Notater 2011/38
Dokumentasjonsrapport
Mediebruksundersøkelsen 2010
- Publikasjonen er en del av serien
- Mediebruksundersøkelsen. Dokumentasjonsrapport
SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991 har SSB hvert år gjennomført kvartalsvise undersøkelser om mediebruk.
Det ble trukket et utvalg på 3 000 personer i alderen 9–79 år. 60 prosent av bruttoutvalget svarte på undersøkelsen. Den viktigste årsaken til frafall var at personene ikke ønsket å delta, deretter at vi ikke klarte å komme i kontakt med personer i utvalget. Svarprosenten har ligget relativt stabilt rundt 70 prosent siden slutten av 1990-tallet. I 2008 falt svarprosenten betraktelig. Størstedelen av fallet i svarprosenten kan forklares med en økning i andelen som ikke ønsker å delta, samt en økning i andelen respondenter vi ikke oppnår kontakt med.
Rapporten undersøker om frafallet har introdusert skjevheter for kjennetegnene alder, kjønn, landsdel og utdanning. Vi finner at avvikene mellom netto- og bruttoutvalgene er små, og at de i de fleste tilfeller ikke har betydning for analysene. Det er ingen avvik mellom kjønnene, men vi finner noen mindre avvik når det gjelder aldersfordelingen. Personer i alderen 9–44 år er noe mindre representert i nettoutvalget enn personer som er 45–66 år. De største avvikene finner vi likevel når vi studerer utdanningsnivået. Personer med universitets- eller høyskoleutdanning er betydelig overrepresentert i nettoutvalget sammenliknet med personer med lavere utdannelse.
Om publikasjonen
- Tittel
-
Mediebruksundersøkelsen 2010. Dokumentasjonsrapport
- Ansvarlig
-
Marit Wilhelmsen
- Serie og -nummer
-
Notater 2011/38
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Emne
-
Metoder og dokumentasjon
- ISBN (elektronisk)
-
978-82-537-8188-4
- ISBN (trykt)
-
978-82-537-8187-7
- Antall sider
-
49
- Målform
-
Bokmål
- Om Notater
-
I serien Notater publiseres dokumentasjon, metodebeskrivelser, modellbeskrivelser og standarder.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste