[an error occurred while processing this directive]
Hele 96 prosent av lærerne som underviser i grunnskolen har formell undervisningskompetanse. Andelen er noe høyere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet enn på småtrinnet. Likevel ønsker syv av ti å øke sin kompetanse i fagene de underviser i.
Undersøkelsen viser også at ni av ti lærere ønsker å fortsette med å undervise i fagene sine. Undersøkelsen gjelder lærere som underviser i fagene matematikk, natur- og miljøfag, naturfag, o-fag og tilvalgsspråk (tysk, fransk og finsk).
Grunnutdanning
Ni av ti lærere har grunnutdanning fra lærerskole eller høgskole. Blant
lærere som er 30 år eller yngre, viser det seg at hele 19 av 20 har utdanning
fra lærerskole eller høgskole. Hvis trenden holder seg vil andelen av lærere
med høgskoleutdanning stige, på bekostning av andelen med
universitetsutdanning. Det samme gjelder andelen som har tilleggsutdanning fra
et universitet. Av dem som ikke har grunnutdanning fra en lærerskole eller
høgskole, har ni av ti grunnutdanning fra et universitet.
Halvparten av lærerne har tre- til fireårig lærerskole- eller
allmennlærerutdanning. En fjerdedel har tilsvarende utdanning av to års
varighet.
Etter- og videreutdanning
Lærerne er spurt om hvordan de kan tenke seg å gjennomføre et etter- eller videreutdanningsopplegg, hvis de skulle ta slik utdanning. Halvparten kan tenke seg å gjøre det via Internett. Denne andelen er høyest i Nord-Norge og Trøndelag. Videre er andelen menn som kan tenke seg å ta utdanning gjennom Internett høyere enn andelen kvinner, og yngre er overrepresentert i forhold til eldre. Andelen som kan tenke seg å gjennomføre etter- eller videreutdanning i form av kurs på kveldstid, brevkurs eller lignende er noe lavere. To av fem kan tenke seg å ta slike kurs. Mer enn en tredjedel kan tenke seg å ta utdanning i deler av ferien.
Egenvurdering av kompetanse
Menn vurderer sine faglige evner i matematikk, naturfag og natur- og miljøfag som noe høyere enn det kvinner gjør. Det er ikke noen forskjell mellom vurderingene av faglige evner i o-fag og tysk. Mannlige lærere har større tro på egen evne til å lære fra seg faget innenfor natur- og miljøfag enn det kvinner har. For de andre fagene i undersøkelsen viser tallene ingen kjønnsforskjell i vurderingen av denne evnen.
Om statistikken
Undersøkelsen har som mål å belyse hvilken kompetanse lærere som underviser
i grunnskolen har. Undersøkelsen er satt i gang nå for å kartlegge behovet for
etter- og videreutdanning i forbindelse med innføring av de nye læreplanene fra
1997. De nye læreplanene har ført med seg endringer i hvordan fagområder er
definert, og hvilket omfang de ulike fag undervises i. Det er viktig å
kartlegge behovet for etter- og videreutdanning, for å kunne lage en
hensiktsmessig plan for å sette i verk slik utdanning som sikrer at de reelle
behovene i skolen blir ivaretatt.
Målgruppen for undersøkelsen er lærere som underviser i fagene matematikk,
natur- og miljøfag, naturfag, o-fag, tilvalgsspråk (tysk, fransk og finsk) i
skoleåret 1998/99. Undersøkelsen kartlegger lærernes grunnutdanning, og hvilken
utdanning de har i de ulike fag. Den viser både hvor mange som har deltatt i
etterutdanning og hvor mange som ønsker å øke sin kompetanse. Undersøkelsen
sier videre noe om lærernes syn på egen kompetanse.
Vi trakk 4 885 lærere fra Statens sentrale tjenestemannsregister for
skoleverket til undersøkelsen. Alle var registrert som ansatt i
undervisningsstillinger i grunnskolen høsten 1997. Hele 451 av dem arbeidet
ikke som lærere i grunnskolen ved intervjutidspunktet, og ble derfor utelatt
fra utvalget. Hele 91,4 prosent av det resterende utvalget var villige til å
delta i intervjuet. Ikke alle disse underviser i fagene som er aktuelle for
undersøkelsen. Vi intervjuet 2 681 lærere som underviste i minst ett av de
aktuelle fagene.
Ny statistikk
Kompetanse i grunnskolen, 1999.
Ytterligere detaljer vil med det første
bli tilgjengelige i Notater 99/30. Mer informasjon: Dag.Roll-Hansen@ssb.no,
tlf. 21 09 46 70.
Ukens statistikk nr. 20, 1999 [an error occurred while processing this directive]