[an error occurred while processing this directive]
Detaljhandel er i denne sammenheng eksklusiv motorkjøretøyer og bensin.
Detaljhandelen økte med 5,0 prosent i volum og 7,3 prosent i verdi i 1998 sammenlignet med 1997. Prisindeksen for detaljhandel steg med 2,2 prosent i samme periode.
Av næringshovedgruppene økte detaljhandelsvolumet mest i gruppen som blant annet omfatter klær, skotøy, elektriske varer, møbler, bøker og byggevarer. Volumindeksen i denne næringshovedgruppen steg med 10,7 prosent i 1998. Volumet av salg i butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte med 6,7 prosent. Salget i butikker med bredt vareutvalg økte med 0,7 prosent, mens salgsvolumet i spesialforretninger for nærings- og nytelsesmidler gikk ned med 3,5 prosent. Detaljhandel utenom butikk økte i volum med 6,4 prosent fra 1997 til 1998.
Elektriske varer økte mest
Volumindeksen for elektriske husholdningsartikler, radio, fjernsyn, kassetter
og musikkinstrumenter steg med 11,5 prosent i 1998. Av næringsundergruppene
ellers var det kun tekstiler og utstyrsvarer med en økning på 10,6 prosent som
hadde en vekst i volum på over 10 prosent. Den laveste veksten i volum blant
undergruppene i 1998 var 0,8 prosent i butikkhandel med bredt vareutvalg med
hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler.
1,5 prosent vekst i desember
Volumet av detaljhandelen økte med 1,5 prosent i desember 1998 sammenlignet med
volumet i desember 1997. Butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler,
kosmetikk og toalettartikler og detaljhandel utenom butikk økte mest med
henholdsvis 9,2 og 8,5 prosent. Handelsvolumet i butikker med bredt vareutvalg
gikk derimot ned med 3,6 prosent.
Den sesongjusterte volumindeksen, som også korrigerer for handledager, var 110,4 prosent i desember, hvilket var en nedgang på 2,7 prosent fra november. Indeksen steg med 0,5 prosent sammenlignet med desember 1997.
0,7 proentpoeng endring fra foreløpige tall
Verdiindeksen for detaljhandel var 4,4 prosent høyere i desember 1998 enn i
desember 1997. Dette er 0,7 prosentpoeng større økning enn foreløpige tall som
ble utgitt den 25. januar.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en reduksjon
på 2,4 prosent fra november til desember. Avviket i vekstrate sett i forhold
til detaljomsetningsindeksen kan tilskrives konsumgruppene drikkevarer, bensin
og oljer samt motorkjøretøyer. Den ujusterte varekonsumindeksen var i desember
2,1prosent lavere enn i samme måned året før. År-til-år-veksten i den
ujusterte indeksen var 3,3 prosent fra 1997 til 1998.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 700 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 15 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3-5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av elektrisitet og fyringsoljer.
Ny statistikk
Detaljomsetningsindeksen, desember 1998.
Statistikken utgis hver måned i
Ukens statistikk. Mer informasjon: Solveig.Nygardseter@ssb.no, tlf. 62 88 51
74, eller Aud.Midtsundstad@ssb.no, tlf. 62 88 54 31. Om varekonsumideksen:
Monica.Henriksen@ssb.no, tlf. 21 09 46 99, eller Kristian.Gimming@ssb.no , tlf.
21 09 44 17.
Ukens statistikk nr. 6, 1999 [an error occurred while processing this directive]