[an error occurred while processing this directive]
Tallene omfatter både transitt- og tredjelandstrafikk samt kabotasje. Kjøring i Norge på turer til og fra utlandet inngår også.
Transportarbeidet for norskregistrerte godsbiler i utenlandstransport utgjorde 3 milliarder tonnkilometer i 1998. Dette var 5 prosent mindre enn året før. Det ble transportert 3,9 millioner tonn gods, noe som var 2,2 prosent mindre enn i 1997.
Det samlede transportarbeidet for norskregistrerte biler var 15,3 milliarder tonnkilometer i 1998. Utenlandstransportene utgjorde dermed 20 prosent av de norske bilenes samlede transportarbeid. Målt etter transportmengden er bildet helt annerledes, siden utenlandsturene er betydelig lengre enn turene som kjøres innenlands. Utenlandstransportenes andel av den totale transportmengden var bare på 1,6 prosent i fjor.
Beskjedent omfang i tredjelandskjøringen
Norske lastebiler utfører få transportoppdrag i utlandet. Transporten mellom to
utland (tredjelandskjøring) utgjorde knapt 74 millioner tonnkilometer, eller
2,4 prosent av det samlede transportarbeidet i utenlandstransport i 1998. Målt
etter transportmengden var andelen 1,6 prosent. Norske bilers transporter
innenfor et annet land (kabotasje) utgjorde 6,5 millioner tonnkilometer og 40
000 tonn. Dette tilsvarte henholdsvis 0,2 prosent av det samlede
transportarbeidet og 1 prosent av transportmengden.
Transporter til og fra Sverige og Tyskland dominerer
Hovedtyngden av varetransportene med norske biler utenlands går til og fra
nabolandet Sverige. I 1998 ble hele 61 prosent av det importerte og eksporterte
godset på norske biler fraktet til og fra Sverige. Det nest viktigste
mottaker-/avsenderlandet var Tyskland, med en andel på 9,5 prosent. Av det
totale transportarbeidet ble 35,6 prosent utført på turer til og fra Sverige,
og 13 prosent til og fra Tyskland. Andelene har endret seg lite i forhold til
1997.
Stykkgods og bearbeidede varer dominerer
Transport av stykkgods og andre bearbeidede varer stod for 49,5 prosent av de
samlede utenlandstransportene med norske biler i 1998. I 1997 var andelen 56,3
prosent. Vareslagene grus og sand med videre, som transporteres absolutt mest
innenlands, utgjorde bare 1,5 prosent av transportene utenlands.
Uendret kjørelengde
Den totale kjørelengden med og uten last i forbindelse med utenlandskjøring,
var på 185 millioner kilometer i 1998. Dette var tilnærmet det samme som året
før.
Om statistikken
Undersøkelsen bygger på kjørerapporter fra et utvalg av norskregistrerte
godsbiler i leietransport med nyttelast 3,5 tonn og over, som driver
internasjonal transport. På grunnlag av utvalget beregnes totaltall for norske
godsbilers kjøring i internasjonal godstransport. De beregnede tallene er
beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med
varsomhet. Slik undersøkelsen er lagt opp er det dessuten vanskelig å fange opp
kjøringen til norskregistrerte biler som er stasjonert i utlandet for et lengre
tidsrom. Dette kan særlig ha betydning for vurderingen av omfanget av
kabotasjetransporten. Kjøring som skjer direkte fra Norge til et land utenom EU
fanges heller ikke opp.
Internasjonal transport: Omfatter kjøring til/fra Norge, det vil si hvor av- eller pålessing skjer i Norge, transittrafikk samt tredjelands- og kabotasjekjøring.
Kabotasje: Transport innenfor et annet land enn der bilen er registrert.
Tredjelandskjøring: Transport mellom to utland.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som blir transportert, medregnet emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 4. kvartal 1998. Internasjonale
transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall
vil i tillegg bli publisert i Norges offisielle statistikk (NOS)
Samferdselsstatistikk. Mer informasjon: Asbjorn.Willy.Wethal@ssb.no, tlf. 62 88
54 15, eller Elin.Hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.
Ukens statistikk nr. 9, 1999 [an error occurred while processing this directive]