Totale kjørte kilometer med personbil økte fra 14,7 milliarder i 1980 til 22,6 milliarder i 1995. Den relative veksten i kvinnenes bilbruk har vært langt sterkere enn mennenes i denne perioden, med en økning på henholdsvis 163 og 33 prosent. Kvinnenes andel av den totale personbiltrafikken målt i kjørte kilometer var 16 prosent i 1980 og 24 prosent i 1987. I 1995 var andelen steget til 28 prosent. Dette tilsvarte 6,3 milliarder kilometer i 1995.
Det er fortsatt far som kjører til hytta. Drøyt fire av fem kjørte kilometer i helgene og feriene ble kjørt av menn i 1995. Mor er nå imidlertid fullt på høyde med far når det gjelder kjøring til og fra skole og barnehage.Dette viser en fersk rapport om eie og bruk av personbil.
Kvinnene har mer enn tredoblet sin kjøring til og fra arbeid fra 1980 til 1995 til 1,8 milliarder kilometer, mens mennenes samlede kjørelengde i forbindelse med dette formålet økte med drøyt 30 prosent til 3,9 milliarder kilometer. I 1995 kjørte både mennene og kvinnene om lag 310 millioner kilometer til og fra skole og barnehage. I 1980 kjørte kvinnene imidlertid bare en tredjedel av hva mennene gjorde i samband med dette formålet. Det er fortsatt mennene som kjører mest til og fra butikk og offentlig kontor med knapt 2 milliarder kilometer eller 66 prosent.
Eldre biler
Andelen kjørte kilometer med biler eldre enn ti år har økt vesentlig. Mens
disse personbilene stod for 13 prosent av samlet kjørelengde i 1980, var
andelen steget til 32 prosent i 1995. Dette tilsvarte 1,9 milliarder
kilometer i 1980 og 7,3 milliarder i 1995. Disse bilene utgjorde 52 prosent
av personbilbestanden i 1995. Biler nyere enn fem år stod for 24 prosent av
samlet kjørelengde i 1995 sammenlignet med 50 prosent i 1980, henholdsvis 5,5
og 7,4 milliarder kilometer. I 1987 stod disse bilene for nesten 10 milliarder
kilometer.
1,2 personer i bilen
I hver personbil nyttet til kjøring til og fra arbeid i 1995, satt det i
gjennomsnitt 1,2 personer. Dette formålet utgjorde en fjerdedel av kjørte
kilometer eller 5,7 milliarder kilometer. Grunnet det lave personbelegget, stod
kjøring til og fra arbeid for bare 17 prosent av det totale transportarbeidet
(se boks). Helge- og feriekjøring stod derimot for 13 prosent av kjørte
kilometer men for 18 prosent av transportarbeidet i 1995.
Bilen brukes mest på fredag
Personbilbruken er størst på fredager og lavest på lørdager målt i kjørte
kilometer. Fredag er den mest representative dagen for bilens alle bruksformål
gjennom hele uken. Her finnes et stort omfang av blant annet reiser til og fra
arbeid og helge- og feriereiser. Knapt 3,7 milliarder kilometer ble kjørt til
sammen på fredager i 1995.
Juli - den største bilmåneden
Det ble kjørt drøyt 2,4 milliarder kilometer i juli 1995. Dette var en dobling
sammenlignet med 1980. Helge- og feriekjøringen utgjorde 36 prosent av kjørte
kilometer i juli 1995. Transportytelsene målt i personkilometer blir
ytterligere dominerende sammenlignet med de øvrige månedene. Mens juli stod for
10,7 prosent av kjørte kilometer i 1995, var andelen økt til nesten 13 prosent
målt i personkilometer. Dette tilsvarte 5,1 milliarder personkilometer.
Liten økning i Oslo
Ingen andre fylker hadde så lav relativ økning i tallet på kjørte kilometer som
Oslo fra 1980 til 1995. Mens tallet på kjørte kilometer økte med 69 prosent
for personbiler registrert i Akershus fra 1980 til 1995, var økningen på bare
22 prosent for personbiler registrert i Oslo. Den største relative økningen i
kjørte kilometer var det imidlertid i Sogn og Fjordane med 80 prosent.
Om statistikken
Transportarbeid eller personkilometer betyr turens lengde målt i kilometer
multiplisert med tallet på personer i bilen. Personbelegg er beregnet som
personkilometer dividert med kjørte kilometer.
Figur 7: Kjørte kilometer, etter kjønn. Millioner kilometer