De norskregistrerte godsbilene med nyttelast over 1 tonn fraktet 224,4 millioner tonn gods i 1996. Dette var 9,6 prosent mer enn året før og 17,9 prosent mer enn i 1993. Transportarbeidet utgjorde nesten 10,4 milliarder tonnkilometer. Dette er en økning på 10,4 prosent fra 1995. Siden 1993 har transportarbeidet økt med 29,1 prosent.
Det har vært en betydelig økning i både transportmengden og transportarbeidet fra 1995 til 1996. Kapasitetsutnyttingen på turer med last økte, mens tomkjøringsandelen gikk ned. Nesten 80 prosent av godset ble fraktet under 50 kilometer.
Mindre tomkjøring, økt kapasitetsutnytting
Den samlede kjørelengden inkludert kjøring uten last, utgjorde nær 2,5
milliarder kilometer i 1996. Dette er omtrent det samme som året før.
Tallet på vognkilometer med last økte med 3 prosent fra 1995 til 1996, til nesten 1,6 milliarder. Andelen kjørte kilometer uten last gikk dermed ned, fra 38,8 prosent i 1995 til 36,6 prosent i 1996. I 1993 var tomkjøringsandelen 41,5 prosent. Kapasitetsutnyttingen på turer med last økte også i perioden 1995 til 1996, fra 58,5 til 59,7 prosent.
Leietransporten økt betydning
I 1993 fraktet biler i leietransport 61,8 prosent av godset og stod for 73,2
prosent av transportarbeidet. I 1996 var de tilsvarende andelene henholdsvis
62,2 og 76,3 prosent. Biler i leietrans-port kjører betydelig færre kilometer
uten last enn biler i egentransport. Mens tomkjøringsandelen for biler i
leietransport var 28,9 prosent i 1996, var den tilsvarende andelen for biler i
egentransport 42,1 prosent.
Biler i egentransport kjører fortsatt flere kilometer, men leiebiltransportørene har økt sin andel av totalt kjørte kilometer fra 35,1 prosent i 1993, til 37,1 prosent i 1995 og til 41,6 prosent i 1996.
Godsbilen et nærtransport-middel
Av den samlede transportmengden i 1996, ble 43,6 prosent fraktet under 10
kilometer og 76,4 prosent under 50 kilometer. Andelen korte transporter har
imidlertid avtatt hvert år siden 1993, hvor de tilsvarende andelene var 48,6 og
79 prosent. En årsak til at de korte transportene er så dominerende, er at det
er grus og sand og lignende som fraktes mest. Hele 44,5 prosent av alt godset
som ble fraktet med lastebil i 1996, bestod av disse vareslagene. Ser man
derimot på transportarbeidet, utgjorde transport av grus og sand og lignende
bare 10,9 prosent av det totale transportarbeidet. Frakt av stykkgods,
metallprodukter og diverse varer hadde den desidert største andelen av
transportarbeidet i 1996, med 38,5 prosent.
Om statistikken
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet
emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.
Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Undersøkelsen omfatter innenlands leie- og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast på 1 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.