I 1995 var andelen som var plaget av støy fra veitrafikken på 13 prosent, mens den i fjor steg til 16 prosent. 12 prosent var i fjor plaget av flystøy, og nær 15 prosent av disse igjen mente støyen var meget eller noe plagsom.
Over 16 prosent av befolkningen i Norge er utsatt for støy fra veitrafikken når de er hjemme. Dette tilsvarer om lag 550 000 personer. Dette framgår av tall fra levekårsundersøkelsen, som omfatter personer over 16 år.
Flere merker luftforurensning
Fra 1983 til 1995 var det kun små endringer i andelen som mente de var utsatt
for forurensning. Fra 1995 til 1997 har det imidlertid vært en betydelig
økning, fra 17 til 28 prosent. I 1997 sa dessuten 22 prosent av den voksne
befolkningen at vinduer, karmer eller gardiner ble skitne på grunn av
luftforurensningen.
Store belastninger i Oslo
Ikke overraskende er befolkningen i Oslo mer belastet enn resten av
befolkningen. Om lag 7 prosent av befolkningen i Oslo over 16 år, tilsvarende
29000 personer, har problemer med søvnen på grunn av støy. Andelen på
landsbasis ligger på 5 prosent. 11 prosent i Oslo lufter mindre enn de ønsker
på grunn av luftforurensning, mens andelen på landsbasis er 6 prosent.
Unge mest utsatt for forurensning
Levekårsundersøkelsen 1997 viser at personer under 45 år uten barn føler seg
mest utsatt for forurensning fra gate/vei. Enslige er mer utsatt enn par for
alle aldersgrupper under 67 år. Videre er enslige forsørgere mer utsatt enn par
med barn, og par med små barn er mer utsatt enn par med større barn. De
gruppene som er minst utsatt er unge hjemmeboende (16-24 år) og enslige eldre
(67-79 år). Ifølge levekårsundersøkelsen to år tidligere var enslige forsørgere
den gruppen som var mest utsatt.
Det har vært en markant økning i forurensningsbelastningen fra vei for samtlige grupper i 1997. Økningen er særlig stor i de yngre aldersgruppene. Det er også flest yngre som ifølge levekårsundersøkelsen oppgir at de ofte har hatt problemer med å klare løpende utgifter.
Trafikkstille områder koster
De gruppene som i 1997 var mest utsatt for forurensning fra vei, er grupper som
normalt er i en etableringsfase. Den kraftige økningen i boligpriser de siste
årene har medført at den økonomiske evnen til å skaffe seg bolig for disse har
blitt redusert i forhold til tilsvarende grupper i tidligere undersøkelser. Det
er rimelig å anta at en større andel av denne gruppen har bosatt seg i
trafikkerte områder enn tidligere, fordi en bolig i et trafikkert område ofte
er priset lavere enn en tilsvarende bolig i et trafikkstille område i samme
strøk. Følgelig vil en større andel av denne gruppen være belastet med
forurensning. En holdningsendring i befolkningen i retning av større aversjon
mot forurensning vil også forsterke den opplevde forskjellen mellom trafikkerte
og lite trafikkerte områder.
Når en trekker inn både den sosiale dimensjonen og grad av urbanisering i analysen, finner en at det er unge, enslige i byene som klart er mest belastet med forurensningsproblemer. Dette er også den gruppen som ifølge levekårsundersøkelsen også har det vanskeligst økonomisk.
Ulike årsaker
Økningene i opplevd miljøbelastning har sannsynligvis flere årsaker. En årsak
kan selvfølgelig være reelle endringer i forurensning eller støy. For eksempel
har utslippene av svevestøv økt med om lag 30 prosent fra 1983 til 1996, og det
totale trafikkarbeidet på norske veier har økt med 47 prosent i samme periode.
Befolkningens opplevelse av miljøbelastning påvirkes også av andre faktorer enn
den faktiske støyen eller forurensningen. Holdninger til støy- og
forurensningskildene, erfaringsbak-grunn, hvor lang tid og når på døgnet man
oppholder seg på stedet er faktorer som vil påvirke opplevelsen. En ser også at
massemedia i den siste tiden har fokusert sterkt på både luftforurensning og
støyplager, for eksempel i forbindelse med den nye hovedflyplassen på
Gardermoen. Slik fokusering kan ha ført til at folk tolererer mindre
forurensning og støy før de reagerer negativt.
Om statistikken
Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelser er gjennomført i 1980, 1983,
1987, 1991, 1995 og gjennomføres fra 1996 årlig med varierende tema.
Undersøkelsene er basert på besøksintervjuer med et representativt utvalg på
5000 personer fra 16 år og over (før 1987 16-79 år). Alle undersøkelsene
inneholder spørsmål om man er utsatt for støy og forurensninger fra ulike
kilder. I siste levekårsundersøkelse ble det i tillegg spurt om hvor plagsom
denne støyen/forurensningen var. Denne artikkelen fokuserer i hovedsak på det
første spørsmålet om utsatthet, siden dette er direkte sammenlignbart med
tidligere undersøkelser. Sammenligning av forurensningsbelastning i 1995 og
1997 må likevel utføres med varsomhet. I 1997 ble også spørsmålsformuleringen
om forurensning og veitrafikk endret med separate spørsmål for lukt og støv.
Dette kan ha påvirket svarene.