Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Stor variasjon i kommunale gebyrer
Det er betydelige forskjeller i gebyrene mellom ulike kommuner. Dette går frem av Statistisk sentralbyrås årlige undersøkelse av kommunale gebyrer knyttet til egen bolig.
Undersøkelsen omfatter de 100 mest folkerike kommunene i landet i tillegg til 24 mindre kommuner, og dekker rundt tre firedeler av landets befolkning. I gjennomsnitt betalte husholdningene i utvalgskommunene et årsgebyr på 1 708 kroner for vann og 2 407 kroner for avløp i januar 1999.
For vann varierer årsbetalingen mellom 514 kroner og 3 791 kroner. Avløpsgebyrene varierer mellom 550 kroner og 5 289 kroner. Om lag 65 prosent av utvalget har avløpsgebyrer i intervallet 1 500 - 3 000 kroner, men knappe to tredeler av utvalget har vanngebyr i intervallet 1 000 - 2 000 kroner.
Gjennomsnittlig årlig renovasjonsgebyr beløp seg til 1 641 kroner og gebyrene varierer mellom 1 089 kroner og 2 863 kroner. Årsbetalingen er beregnet for en standard bolig på 110 kvadratmeter med ett mål tomt og vannforbruk på 175 kubikkmeter.
Renovasjon
Årsbetalingen for renovasjon er beregnet på bakgrunn av såkalte helårsabonnement som normalt bygger på ukentlig tømming av 120 liters søppeldunk. Utviklingen i behandling av avfall de siste årene medfører imidlertid at innholdet i renovasjonstjenestene kan variere noe fra kommune til kommune. Kommunen har ikke mulighet til å subsidiere renovasjon, men husholdninger som leverer mindre avfall fordi de sorterer og komposterer avfall kan blant annet oppleve reduserte gebyr. Innføring av nye tjenester kan derfor forklare noe av variasjonen i årsbetalingene for renovasjon. Fordeling på intervaller viser at kun 15 kommuner i utvalget har renovasjonsgebyr under 1 250 kroner og hele 45 kommuner har et renovasjonsgebyr som overstiger 1 750 kroner.
Med virkning fra 1. januar ble det innført en "grønn avfallsskatt" (deponiavgift) på sluttbehandling av avfall . Dette er en fast avgift per tonn avfall som går til deponi eller forbrenning. Formålet med avgiften er å vri forbruket av kommunale renovasjonstjenester mot en mer miljøvennlig behandling. Avgiften er en viktig forklaringsfaktor bak økningen i renovasjonsgebyret det siste året, men det er ikke mulig å anslå i hvor stor grad denne avgiften er veltet over på konsumentene.
Kommunenes frihet til å fastsette omfanget av brukerbetaling er i stor grad regulert gjennom lov- og regelverket. Fastsetting av avgiftsnivået på kommunale gebyr for vann, avløp og renovasjon er begrenset av selvkostprinsippet. Dette innebærer at gebyrene kun i begrenset omfang kan overstige de reelle kostnadene ved å levere tjenestene.
Tilleggsinformasjon
Alle tall er veide gjennomsnitt der vektandelen er basert på gebyrinntekter fra KOSTRA (skjema 23). Nivåtallene er oppgitt inkl. mva., i motsetning til hva som rapporteres til KOSTRA. Enkelte kommuner har ikke gebyr for alle fire tjenesteområdene og/eller har ikke rapportert gebyrinntekter, totalt eller for enkeltområder. Disse er tatt ut av beregningene for de aktuelle tjenestene. Enkelte manglende tall kan være imputert.
Kontakt
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34