Prisindeksen for engroshandel i alt steg med 2,3 prosent fra 4. kvartal 1995 til 4. kvartal 1996. Prisene for engroshandel med innsatsvarer unntatt jordbruksvarer og avfall og skrap steg med 4,2 prosent. Delindeksen for tømmer, trelast, byggevarer og sanitærutstyr gikk ned med 0,8 prosent.
Prisindeksen for engroshandel med brensel og drivstoff gikk opp med 10,1 prosent fra 4. kvartal 1995 til 4. kvartal 1996. Fra 3. til 4. kvartal 1996 var det en prisøkning på 3,6 prosent.
For engroshandel med nærings- og nytelsesmidler økte prisindeksen med 2,8 prosent. For engroshandel med jordbruksråvarer og levende dyr steg indeksen 2,5 prosent i perioden 4. kvartal 1995 til 4. kvartal 1996.
Prisindeksen for engroshandel med husholdningsvarer og varer til personlig bruk steg 1,1 prosent fra 4. kvartal 1995 til 4. kvartal 1996. Delindeksene for klær og skotøy og tekstiler og utstyrsvarer gikk opp med henholdsvis 4,2 og 1,2 prosent. Prisene på engroshandel med møbler og innredningsartikler gikk opp med 3,8 prosent, mens indeksen for elektrisk husholdningsutstyr, radio, fjernsyn, plater og kassetter gikk ned med 0,7 prosent i samme periode.
Prisene for engroshandel ikke nevnt annet sted økte med 1,7 prosent, mens prisindeksen for engroshandel med maskiner og utstyr var uendret fra 4. kvartal 1995 til 4. kvartal 1996.
Prisøkning fra 3. til 4. kvartal
Prisindeksen for engroshandel i alt steg med 0,5 prosent fra 3. til 4. kvartal
i fjor. Engroshandel med innsatsvarer unntatt jordbruksvarer, avfall og skrap
og nærings- og nytelsesmidler hadde en prisøkning på henholdsvis 1,7 og 0,4
prosent i samme periode. Prisindeksen for jordbruksråvarer og levende dyr gikk
ned med 0,6 prosent. For engroshandel med husholdningsvarer og varer til
personlig bruk og maskiner og utstyr gikk prisene ned med 0,1 prosent i samme
periode, mens engroshandel ikke nevnt annet sted hadde en prisnedgang på 0,8
prosent fra 3. til 4. kvartal 1996.
Om statistikken
Prisindeks for engroshandel er en prisindikator for omsetningen i
næringsområdet engroshandel, NACE-gruppe 51. Utvalget omfatter om lag
1150 bedrifter som står for rundt 40 prosent av omsetningen i næringen.
Prisindeks for engroshandel bygger på om lag 8 500 prisobservasjoner.
Svarprosenten er normalt på 99.
Figur 14: Kvartalsvis prisstatistikk for engroshandel