[an error occurred while processing this directive]
Fylkeskommunenes driftsutgifter økte fra 1997 til 1998 med 8,8 prosent til om lag 61 milliarder kroner. Samtidig ble det investert i fylkeskommunene for 4,4 milliarder, som er en økning på 22,7 prosent fra året før.
Sterkere økning i driftsutgiftene enn i driftsinntektene og en moderat
økning i rente- og avdragsbelastningen reduserte netto driftsresultatet fra 1
506 milliarder i 1997 til 248 millioner kroner i 1998. Netto driftsresultatet
utgjorde i 1998 0,4 prosent av driftsinntektene mot 2,5 prosent i 1997. Ti
fylkeskommuner hadde negativt netto driftsresultat i 1998. Kun Rogaland fikk
bedret netto driftsresultat fra 1997 til 1998.
Nedgangen i netto driftsresultat skyldes først og fremst høy vekst i
lønnsutgiftene innenfor sektoren helsevern, sosiale tjenester, pleie og omsorg
hvor lønnsutgiftene økte med 11,2 prosent. Driftsutgiftene til denne sektoren
la beslag på vel 61 prosent av de totale driftsutgiftene, mens undervisning som
er den nest største sektoren la beslag på 24 prosent av driftsutgiftene.
Overskudd snudd til underskudd
Fra et overskudd i 1997 på 30 mil-lioner kroner viste regnskapstallene for
1998 et underskudd før lån og avsetninger på 1,7 milliarder. Dette har
sammenheng med et redusert netto driftsresultat og en sterk økning i
bruttoinvesteringene. Vestfold, som hadde størst negativt netto driftsresultat,
var også den fylkeskommunen hvor brutto investeringsutgiftene utgjorde mest i
prosent av driftsinntektene med 15,7 prosent. Dette ga Vestfold et underskudd
på 353 millioner. Rogaland og Finnmark bedret overskuddet fra 1997 med
henholdsvis 143 og 5 millioner kroner.
Brutto investeringsutgiftene økte med 22,7 prosent eller med vel 800 millioner
til 4,4 milliarder kroner. Brutto investeringsutgiftene utgjorde 7,0 prosent av
driftsinntektene i 1998 mot 6,1 prosent i 1997. Størstedelen av investeringene
fikk vi innenfor sektoren helsevern, sosiale tjenester, pleie og omsorg hvor
det ble investert for vel 500 millioner kroner. I stor grad ble det investert i
somatiske sykehus.
Til tross for et redusert resultat ble bruk av lån i prosent av brutto
investeringsutgiftene redusert fra 57,9 prosent i 1997 til å utgjøre 42,4
prosent i 1998. Dette betyr at fylkeskommunene brukte av tidligere avsatte
midler til å finansiere investe-
ringene.
Balansen
Den langsiktige gjelden økte med 110 millioner eller 0,6 prosent fra 1997 til 1998. Den langsiktige gjelden sett i forhold til driftsinntektene ble redusert og utgjorde 28,2 prosent i 1998. Underskuddet før lån ga en økning i nettogjelden fra 1997 til 1998. Arbeidskapitalen ble kraftig redusert og utgjorde i 1998 1,1 prosent av driftsinntektene.
Om statistikken
Opplysninger bygger på endelige regnskapstall for 1998, som Statistisk
sentralbyrå innhenter fra alle fylkeskommuner. Fylkeskommunenes regnskaper er
delt i drifts-, kapital- og balanseregnskap. Driftsregnskapet omfatter løpende
inntekter og alminnelig løpende utgifter medregnet avdrag på lån.
Kapitalregnskapet omfatter investeringsutgifter og finansiering av disse
gjennom bruk av lån og andre kilder.
Sør-Trøndelag og Nordland har levert regnskap etter forsøkskontoplanen i
Fylkes-KOSTRA, og konvertert til gjeldene kontoplan av Statistisk sentralbyrå.
Regnskapstallene har dermed ikke samme kvalitet og er heller ikke fullt ut
sammenlignbare med tallene for de andre fylkeskommunene. Blant annet medfører
forskriftskontoplanen en oppjustering av faste eiendommer og anlegg i
balansen.
Størrelsen på netto driftsresultat indikerer i hvor stor grad
driftsinntektene kan nyttes til finansiering av investeringer, avsettes eller
nyttes til dekning av tidligere års underskudd.
Overskudd før lån og avsetninger viser om de totale inntekter overstiger
de totale utgifter (inklusive utgifter til bruttoinvesteringer), og samsvarer i
hovedsak med begrepet overskudd før lånetransaksjoner som brukes når
kommuneforvaltningen presenteres etter nasjonalregnskapets føringsprinsipper.
Overskuddet før lån og avsetninger, sammen med eventuelle omvurderinger av
fordringer og gjeld, bestemmer utviklingen i kommunenes fordringsposisjon.
Arbeidskapitalen utgjøres av differansen mellom omløpsmidler og
kortsiktig gjeld i balanseregnskapet.
Ny statistikk
Kommuneregnskapsstatistikk, 1998. Fylkeskommuner.
Statistikken utgis
årlig i Ukens statistikk. Mer informasjon: Camilla.B.Strand@ssb.no,tlf. 21 09
47 18, Torild.Floysvik@ssb.no, tlf. 21 09 45 16, eller Tove.Brynildsen@ssb.no,
tlf. 21 09 47 72.
Ukens statistikk nr. 23, 1999 [an error occurred while processing this directive]