Samfunnsspeilet, 1/2017
Spesialisthelsetjenesten
Staten betaler 14 milliarder for private spesialisttjenester
Publisert:
Offentlige helseforetak kjøpte spesialisthelsetjenester fra private for 14 milliarder kroner i 2015. Dette utgjorde om lag 10 prosent av helseforetakenes driftsutgifter. Nesten to tredeler av de innkjøpte tjenestene fra private er kjøp av somatiske sykehustjenester. Innslaget av private tjenester er størst innenfor rusbehandling.
- Artikkelen er en del av serien
- Samfunnsspeilet, 1/2017
Regionale helseforetak (RHF) oppfyller sitt «sørge-for»-ansvar ved å tilby befolkningen behandling ved helseforetak og ved å kjøpe tjenester fra helseforetak i andre helseregioner. I tillegg kjøper de tjenester fra private sykehus og helseinstitusjoner og fra sykehus i utlandet. Private leveranser av spesialisthelsetjenester i de ulike helseregionenes tjenestetilbud utgjør 14 milliarder kroner på årsbasis.
Høsten 2015 ble Fritt behandlingsvalg innført. Ordningen åpner for å gi private mulighet til å levere flere helsetjenester, slik at pasienters valgfrihet øker og ventetider reduseres (Helse- og omsorgsdepartementet, 2014).
En av ti kroner i offentlige helseforetak går til kjøp fra private
De offentlige helseforetakenes totale driftskostnader beløp seg til omtrent 138 milliarder kroner i 2015. Av dette ble 117 milliarder kroner brukt til å produsere helsetjenester i de offentlige helseforetakene, og 14,1 milliarder ble brukt til å kjøpe tjenester fra private aktører. Figur 1 viser i prosent hvordan driftskostnadene fordeler seg i de offentlige helseforetakene (HF) i 2015.
Figur 1. Totale driftskostnader i offentlige helseforetak, etter kostnadstype. 2015. Prosent
Prosent | |
Driftskostnader egenproduksjon | 85 |
Kjøp av private helsetjenester | 10 |
kjøp av andre offentlige helsetjenester og fra utlandet | 2 |
Avskrivninger | 3 |
Helseforetakene kjøper fortrinnsvis somatiske tjenester, tjenester i psykisk helsevern og i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) fra private tilbydere. Omtrent to tredjedeler av utgiftene til kjøp av private tjenester går til kjøp av somatiske tjenester og laboratorie- og-røntgentjenester. Innenfor psykisk helsevern og TSB utgjør kjøp fra private henholdsvis 20 og 13 prosent av de offentlige utgiftene, som det fremgår i figur 2.
Figur 2. Offentlige helseforetaks kjøp fra private, etter tjenesteområde. 2015. Prosent
Prosent | |
Somatiske tjenester | 59 |
Psykisk helsevern | 20 |
Rusbehandling (TSB) | 13 |
Lab/røntgen | 6 |
Ambulanse og luftambulanse | 2 |
Tre av ti polikliniske konsultasjoner foregår hos private
Figur 3 viser fordelingen av type behandlinger mellom offentlige og private aktører for alle tjenesteområder samlet. Hvor stor andel av behandlingene som foregår hos private aktører, varierer med behandlingsnivå.
Figur 3. Behandlinger i privat regi og i offentlig helseforetak, etter behandlingstype. 2015. Prosent
Institusjoner | Offentlig helsefortak | Private institusjoner | Private avtalespesialister¹ |
Polikliniske konsultasjoner | 70 | 6 | 24 |
Dagbehandlinger | 78 | 22 | |
Oppholdsdøgn | 76 | 24 |
I 2015 ble det samlet gjennomført 11,5 millioner polikliniske konsultasjoner, 5,7 millioner oppholdsdøgn og vel 0,4 millioner dagbehandlinger i spesialisthelsetjenesten, både offentlig og privat. Private leverandører av helsetjenester har relativt sett flere polikliniske konsultasjoner enn dag- og døgnbehandlinger. Om lag en tredjedel av de polikliniske konsultasjonene er i privat regi. Av de private konsultasjonene er mesteparten registrert hos privatpraktiserende spesialister (avtalespesialister). Polikliniske behandlinger gjelder vanligvis behandling av sykdomstilstander som er kortvarige og uten komplikasjoner. De private aktørene har en stor andel av disse behandlingene. Mer ressurskrevende døgnbehandlinger gjøres ofte i offentlige sykehus.
Størst privat tjenestetilbud innenfor rusfeltet
Private helseinstitusjoner tilbyr tjenester innenfor områdene somatikk, psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) side om side med de offentlige helseforetakene. Andelen private helsetjenester av de totale driftskostnadene varierer med tjenesteområdene. Selv om TSB utgjør en relativt liten del av spesialisthelsetjenestene totalt sett, 4 prosent, er det her andelen private tjenester er størst. Andelen kostnader til private innen rusbehandling er langt høyere sammenlignet med somatikk og psykisk helsevern, se figur 4.
Figur 4. Andel driftskostnader til private helseinstitusjoner¹ i spesialisthelsetjenesten, etter tjenesteområde. 2015. prosent
Andel private i prosent | |
Somatiske tjenester | 9 |
Psykisk helsevern for voksne | 11 |
Psykisk helsevern for barn og ungdom | 6 |
Tverrfaglig spesialisert rusbehandling | 35 |
En stor del av kostnadene innenfor rusfeltet er knyttet til langtidsbehandlinger. Mer enn halvparten av alle dagbehandlinger og oppholdsdøgn innenfor rusbehandling gjennomføres i privat regi, se tabell 1. Noe av årsaken er at omsorgs- og behandlingstilbudene til rusmiddelmisbrukere i stor grad har vært drevet av religiøse og rusmiddelpolitiske ideelle organisasjoner, som etablerte slike institusjoner på begynnelsen av 1900-tallet. Disse organisasjonene har alltid spilt en viktig rolle innen rusbehandling, og de representerer fremdeles en betydelig del av fagkompetansen innenfor tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelmisbrukere (Hatlebakk 2014).
Tabell 1. Rusbehandlinger etter behandlingstype og tjenesteleverandør i spesialisthelsetjenesten. 2015
Behandlinger |
Totalt i spesialist- |
Offentlige Helseforetak |
Private institusjoner |
Andel private |
Oppholdsdøgn |
623 444 |
224 731 |
398 713 |
64 |
Oppholdsdager |
5 223 |
2 502 |
2 721 |
52 |
Polikliniske |
433 790 |
352 809 |
80 981 |
19 |
Staten betaler 85 prosent av det private tilbudet
Private sykehus og helseinstitusjoner (avtalespesialister og lab/røntgen institutter er ikke inkludert) hadde 12,7 milliarder kroner i samlede salgs- og driftsinntekter i 2015. Den største delen av inntektene er overføringer fra RHF og HF. De private sykehusene og institusjonene mottok til sammen 10,8 milliarder kroner i overføringer fra RHF og HF knyttet til levering av spesialisthelsetjenester som faller inn under nødvendig helsehjelp i 2015. Dette utgjør i gjennomsnitt 85 prosent av de totale inntektene. Overføringer varierer med organisasjonstype og forholdet mellom de private og regionale helseforetak. For eksempel får private ideelle sykehus med oppdrags- og bestillerdokument fra RHF-ene overføringer som tilsvarer om lag 96 prosent av sine totale inntekter. De private sykehusene og institusjonene uten oppdragsdokument hadde 76 prosent av inntektene fra offentlige RHF og HF i gjennomsnitt (se tabell 2).
Tabell 2. Totale salgs- og driftsinntekter til private og overføringer fra RHF/HF. Million kroner. 2015
Institusjoner | Totale salgs- og driftsinntekter | Overføring | Prosent overføring |
Private ideelle med oppdrag fra RHF |
5 661 | 5 442 | 96 |
Private uten oppdrag | 7 026 | 5 371 | 76 |
Sum | 12 687 | 10 813 | 85 |
Mer privat behandling?
Ordningen med fritt behandlingsvalg fra høsten 2015 var en utvidelse av den tidligere ordningen med Fritt sykehusvalg. Fritt behandlingsvalg omfatter døgnbehandling innenfor psykisk helsevern, tverrfaglig spesialisert rusbehandling og en del somatiske tjenester i første omgang (Helse- og omsorgsdepartementet, 2015). Med fritt behandlingsvalg får pasienter mulighet til å velge blant godkjente private leverandører av helsetjenester, i tillegg til behandlingsteder som er spesifisert i ordningen med fritt sykehusvalg.
Ordningen gjelder ikke de offentlige helseforetakene, og heller ikke de store private ideelle sykehusene med oppdrags- og bestillerdokument (se ovenfor), som har langsiktige og omfattende avtaler med staten. Disse sykehusene fungerer på lik linje med offentlig eide sykehus gjennom avtalene de inngår med RHF. Ordningen gjelder heller ikke privatpraktiserende lege- og psykologspesialister som har driftsavtale med regionale helseforetak (Helse- og omsorgsdepartementet, 2015).
Det er grunn til å tro at fritt behandlingsvalg vil medføre at private helseinstitusjoner vil behandle flere pasienter. Hvor stor endringen blir, og hvor mye den offentlige finansieringen av private helsetjenester utvikler seg, får vi ikke svar på før ordningen har virket en stund.
Litteraturliste
Hatlebakk, I. M. (2014). Rusbehandling - mye i privat regi. Samfunnsspeilet, (2). Hentet fra http://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/rusbehandling-mye-i-privat-regi
Helsedirektoratet. (2016). Aktivitetsdata for avtalespesialister 2015 (Rapport IS-2468). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1180/Aktivitetsdata%20for%20avtalespesialister%202015.pdf
Helse- og omsorgsdepartementet. (2014). Høringsnotat for fritt behandlingsvalg. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/hod/sha/notatfbv.pdf
Forskrift om private virksomheter i spesialisthelsetjenester. (2015). Forskrift om private virksomheters adgang til å yte spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-10-29-1232?q=FOR-2015-10-29-1232
Halle, B. T., og Hedum, A. (2011). Høyest vekst for ideelle sykehus. Samfunnsspeilet,(2). Hentet fra http://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/hoyest-vekst-for-ideelle-sykehus
Helsedirektoratet (2016). Private aktører i spesialisthelsetjenesten. Omfang og utvikling 2010-2014 (Rapport IS-2450). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1159/Private%20akt%C3%B8rer%20i%20spesialisthelsetjenesten.%20Omfang%20og%20utvikling%202010-2014.%20IS-2450.pdf
Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=pasient%20og%20brukerrettheter
Helsedirektoratet (2016, 05.10.). Avtalespesialister. Hentet fra https://helsenorge.no/behandlere/avtalespesialist
Kontakt
-
Emshaw Degife Gurmu
-
SSBs informasjonstjeneste