Volumindeks for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin steg med 5,2 prosent fra januar 1997 til januar 1998. Sesongjustert volumindeks for detaljhandel var 108,2 prosent i januar 1998, en økning på 1,3 prosent fra desember 1997.
Volumindeksen for butikkhandel med belysningsutstyr, kjøkkenutstyr, møbler og innredningsartikler steg med 15,4 prosent i januar 1998 sammenlignet med januar 1997.
Volumindeksen for butikkhandel med andre nye varer gikk opp med 12,4 prosent. Denne næringsgruppen omfatter blant annet klær, sko, elekt-riske varer, møbler, jern-, farge- og byggevarer. Volumomsetningen for butikkhandel med bredt vareutvalg steg med 1,7 prosent i samme periode. Denne næringsgruppen omfatter i hovedsak nærings- og nytelsesmidler.
Næringshovedgrupper med nedgang
Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger gikk derimot
ned med 6,6 prosent fra januar 1997 til januar 1998. Salget i volum for
butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler
og detaljhandel utenom butikk gikk også ned med henholdsvis 3,4 og 0,5 prosent
i samme periode.
Siste 12 måneder
Volumindeksen for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin steg med 3,3
prosent siste tolvmånedersperiode sammenlignet med samme periode året før.
Størst økning i denne perioden har detaljhandel utenom butikk og andre nye
varer med henholdsvis 15,5 og 8,4 prosent. Butikkhandel med nærings og
nytelsesmidler i spesialforretninger har også i denne perioden gått ned i volum
med 4,4 prosent.
0,4 prosent endring fra fore-løpige tall
Verdiindeksen for detaljhandel gikk opp med 6,7 prosent fra januar 1997 til
januar 1998. Dette er 0,4 prosent større økning enn foreløpige tall som ble
publisert 24. februar i år.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 200 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 13 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3 og 5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av elektrisitet og fyringsoljer.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en nedgang fra
desember til januar på 2,4 prosent. Avviket i forhold til den sesongjusterte
detaljomsetningsindeksen kan tilskrives den forholdsvis kraftige reduksjonen i
bilsalget og i forbruket av fyringsoljer. I januar 1997 viste den
sesongkorrigerte varekonsumindeksen en nedgang på 3,4 prosent fra desember 1996.