[an error occurred while processing this directive]
Verdien av salg med fritidsutstyr, spill og leker økte med over 45 prosent fra feb-ruar i fjor til februar i år. Den totale volumindeksen for detaljhandelen steg med 7,1 prosent i samme periode.
Den sesongjusterte volumindeksen for detaljhandelen økte med 1,3 prosent fra
januar til februar 1999. Detaljhandel er i denne sammenheng eksklusiv
motorkjøretøyer og bensin.
Det var verdiindeksen av butikkhandel med fritidsutstyr, spill og leker som
steg med 45,5 prosent fra feb-ruar 1998 til februar 1999. Salg av fritidsbåter
har bidratt mest til veks-ten. Verdien av salg med elektriske
husholdningsapparater, radio og fjernsyn og datamaskiner, kontormaskiner og
telekommunikasjonsutstyr økte også kraftig, med henholdsvis 42,5 og 41,2
prosent. Fra 1. mars i år ble det innført miljøgebyrer på elektriske og
elektroniske produkter, og dette har nok påvirket februarsalget av disse
varene.
Volumet av butikkhandel med andre nye varer, blant annet klær, sko, elektriske
varer, møbler, jern-, farge- og byggevarer økte med vel 11,8 prosent fra
februar 1998 til feb-ruar 1999. Salgsvolumet i butikker med næringen
apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalett-artikler steg med 3,5
prosent i samme periode. Volumindeksen for butikkhandel med bredt vareutvalg,
som i stor grad består av kolonialforretninger, økte med 3,1 prosent.
Tilsvarende tall for butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i
spesialforretninger gikk opp med kun 0,3 prosent.
0,2 prosent endring fra foreløpige tall
Verdiindeksen for detaljhandel gikk opp med 8,7 prosent fra februar 1998 til februar 1999. Dette er 0,2 prosentpoeng mindre enn foreløpige tall som ble publisert 23. mars i år. Prisindeksen steg med 1,5 prosent i samme periode.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en vekst på 2,5 prosent fra januar til februar. Den høyere vekstraten sett i forhold til detaljomsetningsindeksen kan tilskrives konsumgruppene tobakk, motorkjøretøyer samt elektrisitet. Den ujusterte varekonsumindeksen var i februar 4,8 prosent høyere enn i samme måned året før.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 700
bedrifter som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 15 prosent av totalt
antall bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3 og 5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av
varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i
beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av
motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av
elektrisitet og fyringsoljer.
Ny statistikk
Detaljomsetningsindeksen, februar 1999.
Statistikken utgis hver måned i
Ukens statistikk. Mer informasjon: Om detaljomsetningsindeksen:
Solveig.Nygardseter@ssb.no,
tlf. 62 88 51 74, eller Aud.Midtsundstad,@ssb.no, tlf. 62 88 54 37. Om varekonsumindeksen: Gisle.Froiland@ssb.no, tlf. 21 09 46
91, eller Kristian.Gimming@ssb.no, tlf. 21 09 44 17.
Ukens statistikk nr. 15, 1999 [an error occurred while processing this directive]