Konjunkturtendensene for Norge og utlandet
Høykonjunkturen over
Publisert:
2000 ble et konsolideringsår for norsk økonomi. Veksten i produksjon og sysselsetting ble svært moderat, og høykonjunkturen fra slutten av 1990-tallet ser ut til å være over. Ledigheten er imidlertid fortsatt lav, og det er betydelig knapphet på arbeidskraft i deler av arbeidsmarkedet. Kostnadsveksten er fortsatt høyere enn hos våre handelspartnere. Forskjellen er imidlertid avtakende, og det er utsikter til en mer parallell utvikling framover. Sterk vekst i oljeprisene bidro til rekordhøye inntekter for offentlig sektor og tilsvarende høye overskudd i utenriksøkonomien. Den økonomiske utviklingen i årene framover ventes å bli preget av en moderat etterspørsels- og produksjonsvekst i Norge, slik at konjunktursituasjonen forblir om lag uendret og arbeidsledigheten fortsatt relativt lav.
- Artikkelen er en del av serien
- Konjunkturtendensene til Norge og utlandet
Svak utvikling gjennom fjoråret
Ifølge foreløpige nasjonalregnskapstall økte BNP for Fastlands-Norge med 1,8 prosent i fjor, etter en vekst på 0,8 prosent året før. Nærmere 1/3 av veksten i aktivitetsnivået i fastlandsøkonomien i fjor kan føres tilbake til sterk oppgang i produksjonen i kraftforsyningen, noe som henger sammen med den spesielle nedbørssituasjonen. Utviklingen i fastlandsøkonomien gjennom året var generelt svak, med tilnærmet stillstand i både produksjon og etterspørsel. Også sysselsettingen viste tegn til utflating, men økte med nærmere 1/2 prosent for året sett under ett, om lag det samme som i 1999. For første gang på åtte år viste arbeidsledigheten oppgang på årsbasis, om enn svært moderat. Yrkesdeltakelsen holdt seg likevel på det høye nivået fra 1998/99. De foreløpige tallene tyder også på at veksten i arbeidsproduktiviteten tok seg markert opp igjen, etter svak utvikling de to foregående årene.
Lønnsveksten gikk ned i fjor for annet år på rad. Et resultat på 4,3 prosent regnet per normalårsverk er likevel fortsatt høyere enn lønnsveksten hos Norges viktigste handelspartnere. Med en vekst i konsumprisene på 3,1 prosent gikk også reallønnsveksten ned, og lå for første gang på seks år under produktivitetsveksten i fastlandsøkonomien. Den sterke veksten i oljeprisen gjennom de to siste årene bidro til at overskuddet på driftsbalansen nærmet seg 200 milliarder kroner i fjor, nesten 150 milliarder kroner mer enn i 1999.
Stabil ledighet og avtakende prisvekst framover
På tilsvarende måte som kraftproduksjonen i fjor trakk BNP-veksten i Fastlands-Norge opp, forventes den å trekke veksten ned i 2001. Veksten i BNP for Fastland-Norge eksklusive bruttoproduktet i kraftsektoren, ventes å øke gradvis fra 0,7 prosent i 1999 og 1,3 i 2000 til knappe 2 prosent i 2002. Arbeidsledigheten er antatt å holde seg stabil de to årene.
Våre anslag er basert på den vedtatte finanspolitikken for 2001 og en svakt ekspansiv finanspolitikk i 2002. Pengemarkedsrenten er antatt å gå litt ned i annet halvår i år og ytterligere noe ned fra neste årsskifte. Vi venter at kronen styrker seg noe mot en handelsveid valutakurv både i år og neste år. Videre legger vi til grunn at oljeprisen i kroner vil gå en del ned i forhold til nivået i 2000, men overskuddet på driftsbalansen ser likevel ut til å bli godt over 10 prosent av BNP både i år og neste år.
Veksten i norske eksportmarkeder ventes å gå noe ned både i år og neste år. Markedsveksten blir dermed klart lavere enn de fem siste årene, men vil likevel ligge i overkant av gjennomsnittet for de siste 20 årene. Relativt sterk norsk kostnadsvekst har bidratt til tap av markedsandeler, en utvikling som ventes å fortsette i år. I 2002 venter vi at en periode med likere kostnadsutvikling hjemme og ute kan bidra til en noe mer parallell utvikling mellom norsk eksport av tradisjonelle eksportvarer og etterspørselen i eksportmarkedene.
Til tross for antatt økt vekst i husholdningenes realdisponible inntekter, venter vi redusert konsumvekst og høyere sparerate i husholdningene i år enn i fjor. Hovedårsaken er den høye realrenta. Utviklingen må også ses i lys av at husholdningenes forbruk falt gjennom annet halvår i fjor. I 2002 antar vi at ytterligere oppgang i husholdningenes inntektsvekst vil trekke både forbruket og sparingen opp.
Investeringsutviklingen er samlet sett ikke antatt å gi sterke impulser mot fastlandsøkonomien verken i år eller neste år. Investeringene i offentlig forvaltning og i fastlandsbedriftene ser ut til å bli redusert noe begge år, mens boliginvesteringene kan komme til å øke forholdsvis mye. Oljeinvesteringene er på meget usikkert grunnlag antatt å holde seg på fjorårets nivå i år, og deretter øke en del neste år, som følge av de høye oljeprisene etter 1998.
Det vedtatte avgiftsopplegget vil bidra til høy 12 månedersvekst i konsumprisindeksen i første halvår i år. I annet halvår vil halveringen av matmoms fra 1. juli, lavere oljepriser og sterkere kronekurs trolig bidra til et markert fall i prisstigningstakten, slik at årsveksten kan komme ned i 2,5 prosent. I 2002 vil en videreføring av avgiftsopplegget for 2001 trekke prisstigningstakten ytterligere ned i første halvår, før de direkte effektene av matmomsreformen faller bort i annet halvår 2002.
Lønnsveksten regnet per normalårsverk er antatt å holde seg på noe over 4 prosent i år, for så å gå noe ned neste år. På grunn av ferieutvidelsen vil timelønnskostnadsveksten være høyere. Samtidig er veksten i arbeidskraftsproduktiviteten i fastlandsnæringene antatt å holde seg høy de to neste årene, i motsetning til på slutten av høykonjunkturen på 1990-tallet.
Makroøkonomiske hovedstørrelser 2000-2002. Regnskap og prognoser. Prosentvis endring fra året før der ikke annet framgår |
Regnskap | Prognoser | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Realøkonomi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsum i husholdninger og ideelle organisasjoner | 2,1 | 1,6 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsum i offentlig forvaltning | 1,4 | 2,3 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bruttoinvesteringer i fast kapital | -2,7 | -1,7 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oljevirksomhet | -26,6 | 0,0 | 7,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fastlands-Norge | 3,5 | -0,8 | 0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedrifter | 2,9 | -1,6 | -1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig | 10,7 | 6,3 | 9,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Offentlig forvaltning | 0,0 | -4,3 | -1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Etterspørsel fra Fastlands-Norge1 | 2,2 | 1,3 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lagerendring2 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksport | 2,8 | 4,0 | 3,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Råolje og naturgass | 6,4 | 3,8 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tradisjonelle varer | 3,0 | 2,3 | 5,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Import | 1,2 | 2,6 | 5,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tradisjonelle varer | 2,4 | 2,4 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bruttonasjonalprodukt | 2,2 | 1,6 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fastlands-Norge | 1,8 | 1,1 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbeidsmarked | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sysselsatte personer | 0,4 | 0,6 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbeidsledighetsrate (nivå) | 3,4 | 3,5 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priser og lønninger | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lønn per normalårsverk | 4,3 | 4,3 | 3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsumprisindeksen | 3,1 | 2,5 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksportpris tradisjonelle varer | 12,6 | 1,9 | -1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Importpris tradisjonelle varer | 6,1 | 1,6 | -0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Realpris, bolig | 10,4 | 2,9 | 7,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utenriksøkonomi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Driftsbalansen, mrd. kroner | 195,6 | 169,6 | 161,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Driftsbalansen i prosent av BNP | 13,9 | 12,0 | 11,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MEMO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Husholdningenes sparerate (nivå) | 6,3 | 7,6 | 8,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pengemarkedsrente (nivå)3 | 6,6 | 7,1 | 6,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gjennomsnittlig lånerente (nivå)4 | 8,1 | 8,9 | 8,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Råoljepris i kroner (nivå)5 | 252,0 | 205,0 | 190,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksportmarkedsindikator | 10,3 | 7,1 | 6,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Importveid kronekurs (44 land)3,6 | 2,5 | -1,2 | -0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Konsum i husholdninger og ideelle organisasjoner + konsum i offentlig forvaltning + bruttoinvesteringer i fast kapital i Fastlands-Norge. |
2 | Endring i lagerendring i prosent av BNP. |
3 | NBs tall er tekniske forutsetninger. Renteanslaget gjenspeiler markedsaktørenes implisitte forventninger. |
4 | Husholdningenes lånerente i private finansinstitusjoner. |
5 | Gjennomsnittlig spotpris Brent Blend |
6 | Positivt fortegn innebærer depresiering. |
Kilde: Statistisk sentralbyrå. Redaksjonen avsluttet 6. februar 2001. Frigitt 8. februar 2001. |
Kontakt
-
Torbjørn Eika
-
Andreas Benedictow
-
Roger Bjørnstad
-
Roger Hammersland
-
SSBs informasjonstjeneste