[an error occurred while processing this directive]
80 445 person- og varebiler ble vraket mot pant i fjor. Dette er 78,4 prosent flere enn året før. Bileiere i Aust-Agder leverte inn flest biler til vraking sett i forhold til bestanden, mens færrest ble innlevert i Finnmark.
Bileiere fra Aust-Agder leverte inn 2 929 biler, som svarte til 5
prosent av person- og varebilstanden. I Finnmark ble bare 823 person- og
varebiler vraket mot pant, tilsvarende 2,9 prosent av bestanden.
Landsgjennomsnittet var på 4 prosent.
I alt ble 76 221 personbiler vraket mot pant i fjor. Dette tilsvarte
4,3 prosent av bestanden, mot 2,4 prosent året før. Tallet på vrakede
varebiler var 4 224. Dette utgjorde 2 prosent av bestanden, mot
1,5 prosent i 1997.
Flest Lada personbiler til vraking
Regnet som prosent av bestanden ble det innlevert flest Lada personbiler til
vraking i 1998 med 17,3 prosent. Det ble også tatt mange Fiat-er ut av
trafikken, tilsvarende 15,9 prosent av bestanden. Til sammenligning utgjorde
antallet vrakede Mercedes-er bare 1,2 prosent av bestanden.
Gjennomsnittsalderen ved vraking har endret seg lite de siste årene. For
personbiler var den i 1998 17,3 år og for varebiler 14,2 år. Av personbilene
var det fortsatt Mercedes som var eldst ved vraking med 21,1 år. Skoda hadde
den laveste gjennomsnittsalderen med 12,8 år. Av varebilene hadde Volvo den
lengste levetiden med 18,3 år.
Fortsatt gammel bilpark
Gjennomsnittsalderen på bilparken har gått ned fra 10,4 år i 1995 til 9,9 år
ved utgangen av 1998. Fra 1997 til 1998 gikk gjennomsnittsalderen ned med 0,1
år. Nedgangen skyldes mange vrakede biler både i 1996 og 1998, samt et relativt
høyt nybilsalg de tre siste årene. Gjennomsnittsalderen for varebiler gikk ned
fra 7,4 til 7,3 år i samme perioden, men fortsatt har Norge en av Europas
eldste personbilparker.
Personbilene i Oslo hadde lavest gjennomsnittsalder med 8,3 år. Høyest var den
i Oppland med 11,3 år. Også alderen på varebilene var lavest i Oslo med bare
5,6 år, og høyest i Oppland og Nord-Trøndelag med 9 år.
Personbilbestanden økte med 1,6 prosent fra 1997 til 1998. Nettotilveksten
i personbilparken var på 28 399 biler. Ved utgangen av 1998 var det i alt
registrert 1 785 406 personbiler i Norge, eksklusive ambulanser.
Varebilbestanden økte med 5,4 prosent, og utgjorde 208 955 ved utgangen av
1998.
En av fem personbiler over 15 år
Fra 1995 til 1998 har andelen personbiler som er tre år eller nyere økt fra 13,8 til 20,5 prosent av bestanden. Det vil si fra 231 883 til 365 371 biler. Ved utgangen av 1998 var 18,5 prosent av bilene 16 år eller eldre, nær det samme som ved utgangen av 1995. Av varebilene var 30,1 prosent av bestanden 3 år eller nyere, mens bare 7,3 prosent var 16 år eller eldre ved utgangen av 1998. Fabrikkmerkene Ford, Opel og Volkswagen hadde omtrent samme andel av personbilbestanden ved utgangen av fjoråret med drøyt 11 prosent hver. Toyota var det største merket blant varebilene, med en bestandsandel på 18,9 prosent.
Om statistikken
Panteordningen for biler omfatter person- og varebiler som var registrert 1. januar 1977 eller som har blitt registrert senere. Det er ikke gitt tall for merker som ikke lenger importeres til landet. Ved vurdering av materialet bør det tas hensyn til fabrikkmerkenes markedsandel over tid. Statistikken er basert på kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet og vrakpantdata fra Toll- og avgiftsdirektoratet.
Figur 3: Personbilbestanden, etter alder. 31. desember 1998. Prosent
Figur 4: Tallet på person- og varebiler vraket mot pant. 1985-1998
Ny statistikk
Biler vraket mot pant, 1998.
Statistikken utgis årlig i Ukens statistikk
og Norges offisielle statistikk (NOS) Samferdselsstatistikk. Regionale tall vil
bli publisert i (NOS) Regionalstatistikk. Mer informasjon:
Asbjorn.Willy.Wethal@ssb.no, tlf. 62 88 54 15, eller Jan.Monsrud@ssb.no, tlf.
62 88 54 07.
Ukens statistikk nr. 17, 1999 [an error occurred while processing this directive]