Transportmåte | 1965 | 1970 | 1975 | 1980 | 1985 | 1990 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Millioner tonn | |||||||||||||||||||
I alt1 | 181 | 226 | 270 | 282 | 295 | 339 | r347 | r356 | r390 | r413 | 426* | ||||||||
Fastlandstransport i alt | 181 | 226 | 270 | 281 | 287 | 301 | r278 | r278 | r302 | r323 | 329* | ||||||||
Sjøtransport i alt | 33 | 48 | 57 | 62 | 62 | 63 | r53 | r50 | r53 | r57 | 58* | ||||||||
Bilferjeruter2 | 9 | 15 | 22 | 30 | 34 | 37 | r31 | r31 | r30 | r32 | 33* | ||||||||
Annen rutefart | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Leietransport og egentransport | 22 | 31 | 33 | 30 | 27 | 26 | 22 | r19 | r23 | r25 | 25* | ||||||||
Tømmerfløting | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | .. | .. | .. | ||||||||
Jernbanetransport i alt | 8 | 7 | 8 | 9 | 9 | 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | ||||||||
Norges Statsbaner | 7 | 7 | 8 | 9 | 9 | 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | ||||||||
Andre jernbaner | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | - | - | ||||||||
Veitransport i alt | 138 | 170 | 204 | 210 | 216 | 231 | 220 | 223 | 244 | 261 | 265 | ||||||||
Rutebiler | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | .. | .. | .. | .. | .. | .. | ||||||||
Godsbiler | 134 | 165 | 201 | 206 | 212 | .. | .. | .. | .. | .. | .. | ||||||||
Lufttransport | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Transporten norsk kontinental- sokkel - fastland i alt | 0 | 0 | 0 | 1 | 8 | 38 | 69 | 78 | 88 | r90 | 97 | ||||||||
Oljeskiptransport | - | - | - | 1 | 7 | 17 | 27 | 22 | 23 | r27 | 29 | ||||||||
Oljerørtransport | - | - | - | - | - | 17 | 33 | 44 | 47 | r39 | 40 | ||||||||
Gasstransport | - | - | - | - | 1 | 4 | 9 | 12 | 18 | 24 | 28 | ||||||||
Millioner tonnkilometer | |||||||||||||||||||
I alt | 11 107 | 14 984 | 16 014 | 17 109 | 20 328 | r26 589 | r31 849 | r33 039 | r40 434 | r43 957 | 44980* | ||||||||
Fastlandstransport i alt | 11 107 | 14 984 | 16 014 | 16 761 | 17 610 | r18 986 | r19 187 | r19 196 | r21 925 | r24 085 | 24780* | ||||||||
Sjøtransport i alt | 7 550 | 10 253 | 9 836 | 9 794 | 9 300 | r9 104 | r8 854 | r7 874 | r9 419 | r10 278 | 10191* | ||||||||
Bilferjeruter | 57 | 105 | 166 | 223 | 244 | 273 | r228 | r223 | r220 | r235 | 239* | ||||||||
Annen rutefart | 902 | 970 | 912 | 932 | 794 | r107 | r142 | r135 | r138 | r153 | 153* | ||||||||
Leietransport og egentransport | 6 591 | 9 178 | 8 758 | 8 639 | 8 262 | 8 724 | r8 184 | r7 516 | r9 061 | r9 890 | 9799* | ||||||||
Tømmerfløting | 212 | 84 | 92 | 44 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Jernbanetransport i alt | 1 160 | 1 448 | 1 508 | 1 657 | 1 771 | 1 632 | 1 599 | 1 647 | 1 835 | 1 949 | 1 934 | ||||||||
Norges Statsbaner | 1 147 | 1 441 | 1 505 | 1 654 | 1 768 | 1 630 | 1 599 | 1 647 | 1 835 | 1 949 | 1 934 | ||||||||
Andre jernbaner | 13 | 7 | 3 | 3 | 3 | 2 | - | - | - | - | - | ||||||||
Veitransport i alt | 2 183 | 3 194 | 4 569 | 5 252 | 6 485 | 8 231 | 8 714 | 9 654 | 10 651 | 11 838 | 12 636 | ||||||||
Rutebiler | 151 | 232 | 344 | 645 | 669 | .. | .. | .. | .. | .. | .. | ||||||||
Godsbiler | 2 032 | 2 962 | 4 225 | 4 607 | 5 816 | .. | .. | .. | .. | .. | .. | ||||||||
Lufttransport | 2 | 5 | 9 | 14 | 19 | 19 | 20 | 21 | 20 | r20 | 19 | ||||||||
Transporten norsk kontinental- sokkel - fastland i alt | 0 | 0 | 0 | 348 | 2 718 | 7 603 | 12 662 | 13 843 | r18 509 | r19 872 | 20 200 | ||||||||
Oljeskiptransport | - | - | - | 348 | 2 555 | 4 313 | 5 870 | 4 999 | 9 297 | r11 390 | 11 800 | ||||||||
Oljerørtransport | - | - | - | - | - | 2 055 | 4 049 | 5 261 | r5 126 | r4 160 | 4 136 | ||||||||
Gasstransport | - | - | - | - | 163 | 1 235 | 2 743 | 3 583 | 4 086 | 4 322 | 4 264 | ||||||||
Relative tall, 1965=100 | |||||||||||||||||||
Tonn transportert i alt | 100 | 126 | 150 | 158 | 163 | 187 | 192 | 197 | 215 | 228 | 235 | ||||||||
Tonnkilometer i alt | 100 | 137 | 146 | 157 | 183 | 239 | 287 | 297 | 364 | 396 | 405 | ||||||||
1 Omfatter bare gods som er både på og avlesset i Norge.
2 Medregnet vekten av bilene.
Kilde: Beregninger gjort i Transportøkonomisk institutt og Statistisk sentralbyrå.