[an error occurred while processing this directive]
Dette framgår av Statistisk sentralbyrås ferske undersøkelse om IT-situasjonen i lærerutdanningen. Undersøkelsen omfatter allmennlærerutdanning ved statlige høgskoler og praktisk-pedagogisk utdanning (ppu) ved universitetene, og er utført på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Studenter som tar lærerutdanning får IT-undervisning i tre av fire fag. I allmennlærerutdanningen er det vanligvis læreren som gir IT-undervisningen. Ved universitetenes praktisk-pedagogiske utdanning skjer det i samarbeid med andre som har gode IT-kunnskaper, eller kun gjennom sistnevnte.
I en fjerdedel av fagene gis det ikke IT-undervisning. Det gjelder både for allmennlærerutdanning og ppu. De aller fleste læresteder har imidlertid lagt planer som omfatter satsing på IT framover. Planene inneholder emner som kompetanseutvikling, støtte og veiledningsfunksjoner og oppgradering av maskin- og programvare.
Liten tilpasning for funksjonshemmede
Lærestedene som er med i undersøkelsen har gjort lite for å tilpasse
IT-utstyret for funksjonshemmede. Det var 14 av de 22 lærestedene som ikke
hadde gjort slike tilpasninger i programvaren i det hele tatt, mens 15 ikke
hadde gjort tilpasninger av maskinvaren. Bare tre av lærestedene har planer som
omfatter tilpasninger av IT for funksjonshemmede.
Hele 45 prosent av fagseksjonene ved allmennlærerutdanningen driver forsknings- og utviklingsarbeid hvor IT er sentralt. Det tilsvarende tallet for ppu er 41 prosent.
Om lag halvparten av alle datamaskinene som er tilgjengelige for studenter og faglig ansatte ved lærerutdanningsinstitusjonene har pentium-prosessor. Andelen av tilgjengelige maskiner som har pentium-prosessor varierer til dels mye mellom ulike læresteder.
Faglig ansatte ved allmennlærerutdanningen har noe færre datamaskiner tilgjengelig enn faglig ansatte ved ppu ved universitetene. Forskjellen i maskintetthet mellom lærestedene er mindre ved allmennlærerutdanningen enn ved ppu. Studenter ved allmennlærerutdanningen har relativt flere datamaskiner tilgjengelig enn det ppu-studentene har.
Internett-tilknytning
De aller fleste maskiner som er tilgjengelige for studenter er tilknyttet
Internett gjennom ISDN- eller fastlinje. Det gjelder 92 prosent av maskinene
som brukes av allmennlærerstudenter og 96 prosent av de som er tilgjengelige
for ppu-studenter ved universitetene. Andelen av de faglig ansattes maskiner
som har slik tilknytning er noe lavere, med en andel på 82 prosent i
allmennlærerutdanningen og 63 prosent ved ppu.
Andelen av maskinparken i allmennlærerutdanningen som har multimediautstyr, er høyere enn ved ppu ved universitetene. I allmennlærerutdanningen har 37 prosent av maskinene som er tilgjengelige for faglig ansatte multimediautstyr. 43 prosent av studentmaskinene har dette utstyret. Tilsvarende tall for ppu ved universitetene er 21 og 18 prosent.
Om statistikken
Undersøkelsen rettet seg mot to ulike grupper av respondenter. For det første
har vi tatt kontakt med studieledere for allmennlærerutdanning ved statlige
høgskoler og ppu ved universitetene. For det andre har vi forsøkt å nå ledere
for de ulike fagene ved disse institusjonene og instituttene. Vi hadde som mål
å nå alle enhetene i populasjonen. Undersøkelsen er følgelig ikke en
utvalgsundersøkelse og er dermed ikke beheftet med usikkerheten som ligger i at
en ikke vet i hvilken grad utvalget en trekker er representativt for
populasjonen.
Totalt har vi fått inn svar fra 266 av 275 mulige respondenter, noe som innebærer at vi har oppnådd en svarprosent på 96,7. Undersøkelsen består av ulike grupper, og svarinngangen varierer noe mellom dem. Vi har fått inn svar fra alle studieledere og avdelingsledere som vi søkte å nå. Blant ledere for fagavdelinger har vi fått svar fra 96,4 prosent av respondentene ved allmennlærerutdanningene og fra 96,7 prosent ved ppu. Det var 18 høgskoler og fire universiteter som deltok i undersøkelsen.
Figur 6: Hvem underviser i bruk av IT. Prosent
Ny statistikk
Informasjonsteknologi i lærerutdanningen, studieåret 1997/98.
Ytterligere
detaljer vil bli offentligjort i Rapporter 98/12 «Informasjonsteknologi i
lærerutdanninga», som beskriver gjennomføringen av og resultatene fra
undersøkelsen. Mer informasjon og e-post: dag.roll-hansen@ssb.no, tlf. 21 09 46
70.
Ukens statistikk nr. 33, 1998 [an error occurred while processing this directive]