[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 11, 1996

Panama får mindre betydning


Under 10 prosent av den norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsflåten var registrert i Panama ved utgangen av 1995. Det er en reduksjon fra 1993, da tilsvarende tall var omtrent
15 prosent. I løpet av fjoråret har det likevel vært en økning i antall skip registrert i andre utenlandske registre.

Antallet norskkontrollerte skip registrert i Panama ble redusert fra 73 til 51 fra utgangen av 1993 til siste måned i fjor. Både bruttotonnasje og dødvekttonnasje ble redusert med 30 prosent på disse to årene.

Flere registrert utenfor Norge
Ved utgangen av 1995 var 524 norskkontrollerte skip registrert i utenlandske skipsregistre. Sammenlignet med 1994 var dette en økning på 14 skip. Skipene hadde en samlet tonnasje på 11,7 millioner bruttotonn (BT) og 17,9 millioner dødvekttonn (dv.t). Den utenlandske flåten hadde en økning i dødvekttonnasjen på 1 prosent i samme periode. Bruttotonnasjen økte med 3 prosent.

Færre tørrlastskip
I fjor økte antallet tankskip med 29 til 185. Antallet tørrlastskip ble samtidig redusert med 15 til 339. Reduksjonen skyldtes bulkskipene, mens de fleste andre typer tørrlastskip økte. Sammenlignet med året før var det en reduksjon på 20 bulkskip og medregnet 1993 var reduksjonen på 43 skip. Bulkskipenes samlede bruttotonnasje og dødvekttonnasje ble ikke tilsvarende redusert. Sammenlignet med 1993 har bulkskipene i gjennomsnitt økt med 15-16 prosent, målt både i bruttotonnasje og dødvekttonnasje.

Malta økte mest
Malta var det land som hadde flest anløp av skip ved utgangen av 1995. Økningen var på 12 skip eller 52 prosent. Bruttotonnasjen økte fra 55 000 til 305 000 og dødvekttonnasjen økte fra 90 000 til 546 000. Dette medførte nesten en firedobling i skipenes gjennomsnittlige brutto- og dødvekttonnasje fra 1994 til 1995.

I fjor var det registrert skip i 32 land, mot 35 i 1994. De dominerende landene var Liberia, Bahamas og Panama med henholdsvis 149, 144 og 51 skip. Sammenlignet med 1994 hadde Liberia en økning på tre skip. Bahamas hadde derimot en reduksjon på et skip, mens Panama hadde en reduksjon på åtte skip. Dødvekttonnasjen på skip registrert i Liberia var 8,3 millioner. Det er en økning på 0,5 million. Både Bahamas og Panama hadde reduksjon i dødvekttonnasjen med henholdsvis 0,4 og 0,2 million dødvekttonn, til henholdsvis 5,1 og 1,4 millioner dødvekttonn.

Gjennomsnittsalder på 14,6 år
Den norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsflåten hadde ved utgangen av 1995 en gjennomsnittsalder på 14,6 år pr. skip. I 1994 var gjennomsnittsalderen 15,3 år.

Definisjoner
Bruttotonn (BT): Kapasitetsmål som gir grunnlag for bemanningsregler, sikkerhetsforskrifter, registreringsavgift og ofte havneavgifter. Blir beregnet med utgangspunkt i blant annet volum av skipets lukkede rom. Dødvekttonn (dv.t): Den største vekt skipet kan bære av last og beholdninger. Dødvekttonn er det viktigste kommersielle mål. Norskkontrollerte skip: Med norskkontrollerte skip menes at den kontrollerende interessen, eller moderselskapet, er norsk. Opplysningene om eierskap bygger på informasjon og vurderinger hentet fra Lloyd’s Maritime Information Service Limited.

[Figur 4]

Figur 4: Den norskkontrollerte utenlandsk-registrerte handelsflåten. Antall skip etter registreringsland. 1993-1995


Ny statistikk

Den norskeide utenlandskregistrerte handelsflåten, 31. desember 1995.
Statistikken omfatter norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsskip over 100 bruttotonn. Statistikken utgis i Ukens statistikk og Norges offisielle statistikk (NOS) Sjøfart. Mer informasjon: Anne-Marie Stomperud, tlf. 62 88 54 13 eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 11, 1996