Butikker med salg av andre nye varer (blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler, jern-, farge- og byggevarer) omsatte i volum for hele 12,0 prosent mer i september 1997 sammenlignet med september 1996. Samme økning har detaljhandel utenom butikk. Omsetningen i butikker med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler i butikk var 9,7 prosent høyere i samme periode. For butikkhandel med bredt vareutvalg (hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler) gikk volumindeksen opp med 2,3 prosent.
Butikker med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger omsatte i volum for 3,3 prosent mindre i september i år enn i september i fjor. Eksempler på slike forretninger er kjøtt- og fiskebutikker. De ni første månedene i år har denne næringen omsatt for 3,7 prosent mindre enn samme periode i fjor.
Hittil i år
De ni første månedene i år gikk volumindeksen for detaljhandel eksklusiv
motorkjøretøyer og bensin opp med 3,5 prosent sammenlignet med samme periode i
fjor. Butikker med salg av andre nye varer (blant annet klær, sko, elektriske
varer, møbler, jern-, farge- og byggevarer) omsatte i volum for 8,4 prosent mer
i samme periode. Butikkhandel utenom butikk har hatt en volumvekst på 9 prosent
hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Sesongjustert indeks uendret
Sesongjustert indeks for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin er
107,1 prosent både i august og september i år. Ujustert volumindeks for
detaljhandel steg med 6,5 prosent i september i år sammenlignet med september i
fjor. September 1997 har en handledag mer enn september 1996.
0,7 prosent endring fra foreløpige tall
Verdiindeksen for detaljhandel steg med 8,3 prosent fra september 1996 til
september 1997. Dette er 0,7 prosent lavere enn foreløpige tall som ble
publisert 23. oktober i år. Prisindeksen steg med 1,5 prosent i samme periode.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 200 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 13 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3-5 prosent.