Samlet salg av tung fyringsolje har hittil i år gått tilbake med 3,4 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Det er solgt 10,8 prosent mindre tung fyringsolje utenom bunkers enn i fjor, mens tungolje solgt som bunkers har økt med 5,4 prosent.
Totalt salg av petroleumsprodukter var 2 243 millioner liter de tre første månedene i år, viser foreløpige tall. Dette er 1,4 prosent lavere enn i samme tidsrom i fjor. Størst tilbakegang var det i salget av tung fyringsolje utenom bunkers.
Også fyringsparafin viser en markert tilbakegang i årets første kvartal. Det ble solgt 71 millioner liter hittil i år mot 78 millioner liter i fjor. Dette er en nedgang på 9,2 prosent. Salget av fyringsproduktene lett fyringsolje og fyringsparafin har i første kvartal gått tilbake med 4,6 prosent i forhold til fjoråret. Ellers viste salget av marine gassoljer og jetdrivstoff en oppgang på henholdsvis 7,5 og 4,1 prosent.
De siste 12 månedene har det til sammen blitt solgt 9 485 millioner liter petroleumsprodukter. Dette er en økning på 6,6 prosent i forhold til samme tidsrom ett år tidligere. Økningen var størst i Østfold, Vest-Agder og Buskerud med henholdsvis 15,8, 13,9 og 11,2 prosent. Fyringsproduktene lett fyringsolje og fyringsparafin gikk i denne perioden opp med 17,5 prosent. Avgiftspliktig autodiesel gikk opp med 4,5 prosent mens avgiftsfri diesel steg 6,2 prosent. Marine gassoljer, jetdrivstoff og LPG økte med henholdsvis 7,4, 8,5 og 15,5 prosent sammenlignet med fjorårets 12-månedersperiode.
Om statistikken
Statistikken omfatter leveringer i Norge og på norsk kontinentalsokkel,
forsyning av utenlandske skip og fly, selv om faktura er sendt til en kjøper
med adresse i utlandet. Leveranser til norske skip og fly i utlandet er ikke
med. En bør ellers merke seg at tallene i oversikten ikke viser forbruket, men
salget. For å komme fram til forbruket må en korrigere for lagerendringer hos
brukerne.
Figur 15: Salg av utvalgte petroleumsprodukter. 12-månedersperioder. MIllioner liter