![]() |
![]() ![]() ![]() |
Av Harald Tønseth
SSBs indeks for levekårsproblemer viser store forskjeller mellom kommuner og bydeler i utbredelsen av sosiale problemer. Hvor godt fanger en slik indeks opp de faktiske forhold? Og hva er forholdet mellom de registrerte problemene og gjennomsnittsinnbyggerens levekår?
Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserer hvert år en indeks for
levekårsproblemer. Formålet er å sammenligne kommunene med hensyn til
omfanget av sosiale problemer. Indeksen bygger på syv indikatorer som, når de
ses samlet, er ment å gi et representativt uttrykk for de sosiale problemene i
kommunene.
Hva sier indeksen om den faktiske utbredelsen av
levekårsproblemer?
Sammenligning mellom kommunene viser betydelige forskjeller i omfanget av de
målte problemene. Men indeksen viser også hopning av levekårsproblemer i
mange kommuner: Det vil si at høyt nivå på en problemindikator motsvares av
høyt nivå også på andre. Dette utløser naturlig nok en diskusjon om hvorvidt en
registerbasert indeks gjenspeiler forekomsten av de faktiske sosiale
problemene.
Registrene sier i en forstand "sannheten" om hver kommune ved at de bygger på
fulltelling av de aktuelle offentlige vedtak. Men antall registrerte tilfeller
er ikke nødvendigvis identisk med utbredelsen i befolkningen av de problemer og
behov som registeret er antatt å avspeile. Avvik mellom registerdata og
underliggende behov/mørketall kan tenkes å variere fra kommune til kommune.
En rekke mindre kommuner er for eksempel praktisk talt uten
sosialhjelpstilfeller. Men om dette er et godt uttrykk for behovet for
sosialhjelp, er mer usikkert. Den sosiale gjennomsiktigheten i mange små
lokalsamfunn kan gjøre at en del kvier seg for å oppsøke sosialkontoret.
Holdningene hos det lokale tjenesteapparatet eller på sosialkontoret kan
i sin tur påvirke om det søkes om og innvilges trygd eller sosialhjelp. Med
hensyn til siktelser for voldskriminalitet vil både anmeldelses- og
oppdagelsesrisiko kunne variere mellom kommuner. Det er store mørketall i
kriminalstatistikken.
Når det gjelder arbeidsledighet, kan variasjoner mellom kommuner i registrerte
ledige i noen grad gjenspeile om folk oppfatter at det har noen hensikt å
registrere seg på arbeidskontoret.
Blant de anvendte registerdataene gir bare folkeregisterets data om levealder
fullt samsvar mellom faktisk forekomst av det undersøkte fenomen (dødsfall) og
registeret.
I hovedsak er indeksen egnet for sitt formål
For seks av de syv indikatorene i indeksen er det en viss usikkerhet knyttet
til hvor godt registerdataene gjenspeiler de underliggende behovene i
kommunene. I tillegg kan tolkningen av indeksen bli noe forstyrret av allmenne
endringer i levekårene og at mange personer med "problematferd" flytter fra
gjennomsiktige småsamfunn til mer urbane strøk, slik at problemene ikke skyldes
forhold i den nåværende bostedskommunen. Tolkningen påvirkes også av at det er
store forskjeller internt i den tiendedel av kommuner/bydeler med flest
levekårsproblemer samt av små tall.
I hovedsak antar vi likevel at registerdataene i indeksen er en
tilfredsstillende innfallsvinkel til lokale variasjoner. Konklusjonen bestyrkes
av at forholdet mellom kommuner/bydeler forblir noenlunde det samme også om man
studerer en alternativ problemindikator som antall barnevernstilfeller. De
nevnte innvendingene mot indeksen bør mest fungere som et korrektiv til for
bastante tolkninger av forskjellene i problemomfang.
Sier indeksen noe om gjennomsnittsinnbyggerens levekår?
Det hevdes ofte at indeksen burde favnet bredere og at den burde fokusere
sterkere på forhold av større betydning for "majoriteten", som for eksempel
barnehagedekning, antall sykehjemsplasser, forurensning og boligpriser. En
bredere anlagt indeks ville gitt mer relevante holdepunkter for hvordan
gjennomsnittsborgerens levekår varierer mellom ulike kommuner, og vist
et annet styrkeforhold mellom kommunene. Men en slik utvidet indeks ville i
mindre grad vært egnet til å belyse problemskapende forhold.
Hva er forholdet mellom den andel av befolkningen vi finner i "problemregistre"
og totalbefolkningen i kommunene? Den andelen av befolkningen som dukker opp i
de aktuelle registrene kan anses som forholdsvis lav. Men også den majoriteten
som ikke direkte rammes av levekårsproblemene, vil mer indirekte berøres av at
det finnes en minoritet med levekårsproblemer/sosiale problemer. Større deler
av innbyggerne påvirkes dels gjennom sine relasjoner til de aktuelle personene,
dels gjennom belastninger på kommuneøkonomien og det sosiale miljøet, og også
gjennom utsatthet for selv å bli avhengige av offentlige tiltak for eksempel
ved forverrede konjunkturer. Når noen blir avhengig av offentlige
tiltak, kan dette være en indikasjon på at også andre står i fare for å
bli avhengige av slike tiltak.
Indeksen for levekårsproblemer må ikke tolkes som et uttrykk for "hvor det er
best å bo". På den annen side må det ikke underslås at indeksen gir et
bilde av en viktig side av velferdssituasjonen i kommunene.
Harald Tønseth
(Harald.Tonseth@ssb.no) er rådgiver i Statistisk
sentralbyrå, Seksjon for helsestatistikk.