Nedgangen i salget av fyringsolje kan ha sammenheng med at prisene på spotkraft er sterkt redusert fra i fjor, slik at det nå er mer lønnsomt å fyre med elektrisitet. I perioden fra mars til juni var gjennomsnittlig spotpris 11,4 øre/kWh, og under halvparten av nivået i samme tidsrom i fjor. Listeprisene på fyringsolje har derimot steget noe.
Salget av lett fyringsolje var i juni på 44 millioner liter, som er en nedgang på 23 prosent i forhold til samme måned året før. Hittil i år har salget av fyringsolje blitt redusert med vel 8 prosent fra samme periode året før.
Det ble til sammen solgt 837 millioner liter petroleumsprodukter i juni, som er en økning på knapt 1 prosent i forhold til juni i fjor. Salget av smøremidler og marine gassoljer steg mest, og hadde en oppgang på henholdsvis 15 og 10 prosent. Solgt mengde autodiesel var i juni på 157 millioner liter, en økning på 8,3 prosent fra samme måned i fjor. Salg av tung fyringsolje ble redusert med 7 prosent fra juni i fjor, mens salget av jetdrivstoff gikk ned med 13 prosent.
Første halvår
Første halvår i år var salget av petro-leumsprodukter på 4649 millioner
liter, og økte med vel 1 prosent fra samme tidsrom i fjor. Økningen har
sammenheng med en kraftig økning i salg til bunkers (utenriks sjøfart) på 17
prosent fra i fjor. Salg av marine gassoljer og tungolje til bunkers har hittil
i år vært på henholdsvis 238 og 234 millioner liter, noe som er en oppgang på
23 og 11 prosent fra i fjor. Totalt salg av marine gassoljer har imidlertid
steget med 11 prosent og har kommet opp i 985 millioner liter, mens totalt salg
av tungolje er redusert med knapt 1 prosent.
Salg av petroleumsprodukter utenom bunkers, ble første halvår i år redusert med 0,3 prosent fra samme periode i fjor. Salg av fyringsprodukter, det vil si lett fyringsolje og fyringsparafin, har hatt den største nedgangen med en samlet reduksjon på 7 prosent.
De siste 12 månedene har det blitt solgt 9573 millioner liter
petro-
leumsprodukter. Dette er en oppgang på om lag 6 prosent fra samme
tidsrom ett år tidligere. Salg av lett fyringsolje og fyringsparafin økte mest
i denne perioden, med en oppgang på henholdsvis 13 og 10 prosent. Ellers økte
salg av marine gassoljer med rundt 8 prosent, mens autodiesel steg med vel 5
prosent.
Om statistikken
Statistikken omfatter leveringer i Norge og på norsk kontinentalsokkel,
forsyning av utenlandske skip og fly, selv om faktura er sendt til en kjøper
med adresse i utlandet. Leveranser til norske skip og fly i utlandet er ikke
med. En bør ellers merke seg at tallene i oversikten ikke viser forbruket, men
salget. For å komme fram til forbruket må en korrigere for lagerendringer hos
brukerne.
Figur 7: Salg av fyringsprodukter. 1994-1997. Millioner liter
Ukens statistikk nr. 30-31, 1997