Dermed kom driftskostnadene opp i 2525 millioner kroner i 1996, mens kostnadene steg til 2 133 millioner.
Skip i innenlandsk leietransport hadde en nedgang i driftsresultatet på 77 millioner kroner i 1996. Det er en nedgang fra 467 millioner i 1995 til 390 millioner i 1996. Driftsinntektene økte med 134 millioner, mens driftskostnadene økte med hele 209 millioner.
Det var bare skipsgruppen slepebåter som hadde en økning i driftsresultatet fra året før. Økningen var på 2,9 prosent eller 1 million kroner, og driftsresultatet ble 36 millioner kroner. Størst nedgang i driftsresultatet var det for skipene i rutefart, som endte med 20 millioner kroner. Dette er en nedgang på 33,3 prosent eller 10 millioner kroner. Størst driftsresultat viser skipsgruppen for forsyningsskip. De hadde et samlet driftsoverskudd på 196 millioner kroner. Men også her var det en nedgang, med hele 22,8 prosent i forhold til 1995.
Økning i transportmengden
I 1996 var transportmengden i innenriksfart på 13,5 millioner tonn, en økning
fra 1995 på 2 millioner tonn fra året før. Av denne økningen stod
leie-transporten for 1,9 millioner tonn. Skip i leie- og egentransport hadde
også turer utenriks, slik at den totale transportmengden var på til sammen 16,8
millioner tonn gods. Dette var en økning på 2,6 millioner tonn fra 1995.
Den aktive flåten økte med 9,6 prosent, fra 354 skip i 1995 til 388 skip i
1996. Men bruttotonnasjen (BT) økte med bare 3,2 prosent eller 8 500 BT til 275
900 BT. Økningen på 34 skip fordeler seg på tørrlastskip med 22, slepebåter med
11 og tankskip med fire mens antall forsyningsskip ble redusert med tre.
Om statistikken
Statistikken omfatter norskregistrerte skip (Norsk Ordinært Skipsregister)
mellom 100 og 3000 bruttotonn og slepebåter ned til 25 bruttotonn.
Resultatene omfatter skip som har fraktet minst én last mellom to norske
havner, inkludert norsk kontinentalsokkel. Statistikken omfatter også skip i
rute uten offentlig tilskudd. Skip som bare gikk i fart mellom Norge og
utlandet, er ikke tatt med. Fiskefartøyer er ikke med i undersøkelsen.
Økonomitallene gjelder for skipets reder/eier. Befrakters inntekter og
kostnader er ikke med.
Figur 4: Driftsresultat, etter skipstype. 1994-1996. Millioner kroner