Totalt ble det registrert vel 13 800 anløp i 2. kvartal 1997, 319 flere anløp enn i samme periode i fjor og en økning på 2,4 prosent. Bruttotonnasjen økte med 1 744 BT, eller 3,8 prosent, til vel 48 200 BT. Den totale godsmengden (losset og lastet) steg med 11,2 prosent til 8,5 millioner tonn.
Etter en periode med noe lavere trafikk i havnene, viste 2. kvartal 1997 en økning både i antall anløp, bruttotonnasje og godsmengde.
Antall utenriks anløp økte med 5,8 prosent til 5 376 anløp. Bruttotonnasjen steg med 2,5 prosent til 38 481 BT. Antall innenriks anløp økte med 0,2 prosent til 8 455 anløp. Bruttotonnasjen gikk opp med 8,8 prosent til 9 755 BT.
Godsomslaget for både innenriks og utenriks anløp var i 2. kvartal 1997 på 4,3 millioner tonn. For innenriks anløp var dette en økning på 14,4 prosent, mens det for utenriks anløp var en økning på 8,2 prosent.
Av de totalt 13 800 anløp av skip i de havnene som denne statistikken omfatter, var det Karmsund som hadde flest anløp med nær 3 500 eller 25 prosent av anløpene. Oslo stod for størst bruttotonnasje med vel 15 500 BT eller 32 prosent av den totale bruttotonnasjen på 48 200 BT.
Av de 14 havnene var godsomslaget størst i Tønsberg, og utgjorde 28,6 prosent av den totale godsmengde på 8,5 millioner tonn. Av det totale godsomslaget i Tønsberg på 2,5 millioner tonn, utgjorde våtbulk 98 prosent.
Om statistikken
Statistikken omfatter Bergen havn, og følgende 13 havnedistrikt: Borg, Borre,
Hammerfest, Karmsund, Kristiansand, Oslo, Rana, Sandnes, Stavanger, Steinkjer,
Trondheim, Tønsberg og Vadsø.
Utenriksfart omfatter fartøy som regelmessig anløper utenlandske havner. Som utenriksanløp regnes også anløp hvor fartøyet enten kommer fra eller går direkte til utlandet, laster/losser varer, eller frakter passasjerer til eller fra utlandet. Andre anløp regnes som innenriks. Innenriks anløp av ferger, cruise og charterbåter er utelatt i statistikken.
Figur 6: Samlet godsomslag. 1994-1997. Millioner tonn