[an error occurred while processing this directive]
Kampen om lønningene har vært blant de stridsspørsmålene som mest dramatisk har vært med på å forme den politiske virkeligheten i Norge i det 20. århundret. Det er vanlig å tenke på to spesielt viktige perioder når det gjelder forskjeller i arbeidslønninger - årene 1910 til 1920 og årene 1940 til 1950. Begge verdenskrigene medførte en slags økonomisk unntakstilstand, og i begge periodene minsket lønnsforskjellene dramatisk. Klart sterkest var utjevningen i den første perioden.
Sekretær i Det Statistiske Centralbureau var medlem i Den Departementale
Lønnskomité som ble nedsatt av Finansdepartementet i 1926 for å utrede
forholdet mellom lønnsnivået i de forskjellige samfunnssektorer etter de
turbulente verdenskrigs- og dyrtidsårene. Departementet var spesielt opptatt av
hva som hadde skjedd med de statlige lønningene. Undersøkelsen viste at disse
hadde økt relativt mindre enn lønningene både i privat og kommunal sektor, og i
1926 hadde lønningene i staten fortsatt ikke nådd 1914-nivået. Denne
nedjusteringen av lønningene til statsansatte og embetsmenn sammenlignet med
lønnsnivået i andre sektorer, skulle vise seg å bli en av de viktigste
langsiktige konsekvensene av dyrtiden.
Desidert høyest lønnet i 1921 var direktører i industribedrifter.
Gjennomsnittslønnen for disse direktørene lå 50 prosent høyere enn
direktørlønningene i bank og forsikring, dobbelt så høyt som lønningene for
tilsvarende stillinger i handelsbedrifter og skipsrederier og nesten dobbelt så
høyt som den aller høyeste statslønningen - som tilfalt generaldirektøren ved
statsbanene.
Det var slående forskjeller mellom de laveste og de høyeste lønningene.
Dårligst ut kom de kommunalt ansatte sykepleierskene, med under 2 000
kroner i årslønn. De laveste lønningene tilhørte de typiske kvinneyrkene,
telefon- og kontordamer hadde rundt 3 500 kroner i året. Mannlige
kontorister, butikk- og lagerekspeditører kunne tjene litt mer. I gruppen med
lønninger mellom 5 000 og 6 000 kroner finnes lærere, vaktmestere og
førsteassistenter i departementene. En byråsjef i departementet tjente, i
likhet med en kontorsjef eller avdelingssjef i det private næringsliv, det
dobbelte av dette. En professor tjente i overkant av det dobbelte som en lærer,
og en ekspedisjonssjef i et departement tjente nesten tre ganger så mye.
Det er vanskelig å sammenligne disse tallene med dagens tall. Men det er
likevel nokså tydelig at avstanden mellom de laveste og de høyeste lønningene,
hvis vi her ser bort fra de aller største lederlønningene, er betydelig
redusert. I 1996 tjente en departementsfullmektig 60 prosent av en byråsjef, og
i 1921 hadde en tilsvarende departementsfunksjonær ikke mer enn 30 prosent av
byråsjeflønnen. En lærer i den videregående skolen tjente, i likhet med en
vaktmester, om lag 85 prosent av en byråsjeflønn i 1996, mens en professor
hadde 120 prosent av den samme lønnen. I 1921 tjente professoren 120 prosent av
byråsjeflønnen, læreren derimot ikke mer enn halvparten og vaktmesteren 40
prosent av hva en byråsjef i departementet tjente. Ingeniører har alltid vært
godt betalt. I 1921 tjente den gjennomsnittlige overingeniøren i en privat
bedrift halvannen gang så mye som byråsjefen, i 1996 lå den tilsvarende
inge-niørlønningen hele 70 prosent høyere enn byråsjefens. Ved en sammenligning
av lønningene internt i bedriftene ser man at det gikk fem kontordamelønninger
på en overingeniør i 1921, mens det i 1996 gikk drøyt to.
Les mer om Statistikk mot år 2000
Kilde
Innstilling fra Den Departementale Lønnskomité om forskjellige spm.
vedr. almindelig revisjon av offentlige lønninger, Oslo 1926 (bilag I til
St.prp. 75, 1927).
Mer informasjon: Hege-Roll.Hansen@ssb.no, tlf. 21 09 48 16.
Ukens statistikk nr. 16, 1999 [an error occurred while processing this directive]