[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]
Ukens statistikk nr. 04, 1997

Lastebilundersøkelsen, 3. kv. 1996:

Svak økning i godsbilenes samlede kjørelengde


Norske godsbilers samlede kjørelengde økte med 1,8 prosent i 3. kvartal 1996 sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Transportmengden og transportarbeidet økte med henholdsvis 3,6 og 11,3 prosent. Både den gjennomsnittlige transportlengden per tonn og kapasitetsutnyttingen med last økte svakt i den samme perioden.
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde i 3. kvartal 1996 661,2 millioner kilometer. Dette var 1,8 prosent mer enn i samme kvartal året før. Biler i leietransport stod for 39 prosent av den samlede kjørelengden. Andelen kjørte kilometer med last økte med 4,7 prosent sammenlignet med 3. kvartal året før. Tomkjøringsandelen gikk dermed ned fra 40,2 til 38,5 prosent. Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last økte fra 58,4 til 60,1 prosent. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn økte fra 40,7 til 43,7 kilometer.

Transport av grus og sand mv. dominerer
Det ble i alt fraktet 63,6 millioner tonn gods i 3. kvartal i fjor. Dette er 3,6 prosent mer enn i 3. kvartal 1995. Biler i leietransport stod for 62,3 prosent av disse transportene. Frakt av grus, sand, sement, jord og stein med videre (massetransporter) utgjorde halvparten av den totale godsmengden, mot 38,8 prosent samme kvartal i 1995. Transportarbeidet utgjorde 2,8 milliarder tonnkilometer, en økning på 11,3 prosent sammenlignet med 3.kvartal i 1995. Leietransportandelen var 73,7 prosent, en svak nedgang fra samme kvartalet året før. Frakt av stykkgods og metallprodukter med videre hadde størst betydning for transportarbeidet, med en andel på 36,7 prosent. Massetransportenes andel av transportarbeidet var så lav som 14,4 prosent.

Korte strekninger
Av den samlede transportmengden i 3. kvartal i fjor, ble 46,4 prosent fraktet under 10 kilometer og 79,7 prosent under 50 kilometer. Naturlig nok er det de lange turene som bidrar mest målt i tonnkilometer. 66 prosent av transportarbeidet ble generert på turer som var lengre enn 100 kilometer, bare 4,5 prosent på turer kortere enn 10 kilometer.

Om statistikken
Med transportmengde menes bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid eller tonnkilometer betyr transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast beskriver den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for. Med innenlandske transporter menes transporter med både på- og avlessing i Norge. Med egentransport menes det transport av eget gods for egen regning.

Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.

[Figur 1]

Figur 1: Transportmengde etter transport-avstand. Prosent. 3. kv. 1996


[Figur 2]

Figur 2: Transportarbeid etter transport-avstand. Prosent. 3. kv. 1996


Ny statistikk

Lastebilundersøkelsen, 3. kv. 1996.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall publiseres i tillegg i Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Mer informasjon: Asbjørn Wethal, tlf. 62 88 54 15, e-post: aww@ssb.no, eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07,e-post: jam@ssb.no.

Tabeller

Ukens statistikk nr. 04, 1997