[an error occurred while processing this directive]
Det ble i alt fraktet 49,5 millioner tonn gods innenlands med norskregistrerte godsbiler i 1. kvartal 1998. Dette var en nedgang på 3,9 prosent sammenlignet med samme periode året før. Biler i leietransport fraktet 62,2 prosent av godsmengden, mot en andel på 64,7 prosent i 1. kvartal 1997. Frakt av grus, sand, sement, jord og stein utgjorde 43,2 prosent av godsmengden. Dette var 5,5 prosentpoeng mer enn i tilsvarende kvartal i fjor.
Transportmengden gikk svakt ned i 1. kvartal 1998 sammenlignet med samme periode i fjor. Den gjennomsnittlige transportlengden økte, slik at transportarbeidet likevel gikk opp. Tomkjøringsandelen gikk litt ned.
Transportarbeidet utgjorde i alt 2,8 milliarder tonnkilometer. Dette var 5,3 prosent mer enn i 1. kvartal i 1997. Biler i leietransport økte sin andel av transportarbeidet fra 76,1 prosent i 1. kvartal 1997 til 81,1 prosent i 1. kvartal i år. Frakt av stykkgods og andre varer utgjorde 41,2 prosent av transportarbeidet, mot 38,9 prosent i 1. kvartal 1997.
Nedgang i kjørelengden
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 620, 1
millioner kilometer i 1. kvartal i år. Dette var 5,3 prosent mindre enn i
tilsvarende periode året før. Andelen kjørte kilometer uten last gikk ned i
samme perioden fra 38 til 37 prosent. For biler i leietransport var
tomkjøringsandelen 30,6 prosent mot 28,9 prosent i 1. kvartal i fjor.
Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last økte svakt, fra 58,2 prosent
i 1. kvartal i år til 58,7 prosent i 1. kvartal 1997. Kapasitetsutnyttingen for
biler i leietransport var 61,6 prosent. Den gjennomsnittlige transportlengden
per tonn økte fra 50,9 kilometer i 1. kvartal 1997 til 55,8 kilometer i 1.
kvartal 1998.
Lengre turer
15,4 prosent av alt godset ble i 1. kvartal 1998 fraktet 10 mil eller lenger,
mot 13 prosent i det samme kvartalet året før. Tilsvarende økte andelen av
tonnkilometertallet på turer over 10 mil fra 65 til 73,9 prosent i denne
perioden.
Om statistikken
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på
kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt,
spe-sialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med
nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2500 biler trekkes hvert kvartal
fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes
totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med
en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Kapasitetsutnytting med last: Transportarbeid dividert på kapasitetskilometer med last, der kapasitetskilometer er definert som bilens nyttelast (pluss eventuell nyttelast på tilhenger) multiplisert med kjørte kilometer.
Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.
Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Ukens statistikk nr. 23, 1998 [an error occurred while processing this directive]