Bygde 16 ganger så mye skogsbilvei for 50 år siden

Publisert:

Selv om det bygges lite nye skogsveier sammenliknet med 1960-årene, har antall bygde kilometer nesten fordoblet seg fra 2005. I alt ble det ferdigstilt drøyt 100 kilometer nye veier i 2017.

1960-årene var gullalderen for skogsbilveibygging, viser statistikken Skogsveier. I gjennomsnitt ble det bygd nesten 1 300 kilometer skogsbilveier hvert år i dette tiåret, og i toppåret 1968 ble 1 600 kilometer ferdigstilt. I tiårene som fulgte, var nybyggingen av skogsbilveier stor, selv om den i 1980-årene hadde falt til et gjennomsnitt på litt under 800 kilometer per år. Det var først i 1990-årene at nybyggingen bremset kraftig opp.

Figur 1. Skogsvegbygging. Antall kilometer ferdigstilte helårsbilveier og sommerbilveier

Km
1950 334
1951 343
1952 593
1953 888
1954 731
1955 897
1956 1092
1957 1043
1958 948
1959 846
1960 598
1961 1158
1962 1267
1963 1373
1964 1245
1965 1356
1966 1293
1967 1274
1968 1599
1969 1421
1970 1140
1971 1002
1972 1026
1973 920
1974 790
1975 874
1976 841
1977 802
1978 831
1979 774
1980 779
1981 637
1982 740
1983 878
1984 777
1985 747
1986 806
1987 784
1988 870
1989 814
1990 739
1991 768
1992 780
1993 523
1994 482
1995 376
1996 303
1997 284
1998 290
1999 218
2000 166
2001 176
2002 189
2003 130
2004 93
2005 56
2006 68
2007 58
2008 74
2009 69
2010 83
2011 78
2012 92
2013 82
2014 70
2015 105
2016 115
2017 103

Traktorveibyggingen nådde en topp i 1989

-Traktorveiene ble viktige etter at hesten ble utkonkurrert av traktor som transportmiddel i skogen, forteller seniorrådgiver Trond Amund Steinset i SSBs seksjon for eiendoms- areal- og primærnæringsstatistikk. Fra 1971 steg den årlige byggingen av traktorbilveier gradvis fra litt over 1 000 kilometer i året til over 2 000 kilometer i 1989. I løpet av 1980-årene ble hogstmaskinene vanlige, og i 1990-årene overtok de nesten helt.

- Også utkjøringen av tømmeret ble overtatt av entreprenørene, og behovet for traktorveier ble derfor stadig mindre. I løpet av 1990-årene ble byggingen redusert betydelig, forklarer Steinset.

Denne nedgangen har fortsatt, og i 2017 ble det bygd 172 kilometer traktorvei.

Figur 2. Antall kilometer ferdigstilte skogsveier

Nye helårsbilveier og sommerbilveier Ombygde helårsbilveier og sommerbilveier Nye vinterbilveier og traktorveier
1971 1002 129 1117
1972 1026 125 1089
1973 920 182 1169
1974 790 178 1370
1975 874 290 1348
1976 841 236 1352
1977 802 199 1172
1978 831 294 1318
1979 774 186 1252
1980 779 238 1726
1981 637 236 1677
1982 740 313 1279
1983 878 278 1372
1984 777 347 1376
1985 747 344 1394
1986 806 477 1429
1987 784 570 1767
1988 870 523 2038
1989 814 621 2161
1990 739 733 2081
1991 768 683 1861
1992 780 766 1899
1993 523 641 1328
1994 482 532 987
1995 376 436 903
1996 303 327 832
1997 284 359 745
1998 290 503 707
1999 219 432 573
2000 166 436 614
2001 176 434 471
2002 189 500 605
2003 130 410 382
2004 93 300 305
2005 56 202 230
2006 68 221 234
2007 58 196 209
2008 74 316 236
2009 69 232 291
2010 83 300 188
2011 78 249 155
2012 92 264 189
2013 82 314 195
2014 70 364 175
2015 105 335 165
2016 115 412 156
2017 103 388 172

Ombyggingen større enn nybyggingen

Fra midten av 1990-årene har ombyggingen av skogsbilveier vært større enn nybyggingen.

- En viktig grunn til ombyggingen er at tømmervogntogene har blitt stadig større, men ombygging er også et resultat av det mange steder er et godt utbygd skogsbilveinett som trenger opprustning, sier Steinset.

I 2017 ble det ombygd knapt 400 kilometer skogsbilvei.

Figur 3. Gjennomsnittlig byggekostnad per meter for helårsbilveier og sommerbilveier bygd med offentlige tilskudd

Nyanlegg Ombygging
2005 504 199
2006 368 156
2007 524 200
2008 471 205
2009 440 211
2010 583 240
2011 480 260
2012 657 298
2013 757 306
2014 726 282
2015 769 379
2016 707 346
2017 878 353

92 millioner kroner i offentlige tilskudd

Totalt ble det ferdigstilt skogsveier for 267 millioner kroner i 2017. Det er 1 million kroner mindre enn året før. Offentlige tilskudd dekket 92 millioner kroner av de totale byggekostnadene. Nye helårsbilveier og sommerbilveier bygd med offentlige tilskudd kostet i gjennomsnitt 878 kroner per meter.

Figur 4

Figur 4. Antall kilometer skogsbilvei per km² produktivt

Kontakt