Ny modell viser effekter av biltypevalg på utslipp
Publisert:
Ny modell illustrerer hvordan endringer i norsk bilbeholdning og skattøkning på drivstoff kan redusere klimautslipp. Hvis elbiler dominerer privatbilmarkedet i fremtiden, og prisen på bensin og diesel øker med 50 prosent, vil dette redusere utslipp vesentlig.
Det viser en ny modell og analyse av Geir H. Bjertnæs, Karl Jacobsen og Birger Strøm. Modellen er dokumentert i rapporten Modellering og analyse av husholdningenes valg av biltyper.
Nyanserer bildet av energiforbruk
I motsetning til tidligere modeller for framskrivninger av norsk økonomi og energiforbruk, tar denne modellen hensyn til omlegging mot mer klimavennlige biler. Ved å forutsette at klimavennlige biler kan komme til å utgjøre en større del av privatbilmarkedet framover, forsøker modellen å gi et bilde av energiforbruk og utslipp på lang sikt. Utslipp forbundet med forbruk av ulike drivstofftyper modelleres. Utslipp forbundet med produksjon av drivstoffene og biltypene er ikke modellert. Modellen kan anvendes til å analysere politikk som stimulerer innfasing av klimavennlige biltyper.
Elbiler og skatt gir utslippsreduksjon
I referansebanen gjøres det en antagelse om at elbilandelen vokser slik at elbiler dominerer markedet på lengre sikt. Antagelsene innebærer at utslippet av klimagasser fra husholdningenes bilbruk i referansebanen øker de første 30 årene. Det er først når en vesentlig del av bilparken konverteres til elbiler at utslippene begynner å avta.
For å gi en illustrasjon av modellens egenskaper, analyserer forskerne effekten av å innføre en skatt som øker prisen permanent på bensin med 50 prosent. Deretter ser de på effekten av å innføre en skatt som øker prisen permanent på både bensin og diesel med 50 prosent. Analyser viser at en skatt kun på bensin kun vil gi moderat nedgang i utslipp, fordi husholdningene kan komme til å forbruke mer diesel. Derimot kan en skatt på både bensin og diesel kunne gi en vesentlig nedgang i utslippet av klimagasser på lang sikt.
Predikerer ikke elbildominans
Modellen spesifiserer fem forskjellige biltyper. Analysen gjør imidlertid ikke en sammenligning av hvilke biltyper som vil gi mest utslippsreduksjon, og referansebanen forsøker ikke predikere utviklingen i bilmarkedet. Forskerne har styrt utviklingen i bilbeholdningen over tid i referansebanen, slik at bilmarkedet på sikt domineres av elbiler. Fokuset på elbiler begrunnes med forventninger om teknologiske framskritt forbundet med elbilteknologi. Alternative forutsetninger vil generere andre sammensetninger av bilbeholdningene, dersom modellbruker ønsker dette.
Videreutvikling av MSG
Rapporten inngår som del av MSG-kontrakten med Finansdepartementet for 2010. MSG er en anvendt generell likevektsmodell for norsk økonomi utviklet i Statistisk sentralbyrå. Modellen er utviklet for både å kunne gi konsistente langsiktige projeksjoner av utviklingen i norsk økonomi, og for å kunne analysere effektene av endringer i økonomisk politikk og andre eksogene variable av betydning for norsk økonomi. Ler mer om MSG.
Kontakt
-
- Telefon
- 21094413