[an error occurred while processing this directive]
Det ble fraktet i alt 65,7 millioner tonn gods innenlands med norskregistrerte godsbiler i 3. kvartal 1998. Dette var 0,3 prosent mindre enn i samme periode året før. Biler i leie-transport fraktet 67,7 prosent av godsmengden, mot 58,3 prosent i 3.kvartal 1997.
Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn økte fra 45,2 kilometer i 3. kvartal i fjor til 49,6 kilometer i 3. kvartal i år. Økningen i transportlengden bidrog til at transportarbeidet gikk opp med 9,4 prosent fra 3. kvartal i fjor, og utgjorde 3,3 milliarder tonnkilometer.
Halvparten av alt godset som ble fraktet i 3. kvartal i år var masse-transporter, det vil si grus, sement, jord, sand og stein med videre. Leie- og egentransportørene hadde hver en andel på 50 prosent av disse transportene.
Nedgang i kjørelengden
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 718 millioner
kilometer i 3. kvartal i år. Dette var 3,1 prosent mindre enn i tilsvarende
periode året før. Andelen kjørte kilometer uten last gikk ned i samme perioden
fra 37,3 til 35 prosent. For biler i leietransport var tomkjøringsandelen 28,9
prosent mot 34,9 prosent i 3. kvartal i 1997. Godsbilenes kapasitetsutnytting
på turer med last endret seg lite sammenlignet med 3. kvartal i fjor, og var på
60,6 prosent. Kapasitetsutnyttingen for biler i leietransport er vanligvis litt
høyere enn for biler i egentransport, og utgjorde 62,5 prosent i 3. kvartal i
år.
De norskregistrerte lastebilene utførte i alt 25,5 millioner turer i 3. kvartal 1998. 47,5 prosent av disse ble kjørt uten last. Biler i egentransport utførte 65,5 prosent av alle turene.
Om statistikken
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på
kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt,
spe-sialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med
nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra
Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes
totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med
en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet
emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for
én tur multiplisert med kjørt distanse. Kapasitetsutnytting med
last: Transportarbeid dividert på kapasitetskilometer med last, der
kapasitetskilometer er definert som bilens nyttelast (pluss eventuell nyttelast
på tilhenger) multiplisert med kjørte kilometer. Nyttelast: Den
maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for. Innenlandske
transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.
Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Figur 2: Transportarbeid. 3. kvartal 1993-1998. Millioner tonnkilometer
Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 3. kvartal 1998. Nasjonale
transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall
publiseres i tillegg i Norges offisielle statistikk (NOS)
Samferdselsstatistikk, og mer detaljerte tabeller finnes i NOS
Lastebilundersøkelsen. Mer informasjon: Asbjorn.Willy.Wethal@ssb.no, tlf. 62 88
54 15, eller Elin.Hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.
Ukens statistikk nr. 48, 1998 [an error occurred while processing this directive]