Bygde 16 ganger så mye skogsbilvei for 50 år siden
Publisert:
Selv om det bygges lite nye skogsveier sammenliknet med 1960-årene, har antall bygde kilometer nesten fordoblet seg fra 2005. I alt ble det ferdigstilt drøyt 100 kilometer nye veier i 2017.
- Tallene er hentet fra
- Skogsveier
- Artikkelen er en del av serien
- Skogsveier (arkiv)
1960-årene var gullalderen for skogsbilveibygging, viser statistikken Skogsveier. I gjennomsnitt ble det bygd nesten 1 300 kilometer skogsbilveier hvert år i dette tiåret, og i toppåret 1968 ble 1 600 kilometer ferdigstilt. I tiårene som fulgte, var nybyggingen av skogsbilveier stor, selv om den i 1980-årene hadde falt til et gjennomsnitt på litt under 800 kilometer per år. Det var først i 1990-årene at nybyggingen bremset kraftig opp.
Figur 1. Skogsvegbygging. Antall kilometer ferdigstilte helårsbilveier og sommerbilveier
Km | |
1950 | 334 |
1951 | 343 |
1952 | 593 |
1953 | 888 |
1954 | 731 |
1955 | 897 |
1956 | 1092 |
1957 | 1043 |
1958 | 948 |
1959 | 846 |
1960 | 598 |
1961 | 1158 |
1962 | 1267 |
1963 | 1373 |
1964 | 1245 |
1965 | 1356 |
1966 | 1293 |
1967 | 1274 |
1968 | 1599 |
1969 | 1421 |
1970 | 1140 |
1971 | 1002 |
1972 | 1026 |
1973 | 920 |
1974 | 790 |
1975 | 874 |
1976 | 841 |
1977 | 802 |
1978 | 831 |
1979 | 774 |
1980 | 779 |
1981 | 637 |
1982 | 740 |
1983 | 878 |
1984 | 777 |
1985 | 747 |
1986 | 806 |
1987 | 784 |
1988 | 870 |
1989 | 814 |
1990 | 739 |
1991 | 768 |
1992 | 780 |
1993 | 523 |
1994 | 482 |
1995 | 376 |
1996 | 303 |
1997 | 284 |
1998 | 290 |
1999 | 218 |
2000 | 166 |
2001 | 176 |
2002 | 189 |
2003 | 130 |
2004 | 93 |
2005 | 56 |
2006 | 68 |
2007 | 58 |
2008 | 74 |
2009 | 69 |
2010 | 83 |
2011 | 78 |
2012 | 92 |
2013 | 82 |
2014 | 70 |
2015 | 105 |
2016 | 115 |
2017 | 103 |
Traktorveibyggingen nådde en topp i 1989
-Traktorveiene ble viktige etter at hesten ble utkonkurrert av traktor som transportmiddel i skogen, forteller seniorrådgiver Trond Amund Steinset i SSBs seksjon for eiendoms- areal- og primærnæringsstatistikk. Fra 1971 steg den årlige byggingen av traktorbilveier gradvis fra litt over 1 000 kilometer i året til over 2 000 kilometer i 1989. I løpet av 1980-årene ble hogstmaskinene vanlige, og i 1990-årene overtok de nesten helt.
- Også utkjøringen av tømmeret ble overtatt av entreprenørene, og behovet for traktorveier ble derfor stadig mindre. I løpet av 1990-årene ble byggingen redusert betydelig, forklarer Steinset.
Denne nedgangen har fortsatt, og i 2017 ble det bygd 172 kilometer traktorvei.
Figur 2. Antall kilometer ferdigstilte skogsveier
Nye helårsbilveier og sommerbilveier | Ombygde helårsbilveier og sommerbilveier | Nye vinterbilveier og traktorveier | |
1971 | 1002 | 129 | 1117 |
1972 | 1026 | 125 | 1089 |
1973 | 920 | 182 | 1169 |
1974 | 790 | 178 | 1370 |
1975 | 874 | 290 | 1348 |
1976 | 841 | 236 | 1352 |
1977 | 802 | 199 | 1172 |
1978 | 831 | 294 | 1318 |
1979 | 774 | 186 | 1252 |
1980 | 779 | 238 | 1726 |
1981 | 637 | 236 | 1677 |
1982 | 740 | 313 | 1279 |
1983 | 878 | 278 | 1372 |
1984 | 777 | 347 | 1376 |
1985 | 747 | 344 | 1394 |
1986 | 806 | 477 | 1429 |
1987 | 784 | 570 | 1767 |
1988 | 870 | 523 | 2038 |
1989 | 814 | 621 | 2161 |
1990 | 739 | 733 | 2081 |
1991 | 768 | 683 | 1861 |
1992 | 780 | 766 | 1899 |
1993 | 523 | 641 | 1328 |
1994 | 482 | 532 | 987 |
1995 | 376 | 436 | 903 |
1996 | 303 | 327 | 832 |
1997 | 284 | 359 | 745 |
1998 | 290 | 503 | 707 |
1999 | 219 | 432 | 573 |
2000 | 166 | 436 | 614 |
2001 | 176 | 434 | 471 |
2002 | 189 | 500 | 605 |
2003 | 130 | 410 | 382 |
2004 | 93 | 300 | 305 |
2005 | 56 | 202 | 230 |
2006 | 68 | 221 | 234 |
2007 | 58 | 196 | 209 |
2008 | 74 | 316 | 236 |
2009 | 69 | 232 | 291 |
2010 | 83 | 300 | 188 |
2011 | 78 | 249 | 155 |
2012 | 92 | 264 | 189 |
2013 | 82 | 314 | 195 |
2014 | 70 | 364 | 175 |
2015 | 105 | 335 | 165 |
2016 | 115 | 412 | 156 |
2017 | 103 | 388 | 172 |
Ombyggingen større enn nybyggingen
Fra midten av 1990-årene har ombyggingen av skogsbilveier vært større enn nybyggingen.
- En viktig grunn til ombyggingen er at tømmervogntogene har blitt stadig større, men ombygging er også et resultat av det mange steder er et godt utbygd skogsbilveinett som trenger opprustning, sier Steinset.
I 2017 ble det ombygd knapt 400 kilometer skogsbilvei.
Figur 3. Gjennomsnittlig byggekostnad per meter for helårsbilveier og sommerbilveier bygd med offentlige tilskudd
Nyanlegg | Ombygging | |
2005 | 504 | 199 |
2006 | 368 | 156 |
2007 | 524 | 200 |
2008 | 471 | 205 |
2009 | 440 | 211 |
2010 | 583 | 240 |
2011 | 480 | 260 |
2012 | 657 | 298 |
2013 | 757 | 306 |
2014 | 726 | 282 |
2015 | 769 | 379 |
2016 | 707 | 346 |
2017 | 878 | 353 |
92 millioner kroner i offentlige tilskudd
Totalt ble det ferdigstilt skogsveier for 267 millioner kroner i 2017. Det er 1 million kroner mindre enn året før. Offentlige tilskudd dekket 92 millioner kroner av de totale byggekostnadene. Nye helårsbilveier og sommerbilveier bygd med offentlige tilskudd kostet i gjennomsnitt 878 kroner per meter.
Kontakt
-
Terje Olav Rundtom
-
Trond Amund Steinset
-
SSBs informasjonstjeneste