1 | Antall personer eksponert for ulike støynivåer for den enkelte støykilde2. 2002 |
Antall personer eksponert for ulike dBA-intervaller, LAekv, år | 30-34,9 | 35-39,9 | 40-44,9 | 45-49,93 | 50-54,9 | 55-55,9 | 60-64,9 | 65-69,9 | 70-74,9 | 75-79,9 | 80-84,9 | 85 og over | Sum | ||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Veitrafikk5 | .. | .. | .. | .. | 4.. | 704 808 | 382 949 | 147 516 | 36 491 | 0 | 0 | 0 | 1 271 764 | ||||||||||||||||||||||||||
Industri | .. | .. | .. | 35 524 | 42 642 | 12 814 | 3 887 | 787 | 260 | 0 | 0 | 0 | 95 914 | ||||||||||||||||||||||||||
Næringsvirksomhet | .. | .. | .. | 11 712 | 22 515 | 7 680 | 2 062 | 533 | 195 | 0 | 0 | 0 | 44 697 | ||||||||||||||||||||||||||
Luftfart | .. | .. | .. | .. | 45 356 | 19 191 | 7 983 | 2 157 | 342 | 99 | 6 | 0 | 75 134 | ||||||||||||||||||||||||||
Jernbane | .. | .. | .. | .. | 37 484 | 30 913 | 19 051 | 6 052 | 788 | 0 | 0 | 0 | 94 288 | ||||||||||||||||||||||||||
Bygg og anlegg | .. | .. | .. | .. | 22 340 | 10 108 | 5 172 | 4 350 | 1 200 | 1 907 | 456 | 0 | 45 533 | ||||||||||||||||||||||||||
Skytefelt | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | ||||||||||||||||||||||||||
Skytebaner1 | 40 592 | 21 211 | 11 411 | 8 183 | 3 600 | 512 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 85 509 | ||||||||||||||||||||||||||
Produkter utendørs | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | .. | ||||||||||||||||||||||||||
1 | Nye SPI-verdier ikke beregnet for skytebaner i dette arbeidet. Verdiene gjelder egentlig for 1999. Inkluderes i den nasjonale indikatormodellen på et senere tidspunkt. Kilde for 1999-verdi: SFT (2000). |
2 | Det er tatt med 3 dBA fasaderefleksjon i støyberegningene, med unntak av skytebaner. |
3 | For industri og næringsvirksomhet er dette intervallet kun 48-49,9 dBA. |
4 | I tillegg er 1 128 548 er utsatt for støy i intervallet 50-55 dBA fra veitrafikk. Disse beregningene er spesielt usikre og er foreløpig ikke inkludert i summen. |
5 | Datagrunnlag for beregningen er trafikktall for 2001. SPI fra veitrafikk er beregnet i SSB-modellen for 2001. Pga. inkonsistensproblemer (se senere i rapporten) har SPI-nivået i 2001 blitt tilbakeskrevet til 1999-nivå på bakgrunn av trafikkendring og antatt teknologieffekt i bilparken. Metoden er nå revidert og kvalitetsvurdert. Tall etter ny metode vil bli publisert neste år. |
Kilde: SSBs støymodell. |