Økningen på innenlandsmarkedet var spesielt tydelig for byhotellene, med 13 prosent sammenlignet med juli 1995. Landhotellene og turist- og høyfjellshotellene hadde bare mindre endringer. Landhotellene hadde en liten økning, mens turist- og høyfjellshotellene hadde en liten nedgang i tallet på norske overnattinger.
Hotellene hadde en økning i norske overnattinger i juli i år på 5 prosent sammenlignet med juli 1995, fra 1,17 millioner overnattinger i juli 1995 til 1,23 millioner i juli 1996. Utenlandstrafikken ble derimot redusert med 1 prosent, fra 1,10 millioner til 1,08 millioner.
Trafikken fra noen av de store utenlandsmarkedene gikk ned sammenlignet med juli i fjor. Danske overnattinger ble redusert med 8 prosent, tyske med 10 prosent og franske med 12 prosent.Trafikken fra Sverige og Nederland økte imidlertid med 9 prosent på begge markeder. Dessuten var det til dels sterk oppgang for en del av de mindre utenlandsmarkedene.
Økning for nordmenn hittil i år
Etter årets sju første måneder, er tallet på norske overnattinger 3 prosent
over nivået for tilsvarende periode i fjor. For utlendingene er trafikken
hittil i år tilnærmet uendret i forhold til fjorårets nivå. For begge de
største utenlandsmarkedene, Danmark og Tyskland, har trafikken hittil i år vært
lavere enn i 1995. De tyske overnattingene er redusert med 4 prosent og de
danske overnattingene med 2 prosent.
Høyere kapasitet, lavere kapasitetsutnytting
Hotellenes kapasitet har økt både hittil i år og i juli. Tallet på åpne
bedrifter økte fra 1 123 i juli 1995 til 1 142 i juli 1996, mens tallet på
senger økte fra 129 186 til 132 047. Utnyttingen av sengekapasiteten var i juli
1996 uforandret med 57,2 prosent, mens utnyttingen av romkapasiteten ble
redusert fra 61,5 prosent til 60,9 prosent i juli i år. Trafikkøkningen var
altså ikke stor nok til å fylle den økte kapasiteten.
Økte rompriser
Hotellene oppnådde gjennomsnittlig en høyere rompris i juli 1996 enn
tilsvarende måned i fjor. Økningen var fra 519 kroner per rom i juli i fjor,
til 544 per rom i juli i år. Alle tre hotellgrupper, by-, land- samt turist- og
høyfjellshoteller, hadde økning i romprisen. Dermed økte hotellenes samlede
losjiinntekter fra 581 til 616 millioner kroner.