Det ble i alt fraktet 111,5 millioner tonn gods med norske godsbiler 1.halvår 1997. Dette er 9,5 prosent mer enn i samme periode året før. Transportarbeidet økte med 12,6 prosent, og utgjorde 5,6 milliarder tonnkilometer 1. halvår 1997. Fra 2. kvartal 1996 til 2. kvartal 1997 økte transportmengden med 4,7 prosent og transportarbeidet med 13,8 prosent.
Transportmengden og transportarbeidet for norskregistrerte godsbiler innenlands økte betydelig 1. halvår 1997 sammenlignet med samme periode i 1996. Andelen turer uten last økte mer enn turer med last slik at tomkjøringsandelen økte svakt. Samtidig gikk kapasitetsutnyttingen på turer med last litt ned.
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 1,4 milliarder kilometer 1. halvår i år. Dette er 14,4 prosent mer enn i tilsvarende periode året før. Andelen kjørte kilometer uten last økte mer enn kjørte kilometer med last. Tomkjøringsandelen gikk dermed opp fra 35 prosent 1.halvår 1996 til 36,6 prosent 1.halvår i år. Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last gikk svakt ned, fra 60,4 til 59,2 prosent. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn økte fra 49 til 50,4 kilometer i den samme perioden.
Mer frakt av stykkgods
Frakt av stykkgods og metallprodukter med videre økte med 20,8 prosent fra 1.
halvår 1996 til 1. halvår 1997, til 30 millioner tonn. Dette utgjorde 27
prosent av den samlede transportmengden. Frakt av grus, sand, sement jord og
stein med videre utgjorde 41prosent, og økningen fra 1. halvår 1996 til
1. halvår 1997 var på 4,8 prosent.
Frakt av stykkgods og metallprodukter med videre har størst betydning, målt i tonnkilometer. Disse varenes andel av de totale tonnkilometerne var på 39,6 prosent, eller vel 2,2 milliarder tonnkilometer, 1. halvår i år. Dette er en økning på 16 prosent fra samme periode året før.
Om statistikken
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet
emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.
Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.