Volumet for butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger gikk ned med hele 8,8 prosent i september 1996 sammenlignet med september i fjor. Butikkhandel med bredt vareutvalg sank med 4,3 prosent. Detaljhandel utenom butikk derimot steg med 11,4 prosent. Volumet av butikkhandel med andre nye varer gikk opp med 2,6 prosent. Butikkhandel med apotekervarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte med 1,4 prosent.
Volumet av detaljhandelen eksklusive motorkjøretøyer og bensin gikk ned med 1,3 prosent i september sammenlignet med september i fjor. Prisindeksen gikk opp med 0,9 prosent i samme periode.
Økt handel hittil i år
Volumindeksen for detaljhandel eksklusive motorkjøretøyer og bensin økte med
2,5 prosent i de ni første månedene i år sammenlignet med tilsvarende periode i
fjor. Detaljhandel utenom butikk, butikkhandel med andre nye varer og
butikkhandel med bredt vareutvalg gikk opp med henholdsvis 6,4, 4,9 og 1,5
prosent i samme periode. Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i
spesialforretninger gikk ned med 2,8 prosent.
Fortsatt høy sesongjustert volumindeks
Sesongjustert volumindeks for september var 102,4, som er 0,5 prosent over
gjennomsnittet hittil i år. Fra august til september i år gikk den
sesongjusterte volumindeksen ned med 0,5 prosent. Indeksen for butikkhandel med
nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikkhandel med bredt
vareutvalg, gikk ned med henholdsvis 2,9 og 2,5 prosent i samme periode.
Økt omsetning av blomster og planter
Verdiomsetningen av blomster og planter økte med 12,3 prosent i september
sammenlignet med september i fjor. For fargevarer og trelast økte
verdiomsetningen med henholdsvis 9,1 og 9,0 prosent i samme periode. De ni
første månedene i år har verdien av salget av blomster og planter, fargevarer
og trelast økt med henholdsvis 9,0, 7,1 og 1,1 prosent, sammenlignet med samme
periode i fjor.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 200 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 13 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusive motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgruppene. Frafallet er normalt mellom 3 og 5 prosent.
Figur 2: Detaljomsetning i volum, etter næringshovedgruppe, ujustert
Figur 3: Detaljomsetningen i volum, sesongjustert