Statistisk sentralbyrå

Næringslivstjenester, omsetning etter tjenestetype

4 Annonse- og reklamevirksomhet. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak. 2009
Tjenestetype 73.1 Annonse- og reklamevirksomhet 73.11 Reklamebyråer 73.12 Medieformidlingstjenester
Millioner kroner Prosentfordeling Millioner kroner Prosentfordeling Millioner kroner Prosentfordeling
I alt 16 468,5  100,0 6 649,6  100,0 9 818,9  100,0
             
1 Medieformidlingstjenester 10 165,2 61,7 1 019,7 15,3 9 145,5 93,1
1.1 I trykte media 3 627,8 22,0  407,2 6,1 3 220,5 32,8
1.2 På TV og radio 3 027,6 18,4 98,1 1,5 2 929,5 29,8
1.3 På internett 1 359,8 8,3  331,4 5,0 1 028,4 10,5
1.4 Navnerettigheter til konkurranser stadions og lignende 65,0 0,4 34,7 0,5 30,3 0,3
1.5 Andre reklamebærere 2 085,0 12,7  148,3 2,2 1 936,8 19,7
             
2 Annonse og reklametjenester 5 796,6 35,2 5 307,4 79,8  489,1 5,0
2.1 Totalleveranse av annonse-/reklametjenester 2 834,6 17,2 2 710,7 40,8  123,9 1,3
2.2 Direktemarkedsføring  423,3 2,6  390,1 5,9 33,2 0,3
2.3 Utforming av annonser/reklame 1 499,2 9,1 1 404,3 21,1 94,9 1,0
2.4 Andre annonse- og reklametjenester 1 039,5 6,3  802,4 12,1  237,1 2,4
             
3 Annet  506,7 3,1  322,4 4,8  184,3 1,9

Standardtegn i tabeller