10,5 | 0,4 | 0,5 | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hovedaggregatene *** | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(beregnet for periode 2000-2012) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Varekonsum i alt | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,7 | 0,2 | 88,1 | 11,0 | 0,2 | 0,3 | 0,1 | 0,6 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mat, drikkevarer og tobakk | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,9 | 0,1 | 85,9 | 13,1 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektrisitet og brensel | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | M | 3,4 | 0,5 | 95,3 | 0,8 | 1,3 | 1,0 | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kjøp av transportmidler samt bensin og olje | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 2,8 | 0,3 | 67,1 | 29,9 | 0,8 | 0,7 | 0,2 | 0,2 | 0,5 | 0,5 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer | MULT | (0 1 1) (0 1 1 ) | A | 0,4 | 0,2 | 92,5 | 7,0 | 0,4 | 0,4 | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* ANOVA viser bidraget fra de forskjellige komponentene til gjennomsnittlige endring fra forrige periode i den originale serie. |
** ASA : Relativ endring i prosent i sesongjustert nivåtall for periode t når vi betinger på siste observasjon i samplet. |
** ACH : Hvor mange prosentpoeng endres sesongjustert endringstall for periode t når vi betinger på siste observasjon i samplet. |
*** Resultatene for hovedaggregatene fremkommer ved direkte justering. |
Kommentarer til tabellen med kvalitative indikatorer
Alle seriene ble justert med multiplikativ metode. Resultater for hovedaggregatene er beregnet via X-12-ARIMA selv om disse seriene i praksis justeres indirekte.
X-12-ARIMA velger automatisk modellen som passer best for hver enkelte serie bortsett fra alkoholfrie drikkevarer (A2), hvor modellen blir valgt manuelt.
ANOVA viser at endringstall for originalseriene forklares primært via sesong- og virkedageffekter og ikke via trenden. Bidraget fra den irregulære komponenten er også ganske lav. Vi ser at for varekonsum i alt, forklares over 99 prosent av verdien for endringstall via sesong- og virkedageffekter.
ASA og ACH ble beregnet for 2010-2012. Resultatene viser at revisjoner av endringstallene (vekstrater) fra måneden før varierte fra 0,2 prosentpoeng for mat, drikkevarer og tobakk til 1,0 prosentpoeng for elektrisitet og brensel. Ser vi på varekonsumet i alt, var den forventede revisjonen for sesongjusterte endringstall på rundt 0,3 prosentpoeng.
M og Q verdier for hovedaggregatene tyder på at seriene er justert med meget gode resultater. Nivå- og endringstall revideres lite for de mest aktuelle tallene. Sesongmønsteret er blitt klart identifisert og fjernet. Både sesongmønsteret og den irregulære komponenten er stabile over tid.
Kommentar: I tillegg til råserier publiseres sesongjusterte serier. Det formidles både indeks og vekstrater i form av prosentvis endring fra måneden før. Sesongjustert varekonsumindeks og trenden publiseres grafisk i ’Konjunkturindikatorer for Norge’.
SSBs Metadata - Statistiske metoder - Sesongjustering
The Committee for Monetary, Financial and Balance of Payments statistics: ESS-Guidelines on seasonal adjustment
EUROSTAT: Seasonal Adjustment. Methods and Practices
US census: X-12-ARIMA-manual
Dinh Quang Pham: Nye US Census-baserte metoder for ukedagseffekter for norske data, Notater 2008/58, Statistisk sentralbyrå
Dinh Quang Pham: Ny metode for påskekorrigering for norske data, Notater 2007/43, Statistisk sentralbyrå.