Avgiftspliktig autodiesel, det vil si diesel som kan benyttes til bilkjøring, økte med 21,2 prosent, mens avgiftsfritt salg økte med 32,2 prosent. Andelen avgiftspliktig diesel utgjorde i april 57,6 prosent. Denne andelen var 59,7 prosent i april i fjor. Salget av bilbensin gikk opp med 4,1 prosent sammenlignet med i fjor. Mens fyringsparafin økte med hele 66,8 prosent i april, gikk salget av lett fyringsolje tilbake med 0,6 prosent. Jetdrivstoff og marine gassoljer økte med henholdsvis 22,6 og 17,8 prosent.
I april måned ble det til sammen solgt 794 millioner liter petroleumsprodukter, viser foreløpige tall. Dette er en oppgang på 12,6 prosent i forhold til april i fjor. Oppgangen i salget av autodiesel var 25,7 prosent.
I løpet av de fire første månedene i år var totalt salg av petroleumsprodukter 3 031 millioner liter. Dette er 1,7 prosent høyere enn i samme tidsrom i fjor. Størst økning var det i salget av marine gassoljer. Hittil i år er det blitt solgt 10,3 prosent mer marine gass-oljer enn i fjor. Solgt som bunkers var økningen hele 28 prosent. Salget av jetdrivstoff og autodiesel økte i samme periode med henholdsvis 8,3 og 5,6 prosent. Bensinsalget derimot viser denne perioden en tilbakegang på 4,1 prosent. Fyringsproduktene fyringsparafin og lett fyringsolje gikk til sammen ned med 3,1 prosent.
De siste 12 månedene har det til sammen blitt solgt 9 569 millioner liter petroleumsprodukter. Dette er en økning på 6,7 prosent i forhold til samme tidsrom ett år tidligere. I denne perioden var økningen størst i salget av lett og tung fyringsolje med henholdsvis 18,7 og 11,3 prosent. Ellers steg salget av jetdrivstoff med 10,9 prosent og marine gassoljer steg med 7,7 prosent. Autodiesel økte i samme periode med 5,8 prosent.
Om statistikken
Statistikken omfatter leveringer i Norge og på norsk kontinentalsokkel,
forsyning av utenlandske skip og fly, selv om faktura er sendt til en kjøper
med adresse i utlandet. Leveranser til norske skip og fly i utlandet er ikke
med. En bør ellers merke seg at tallene i oversikten ikke viser forbruket, men
salget. For å komme fram til forbruket må en korrigere for lagerendringer hos
brukerne.
Figur 8: Salg av autodiesel. Millioner liter