Jobbkrav |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andel sysselsatte som |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
må jobbe i høyt tempo daglig |
42 |
: |
49 |
43 |
31 |
57 |
34 |
32 |
34 |
35 |
47 |
48 |
42 |
41 |
ikke har tid til å utføre arbeidet skikkelig |
28 |
: |
31 |
27 |
30 |
29 |
31 |
26 |
26 |
30 |
32 |
41 |
27 |
26 |
har så mye å gjøre at en må sløyfe lunsj etc daglig |
9 |
: |
16 |
17 |
10 |
16 |
18 |
6 |
12 |
9 |
7 |
20 |
10 |
4 |
må arbeide ansikt til ansikt eller i telefonkontakt med kunder, halvparten av tida eller mer |
60 |
: |
55 |
69 |
36 |
82 |
75 |
42 |
51 |
44 |
86 |
90 |
64 |
50 |
i høy grad må forholde seg til sterke følelser hos kunder, klienter o.a. |
21 |
: |
13 |
15 |
4 |
58 |
25 |
15 |
26 |
6 |
59 |
54 |
20 |
9 |
daglig må utføre oppgaver uten god nok opplæring |
3 |
: |
2 |
2 |
3 |
6 |
3 |
5 |
2 |
4 |
3 |
5 |
2 |
2 |
opplever at jobben ofte eller alltid krever at en tilegner seg nye kunnskaper og ferdigheter |
49 |
: |
59 |
54 |
75 |
74 |
76 |
70 |
65 |
64 |
59 |
69 |
60 |
35 |
opplever at krav på jobben ofte eller alltid forstyrrer hjemme- og familielivet |
17 |
: |
28 |
34 |
21 |
20 |
26 |
16 |
25 |
22 |
15 |
22 |
17 |
9 |
Rollekonflikt/forventning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andel sysselsatte som |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ofte el alltid må gjøre ting en mener burde vært gjort annerledes |
13 |
: |
12 |
10 |
18 |
11 |
16 |
14 |
11 |
14 |
16 |
19 |
14 |
11 |
ofte eller alltid får oppgaver uten tilstrekkelige ressurser/hjelpemidler |
11 |
: |
8 |
10 |
11 |
14 |
23 |
12 |
11 |
10 |
12 |
31 |
10 |
7 |
ofte eller alltid mottar motstridende forespørsler fra to el flere personer |
9 |
: |
9 |
7 |
10 |
14 |
8 |
10 |
8 |
10 |
11 |
12 |
9 |
7 |
ofte eller alltid har oppgaver som strider mot personlige verdier |
3 |
: |
2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
6 |
3 |
3 |
3 |
Kontroll |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andel ansatte som |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i svært høy eller høy grad kan bestemme arbeidstempo |
53 |
: |
67 |
74 |
62 |
34 |
50 |
55 |
62 |
60 |
35 |
38 |
58 |
56 |
daglig har mulighet til å velge når arbeidsoppgaver skal gjøres, og i hvilket tempo |
37 |
: |
53 |
54 |
56 |
22 |
44 |
45 |
47 |
48 |
22 |
25 |
45 |
42 |
i høy grad kan bestemme hvilke arbeidsoppgaver de skal få |
32 |
: |
54 |
66 |
43 |
25 |
46 |
26 |
39 |
33 |
25 |
37 |
34 |
22 |
i høy grad kan bestemme hvordan de skal utføre arbeidet |
64 |
: |
80 |
91 |
78 |
63 |
79 |
54 |
73 |
66 |
59 |
75 |
63 |
58 |
har fleksitid eller ikke må møte til bestemt tid |
35 |
: |
66 |
58 |
84 |
27 |
42 |
92 |
72 |
60 |
17 |
13 |
59 |
41 |
Andel sysselsatte som mesteparten av tida |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kan bestemme når de vil ta pauser |
78 |
: |
94 |
90 |
99 |
58 |
74 |
95 |
93 |
91 |
62 |
41 |
92 |
83 |
gjentar de samme arbeidsoppgavene |
43 |
: |
22 |
35 |
30 |
30 |
14 |
28 |
23 |
34 |
27 |
16 |
43 |
59 |
kan sette eget eller andres liv i fare ved feil |
22 |
: |
9 |
10 |
6 |
63 |
6 |
2 |
6 |
31 |
56 |
13 |
6 |
9 |
Mestring |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andel sysselsatte som |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
i svært høy el høy grad kan påvirke beslutninger som er viktige for en |
50 |
: |
79 |
86 |
64 |
46 |
38 |
49 |
65 |
57 |
39 |
46 |
52 |
42 |
i svært høy el høy grad er fornøyd med kvaliteten på arbeidet en utfører |
91 |
: |
94 |
92 |
93 |
94 |
86 |
93 |
91 |
91 |
87 |
91 |
92 |
90 |
i svært høy el høy grad er fornøyd med mengden arbeid en får gjort |
83 |
: |
84 |
81 |
79 |
85 |
75 |
79 |
79 |
81 |
83 |
80 |
82 |
85 |
i svært høy el høy grad er fornøyd med evnen til å løse problemer |
88 |
: |
93 |
93 |
91 |
93 |
90 |
94 |
90 |
92 |
91 |
87 |
92 |
86 |
Antall ansatte som svarte |
9 172 |
22 |
609 |
294 |
385 |
209 |
250 |
138 |
342 |
486 |
386 |
536 |
1 034 |
544 |
Antall sysselsatte som svarte |
9 810 |
22 |
615 |
315 |
403 |
230 |
250 |
138 |
390 |
498 |
404 |
547 |
1 098 |
557 |
|