Kull- og oljefyrte kraftverk er desidert den største utslippskilden for SO2- og CO2-utslipp (svovel- og karbondioksid) i Europa i dag. Veitrafikk er imidlertid den viktigste kilden til NOx , NMVOC og CO (karbonmonoksid). Norge skiller seg ut i dette bildet. Norge produserer elektrisitet fra vannkraft, men har til gjengjeld høye utslipp fra petroleumsutvinning, fiskebåter og kysttrafikk.
Tyskland har høyest utslipp til luft i Europa. Men bildet er annerledes når det gjelder utslipp per innbygger. Her topper Norge med utslipp av flyktige organiske forbindelser unntatt metan (NMVOC). Også nitrogenoksid (NOx)-utslippene er høye.
NMVOC-utslippene per innbygger i Norge er desidert høyest i Europa. Disse er dobbelt så høye som landet med de nest høyest utslippene, Sverige. Dette skyldes at Norge har høye utslipp fra lasting av råolje på norsk sokkel og terminalene. NMVOC-utslippene skal reduseres med 30 prosent fra nivået i 1989 innen 1999. I Norge, Italia, Spania og Hellas har disse utslippene økt, mens i Tyskland, Storbritannia og Frankrike er de redusert. NMVOC bidrar til dannelse av bakkenært ozon, som gir luftveislidelser og skader vegetasjonen. Den kan også inneholde kreftfremkallende stoffer.
Fiske og kysttrafikk
Norge er sammen med Island, Finland og Danmark de landene i Europa som har
høyest NOx-utslipp per innbygger. For Norge og Island kan dette forklares med
mye fiske og kysttrafikk, mens Danmark også har høye utslipp fra
kraftproduksjon. Østerrike og Tyskland har lavest utslipp. NOx gir
luftveislidelser og bidrar til forsuring og skader på materialer, samt dannelse
av bakkenært ozon.
Norge er sammen med Sveits, Sverige og Østerrike de landene i Europa som har lavest SO2-utslipp per innbygger. Spania, Hellas Irland og Storbritannia, som har høyest utslipp, slipper ut seks ganger så mye. I den nye avtalen om reduksjon i SO2-utslipp skal utslippene reduseres i forhold til naturens tålegrense for sur nedbør. Utslipp i for eksempel Norge og Storbritannia gjør mer skade enn for eksempel i Spania. SO2-utslippene er redusert i alle EU-landene og Norge fra 1990 til 1994.
Økt utslipp i Norge
I forhold til innbyggertallet har Norge et gjennomsnittlig CO2-utslipp på linje
med de andre europeiske landene. Luxembourg, Finland og Danmark topper denne
statistikken, mens Portugal, Frankrike og Sveits har lavest utslipp.
CO2-utslippene fra veitrafikk er i Norge litt høyere enn gjennomsnittet i
Europa. Disse utslippene er lavest i Spania, Portugal og Hellas og høyest i
Luxembourg og på Island. Totalutslippene har økt i Norge, Finland og Nederland
siden 1990, mens de er redusert i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.
Figur 1: NOx-utslipp per innbygger i noen europeiske land. 1994. Kilo
Figur 2: NMVOC-utslipp per innbygger i noen europeiske land. 1994. Kilo
Figur 3: CO2-utslipp per innbygger i noen europeiske land. 1994. Tonn
Om statistikken
Oversikten er basert på data hvert land har rapportert inn til EEA (EUs
miljøbyrå). Fra og med statistikkåret 1994 vil statistikken være årlig. Nyere
tall enn for 1994 er til nå ikke tilgjengelig. Dataene skal være basert på
målte utslippstall fra
store industribedrifter og beregninger ved hjelp av
internasjonalt aksepterte metoder for andre utslippskilder.