De norskregistrerte godsbilene med nyttelast over 1 tonn fraktet nær 205 millioner tonn gods innenlands i fjor. Dette var vel 1 prosent mer enn året før og vel 7 prosent mer enn i 1993. Massetransportene står for en betydelig del av den totale transportmengden, men andelen gikk ned fra nær 46 prosent i 1994 til snaut 42 prosent i 1995. Det har derimot vært en betydelig økning i transport av stykkgods og metallprodukter mv. Veksten var på vel 11 prosent fra 1994 til 1995.
Det har vært en økning i både transportmengden og transportarbeidet fra 1993 til og med 1995. Kapasitetsutnyttingen på turer med last har endret seg lite mens tomkjøringsdelen har gått ned.
Transportarbeidet utgjorde i fjor drøyt 9,4 milliarder tonnkilometer. Dette er snaut 11 prosent mer enn året før og nesten 17 prosent høyere enn i 1993. For vareslagene stykkgods og metallprodukter mv. økte transportarbeidet med nesten 22 prosent fra 1994 til 1995. Disse varene utgjør en stor del av det totale transportarbeidet, og andelen økte fra om lag 40 prosent i 1994 til nesten 44 prosent i fjor.
Godsbiler i leietransport fraktet nesten 63 prosent av godset og stod for drøyt 75 prosent av transportarbeidet i 1995. Leietransportens andel av transportene økte svakt fra året før på bekostning av egentransporten.
Mindre tomkjøring
Den totale kjørelengden, medregnet kjøring uten last, var nær 2,5 milliarder
vognkilometer i 1995. Dette var vel 4 prosent mer enn året før. Tallet på
vognkilometer med last økte med drøyt 5 prosent i samme perioden. 38,8 prosent
av kjørte kilometer i 1995 var uten last. Dette var en nedgang fra året før,
hvor tomkjøringsandelen var 39,4 prosent. Kapasitetsutnyttingen for turer med
last gikk der-imot svakt ned, fra 59,5 til 58,5 prosent fra 1994 til i fjor.
Kapasitetsutnyttingen for biler i leietransport er høyereenn i egentransport og
var i 1995 på 61,7 prosent mot 62,5 prosent i 1994. Det ble kjørt flere lange
turer i 1995 enn året før. Av det samlede transportarbeidet ble 66 prosent
utført på turer over 10 mil i fjor, mot snaut 63 prosent i 1994. Den
gjennomsnitttlige transportlengden pr. tonn økte fra 42 til 46 kilometer.
Mindre gods i 4. kvartal
De norskregistrerte godsbilene fraktet snaut 50 millioner tonn gods i 4.
kvartal 1995. Det er vel 6 prosent mindre enn i samme kvartalet året før.
Transportarbeidet økte med vel 10 prosent, fra knapt 2,3 til vel 2,5 milliarder
tonnkilometer.
Om statistikken
Lastebilundersøkelsen startet i 1993. Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie-
og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med
inntil 30 tonn totalvekt, spesialbiler for godstransport samt varebiler og
kombinerte biler med nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler
trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av
dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene
vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor
tolkes med varsomhet.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.
Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Figur 9: Transportmengde etter vareslag. Prosent. 1995
Figur 10: Tansportarbeid etter vareslag. Prosent. 1995