9543_not-searchable
/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/kofola/arkiv
9543
Økt omdisponering av dyrka jord
statistikk
2008-06-16T10:00:00.000Z
Jord, skog, jakt og fiskeri;Jord, skog, jakt og fiskeri;Offentlig sektor
no
kofola, Kommunal forvaltning av landbruksarealer, nydyrking, omdisponering av jord, nedbygging av jordbruksareal, deling av eiendom, boplikt, konsesjonsloven, drivepliktKOSTRA, Jordbruk, Skogbruk, Landbrukseiendommer , Jord, skog, jakt og fiskeri, Offentlig sektor
false

Kommunal forvaltning av landbruksarealer2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økt omdisponering av dyrka jord

I 2007 ga norske kommuner adgang til å omdisponere 8 800 dekar dyrka jord og 6 600 ( 1 )  dekar dyrkbar jord, mot henholdsvis 8 000 og 6 100 dekar året før.

Omdisponering av dyrka jord til ulike formål. 2007. Prosent

Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord. 1993-2007. Dekar

I alt 8 800 dekar dyrka jord ble vedtatt omdisponert i 2007, mens tilsvarende tall for 2005 og 2006 var henholdsvis 7 700 og 8 000 dekar. Nasjonalt er det sterkt fokus på jordvern, og i 2004 vedtok Staten et mål om å halvere den årlige omdisponeringen av de mest verdifulle jordbruksressursene innen 2010. I perioden 1994-2003 ble det i gjennomsnitt omdisponert 13 360 dekar dyrka jord. Omfanget i 2007 utgjorde 66 prosent av dette gjennomsnittet, mot 60 prosent i 2006 og 58 i 2005. I 2007 ble mest dyrka jord omdisponert i Akershus og Oslo med 1 500 dekar. Deretter fulgte Sør-Trøndelag med om lag 1 400 dekar, mens Vestfold omdisponerte knapt 800 dekar dyrkbar jord.

I 2007 ble det registrert en omdisponering av dyrkbar jord på til sammen 6 600 ( 1 ) dekar. Dette er 500 ( 1 ) dekar mer enn det som ble registrert for året 2006, men langt mindre enn registrert i årene 2004 og 2005. Det er grunn til å anta at rapporteringen ikke fanger opp alle dyrkbare arealer som vedtas omdisponert enten med hjemmel i jordloven eller i plan- og bygningsloven. Rutinene for kommunenes rapportering av omdisponering av dyrka og dyrkbare arealer ble lagt om i 2005, og tallene regnes fortsatt som noe mer usikre enn for tidligere år.

I tillegg til omdisponering av dyrka og dyrkbar jord rapporterte også kommunene annen saksbehandling etter jordloven, konsesjonsloven og odelsloven. Dette gjaldt søknader om nydyrking, deling av landbrukseiendom, konsesjon for erverv av fast eiendom og fritak for boplikt.

Fortsatt betydelig nydyrking

I 2007 ble det godkjent nydyrka 13 100 dekar, en økning på 1 500 dekar fra året før. Nydyrkingen hadde størst omfang i Rogaland og i Nord-Trøndelag, der 2 100 og 2 000 dekar ble godkjent. Deretter fulgte Oppland med 1 900 dekar godkjent nydyrka areal, mens det i hvert av fylkene Hedmark og Nordland ble godkjent 1 800 dekar.

Mange fritak fra boplikt

Av 900 søknader om fritak fra boplikt ved konsesjonsfrie overdragelser av landbrukseiendommer i 2007 fikk kun 10 prosent avslag på søknaden. En tredjedel av søkerne fikk innvilget varig fritak fra boplikt.

 

I 2007 behandlet kommunene 2 200 søknader om konsesjon for kjøp av fast eiendom, og knapt 3 prosent av søknadene ble avslått. En tredjedel av søknadene ble innvilget uten vilkår, mens i underkant av to tredjedeler ble innvilget med vilkår om boplikt og/eller driveplikt på eiendommen.

Dyrka og dyrkbar jord defineres i henhold til jordbruksareal og dyrkingsjord i Økonomisk kartverk:

Dyrka jord omfatter fulldyrka jord, overflatedyrka jord og innmarksbeite;

- Fulldyrka jord er areal som er dyrka til vanlig pløyedybde, og som kan nyttes til åkervekster eller til eng som kan fornyes ved pløying.

- Overflatedyrka jord er areal som for det meste er ryddet og jevnet i overflaten, slik at maskinell høsting er mulig.

- Innmarksbeite er innmarksareal som kan nyttes som beite, men som ikke kan høstes maskinelt. Minst 50 prosent av arealet skal være dekket av grasarter.

Dyrkbar jord er areal som ved oppdyrking kan settes i slik stand at det vil oppfylle kravene til lettbrukt fulldyrka jord, og som oppfyller kravene til klima og jordkvalitet for plantedyrking.

Dyrka mark som for tiden ikke er i produksjon skal registreres på linje med arealer i produksjon.

Dyrkbar jord skal registreres selv om det for tida ikke er aktuelt å dyrke opp jorda.

( 1 ) Tall er rettet 26. juni 2008.

Tall for dyrka og dyrkbar jord omdisponert etter plan- og bygningsloven er korrigert. Korreksjonen gjelder Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylke, samt oppsummerte tall for hele landet. Korrigerte tall for Trondheim kommune i Statistikkbanken vil bli lagt ut i slutten av august.

Tabeller: