Antall norskkontrollerte skip registrert i Malta økte fra 22 til 44 fra utgangen av 1993 til siste måned i fjor. Bruttotonnasjen økte fra 46 800 til 342300, mens dødvekttonnasjen økte fra 82 900 til 589 500 i samme periode.
Nesten 8 prosent av den norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsflåten var registrert i Malta ved utgangen av 1996. Det er en betydelig økning fra 1993, da tilsvarende tall var vel 4 prosent.
Ved utgangen av 1996 var 556 norskkontrollerte skip registrert i utenlandske skipsregistre. Sammenlignet med 1995 var dette en økning på 32 skip. Tallet på tankskip økte med 4 til 189, mens antall tørrlastskip økte med 28 til 367.
De 556 norskkontrollerte skipene registrert i utlandet hadde per 31. desember 1996 en samlet tonnasje på 12,3 millioner bruttotonn (BT) og 19,1 millioner dødvekttonn (dv.t). Sett i forhold til 1995 hadde den utenlandske flåten en økning i dødvekttonnasjen på 6,8 prosent. Bruttotonnasjen økte med 5 prosent.
Saint Vincent også populært
Saint Vincent og Malta hadde den største økningen i antall norskkontrollerte
skip fra 1995 til 1996 med 9 skip i begge registrene. Dette tilsvarte en
relativ økning for skip registrert i Saint Vincent på hele 90 prosent. Per 31.
desember er det også registrert 5 norskkontrollerte skip i Sverige.
I 1996 var det registrert skip i 34 land, mot 32 i 1995. De dominerende landene var Liberia, Bahamas og Panama med henholdsvis 148, 138 og 53 skip og 8,4, 5,7 og 1,5 millioner dødvekttonn. Sammenlignet med 1995 hadde Liberia en reduksjon på 1 skip, men en økning på 0,1 million dødvekttonn, Bahamas hadde en reduksjon på 6 skip mens det var økning på 0,6 million dødvekttonn Panama derimot hadde en økning på 2 skip og en økning i dødvekttonn på 0,1 million.
Gjennomsnittsalder på 14,3 år
Den norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsflåten hadde ved utgangen av
1996 en gjennomsnittsalder på 14,3 år per skip. I 1995 var gjennomsnittsalderen
14,6 år.
Om statistikken
Statistikken omfatter norskkontrollerte utenlandskregistrerte handelsskip over
100 bruttotonn.
Bruttotonn (BT): Kapasitetsmål som gir grunnlag for bemanningsregler, sikkerhetsforskrifter, registreringsavgift og ofte havneavgifter. Blir beregnet med utgangspunkt i blant annet volum av skipets lukkede rom.
Dødvekttonn (dv.t): Den største vekt skipet kan bære av last og beholdninger. Dødvekttonn er det viktigste kommersielle mål.
Norskkontrollerte skip: Med norskkontrollerte skip menes at den kontrollerende interessen, eller moderselskapet, er norsk. Opplysningene om eierskap bygger på informasjon og vurderinger hentet fra Lloyd's Maritime Information Service Limited.