Volumindeksen for detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin, steg med 1,6 prosent fra februar 1997 til februar 1998. Butikkhandel med andre nye varer steg med 6,1 prosent i volum i samme periode. Denne næringsgruppen omfatter blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler, jern-, farge- og byggevarer.
Volumindeksen for butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler gikk opp 7,9 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.
Volumindeksen for butikkhandel med bredt vareutvalg og butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger gikk ned med henholdsvis 1 og 6,3 prosent. Detaljhandel utenom butikk gikk ned med hele 16,1 prosent i volum i samme periode.
Økt salg av datamaskiner
Verdiindeksen for datamaskiner, kontormaskiner og telekommunikasjons-utstyr
steg med 28,2 prosent fra feb-ruar 1997 til februar 1998. Hittil i år og siste
12-månedersperiode steg verdiindeksen for denne næringsgruppen med henholdsvis
23,2 og 22,9 prosent sammenlignet med samme perioder året før.
Verdiindeksen for detaljhandel gikk opp med 3,3 prosent fra februar 1997 til februar 1998. Dette er 0,2 prosent større økning enn foreløpige tall som ble publisert 23. mars i år.
Nedgang i sesongjustert indeks
Sesongjustert indeks for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin gikk
ned med 1,7 prosent fra januar til februar i år. Indekstallet for februar var
på 106,3 prosent.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en vekst på
0,9 prosent fra januar til feb-ruar. Avviket i vekstrate sett i forhold til
detaljomsetningsindeksen kan blant annet forklares ved at bilsalget i februar
var tilbake på et mer normalt nivå, etter at det var forholdsvis lavt i januar
måned.
Forbruket av bensin og elektrisitet viste ellers en svak nedgang fra januar.
Den ujusterte varekonsumindeksen var i februar 1,9 prosent høyere enn i februar
1997.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 200 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 13 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3 og 5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av
varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i
beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av
motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av
elektrisitet og fyrings-oljer.
Ukens statistikk nr. 15-16, 1998