Det samlede transportarbeidet i godstransporten økte med 2 190 millioner til 33 487 millioner tonnkilometer i 1995. Både transportene på fastlandet og til og fra kontinentalsokkelen økte med drøyt 1 million tonnkilometer fra 1994 til 1995.
Godstrafikken økte med 7 prosent fra 1994 til 1995 målt i tonnkilometer. Persontrafikken holdt seg stabil, med bare en liten økning i antall passasjerer og passasjerkilometer.
Lengre distanser enn tidligere
Veitransporten har økt de senere årene. Tallene viser at transportarbeidet målt
i tonnkilometer, øker mer enn antall tonn gods transportert. Spesielt tydelig
var dette fra 1994 til 1995 med en økning på henholdsvis 10 og 2 prosent. Dette
betyr at godset fraktes over lengre distanser enn tidligere. Av de totale
transportene på fastlandet, stod veitransporten for hele 79 prosent av samlet
godsmengde og halvparten av transportarbeidet. Transport til og fra
kontinentalsokkelen er da ikke medregnet.
Statistikken viser en nedgang på 7-8 prosent for sjøtransporten fra 1994 til 1995 regnet i både tonn og tonnkilometer. Nedgangen kan imidlertid stort sett tilskrives skipsgruppen 3 000-9999 bruttotonn, og beregningene for denne skipsgruppen er noe usikre.
Kontinentalsokkelen
Transporten av olje og gass mellom kontinentalsokkelen og fastlandet har økt
hvert år siden 1980. Det skjer imidlertid store endringer i transportmåtene fra
kontinentalsokkelen. Selv om total transport målt i tonn økte med 13 prosent
fra 1994 til 1995, ble oljeskiptransporten redusert med drøyt 18 prosent. Både
oljerør- og gassrørtransporten økte med 33 prosent i samme periode.
Liten endring i persontransporten
Det ble utført et transportarbeid på i alt 54 978 millioner passasjerkilometer
i 1995. Det er en økning på knapt 1 prosent fra året før. Også tallet på
passasjerer økte noe i samme tidsrom, til 3 707 millioner. Sjøtransporten hadde
en nedgang i passasjertallet på drøyt 6 prosent fra 1994 til 1995. Nedgangen
skyldes færre passasjerer på bilfergerutene.
Hele 82 prosent av all persontransport utføres med personbil. Målt i passasjerkilometer er andelen drøyt 77 prosent. Disse andelene har imidlertid vært stabile de senere årene. Økningen i antall passasjerer og passasjerkilometer var på bare 0,3 prosent fra 1994 til 1995.
Hver innbygger i Norge reiser i gjennomsnitt 2,3 ganger pr. dag, eller 850 ganger i året. Hver reise er i gjennomsnitt nesten 15 kilometer lang, og vi reiser dermed 1 260 mil hvert år. Av disse blir 972 mil tilbakelagt med personbil. Nest etter personbil reiser vi mest med rutebil. I gjennomsnitt 65 reiser pr. nordmann i året, og hver reise er 14 kilometer lang. Hver nordmann flyr med innelandske fly knapt to ganger hvert år. Reiselengden er da i gjennomsnitt 425 kilometer.
Om statistikken
Transportarbeidet måles i tonnkilometer og passasjerkilometer. Tonnkilometer er
summen av transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Passasjerkilometer er summen av antall kilometer hver passasjer har reist. Ved
utregning av gjennomsnittlige reiselengder pr. person, er befolkningstallet
medio 1995 benyttet (1. januar 1995 og 1996). Passasjertallene gjelder derimot
for alle reisende uavhengig av nasjonalitet. Utenlandske statsborgere som
reiser i Norge, påvirker imidlertid tallene lite. Beregning av innenlandske
transportytelser gjøres hvert år av Statistisk sentralbyrå i samarbeid med
Transportøkonomisk institutt.
Figur 3: Innenlandsk transportarbeid. 1965-1995. 1965